Inlägg från: Erkens mamma |Visa alla inlägg
  • Erkens mamma

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

camizz skrev 2010-11-03 11:51:20 följande:
    Hej alla mammor! Måste vara fråga, hur länge höll ni på med ersättning på era små? Ronja är nu 8,5 mån korrigerat okorr 1 år . Hon äter gröt till frukost. En burk till lunch mellan mål välling en burk middag å välling kväll. Har precis bytt ut ersättning mot välling men är det för tidigt? BVC tycker det är ok. Får ej tag på dietisten.
    Jag ammade fram tills att Elias var ett år korr. Sedan slutade vi och han fick bara gröt på kvällen istället eftersom han vägrade flaskan.
    Det funkade bra.
  • Erkens mamma
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-11-03 19:22:25 följande:
    Tänkte bara säga att David ska bli storebror och jag hoppas att det går bra denna gång, så man slipper neotiden.
    Grattis alla andra gravida i tråden.
    Grattis!!!!!! :)
  • Erkens mamma

Jahopp, igår och halva idag lyckades Elias vara på dagis innan de fick ringa oss. Men inte för andningen utan för att han fått akut öroninflamation. Åkte till vårdcentralen som inte kunde kolla då hans örongångar var för trånga och kladdiga. Så vi fick åka till sahlgrenskas öron-näsa-hals akut på remiss där de har bättre instrument att kolla med.

Läkaren rengjorde i hans öron och konstaterade sedan att han hade en rejäl buktning på trumhinnan. Så nu blir det kåvenenin i tio dagar.

Jaja -värre saker har hänt men stackaren vad ont han hade. Nu kör vi med både alvedon och ipren inatt så hoppas vi att han får sova.

Kul dag... 4 timmar i väntrum med en skrikande lillkille, till slut somnade han av ren utmattning i mitt knä medans vi väntade på sista läkaren. 

• Erkens mamma

Niini: Har tyvärr inga svar på dina funderingar men ville ändå skicka en hälsning och hoppas att allt ska gå så bra det bara kan.

• Erkens mamma

Här var det mycket att läsa ikapp idag :)

PelleX3: Har undrat så hur det går för er. Tråkigt att höra att killarna har varit sämre igen. Hoppas att det nu är en uppåtgående trend som håller i sig så att ni snart får komma hem.

Här är Elias iallafall mycket bättre i sitt öra. Han sover bra igen och är den goa glada killen vi är vana vid. Bara magen som spökar lite just nu pga penicilinet men det får man ju räkna med...

• Erkens mamma

På torsdag ska vi till drottning silvias och göra första av två hjurundersökningar på Elias.
    De ska mäta hur snabbt hans njurar kan rensa ut slaggprodukter.

Jag vet inte riktigt hur jag ska känna inför detta. Skräck för -tänk om de hittar något, lättnad -skönt att slippa leva med ovissheten...

Tycker det är så emotionellt tröttsamt med sjukhus.. Måste måste orka.

• Erkens mamma

Hej alla!

Så nu är vi klara för idag. Elias har varit en tapper lite kille idag som alltid på sjukhus. Ingen gråt när de stack honom -trots att sköterskan spräckte hans blodkärl vid de först två försöken. Den tredje gången funkade det -med ny sköterska.
    Hans stackars små händer är alldeles blå nu.

Men inga svar får vi ännu förstås. De ska ju göra en undersökning till tror att det var den 2 dec..

En känslomässigt trött mamma här idag.

• Erkens mamma

Glädjens dag här idag!!!

Sjukhuset ringde och allt var bara så bra det kan vara på Elias Chrome test!!! :)
    Gränsvärdet för friska njurar ligger enligt läkaren på 90 och Elias låg på 102 -alltså inte ens i riskzonen.

JAAAAAAAAAAAAAA!!! Så underbart skönt :) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Bara en test kvar men det skulle enligt honom mycket till att det skulle visa något på det testet när det sett så bra ut här med allt.

En tung sten har lyft. Inatt ska jag sova gott och imorgon ska vi fira vår fina 2-åring :)

• Erkens mamma

Här har julen återigen blivit en fin tid efter ett par år av jobbiga jular.

Julen -07 var maken inlagd på neurologen med Guillian Barre Syndrom. Han var jättedålig och fick plasmaferes omgångar. Var borta hela december och hela januari.. Sedan blev jag med Elias väldigt oplanerat där på senvåren när vi precis började komma på fötter igen.
    Och så föddes han i slutet november efter det att jag legat på sjukhus i sex veckor innan. Emma var bara 1,5 år och jag minns att jag tyckte att hon var ju stor...
    Julen -08 tillbringades på neo men läget var ju stabilt under julen men eftersom Emma var förkyld så ville vi inte ta henne till neos familjerum och fira jul så som vi hade tänkt utan vi fick fokusera på de barnen som ju visste att det var julafton. Så jag var uppe hos Elias på morgonen och fram till lunch och åkte sedan hem och firade med övriga familjen. Ville ju inte lämna honom där alldeles ensam hans första jul men man kan ju inte klona sig... De andra två hade ju fått vara av med sina föräldrar så mycket.

Förra året däremot så fick vi lugn och ro och en mysig helg. Minns att vi satt i soffan på julaftons morgon och undrade vad det skulle vara som skulle gå på tok denna gången.. Men inget gjorde det och vi hade en härlig dag/kväll.

Iår måste jag erkänna att jag mer eller mindre räknar med att det ska bli trevligt. Skönt att ha kommit dit.
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17