Inlägg från: mammamumin |Visa alla inlägg
  • mammamumin

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Elisabeth som pratade skånska?? hon var supermysig. Min favvo var dock Annika med glasögon och jättelångt rödblont hår uppsatt i spänne, hon var "vår" ssk.
    Vi ska försöka hälsa på på Östra nästa gång vi är i Sverige, i Julas hanns det inte med.

• mammamumin

Jepp Helen var mysig! Vi träffade henne när vi var på återbesök förra sommaren också, jag började störtgråta när jag såg henne..

• mammamumin

Jennyc: Har blodtrycket börjat att stiga? Stackare det var mycket på en gång. Vad skönt att du kommit till v 28 i allafall, hoppas lilla tösen kan få stannan i magen lite till.

Kramar

• mammamumin
    Maria K skrev 2011-02-14 17:17:04 följande:
    Var med Noora på Neo och fick synagis idag, hon har gått ned nästan 500g så nu väger hon under 8kg igen Men så har hon varit sjuk 2 gånger efter jul och börjat på förskolan så hon rör nog mer på sig än tidigare. Men jag blev lite ledsen då vi verkligen kämpat med näringsdryckerna för att hon skulle komma över 8kg. Neo skulle kontakta dietisten så vi får se vad som händer.
    Vad tråkigt och frustrerande, hoppas hon tar igen det snart. Jag håller alltid andan när jag lägger Ante på vågen, alltid lika orolig att han ska ha tappat
  • mammamumin
    SkrattandeCao84 skrev 2011-02-14 19:23:10 följande:
    Hejsan! Läser tråden dagligen men är dålig på att skriva själv... Ännu en gravid prematurmamma, är i v 14+4 nu och har ätit trmobyl i ca 3 veckor. Var på första läkarbesöket idag och gjorde en planering hur ofta ultraljud ska göras och så vidare, så det kändes bra. När vår Eira föddes fick jag några veckor senare veta att det var flera proppar i moderkakan och att den var liten för tiden, läkaren jag träffade då sa att det var en missbildning av moderkakan som gjorde att proppar fastnade och att sannolikheten att samma sak händer igen är väldigt liten. Läkaren idag sa att det var havandeskapsförgiftning som gjort att proppar bildats och att blodkärlen i moderkakan förstörts. Förklarade att jag aldrig haft högt blodtryck eller proteiner i urinen, men läkaren svarade att det var havandeskapsförgiftning ändå. Känns konstigt att få veta det nu och jag blir mer orolig nu eftersom det är större risk för havandeskapsförgiftning igen än en missbildning. Vad har ni andra med proppar haft för orsaker?
    Det var en konstig läkare, tycker du ska ifrågasätta igen. Har du inte haft vare sig blodtryckstegring eller proteinuri så låter det lite lättvindigt att avfärda det som preeklamsi.
    Grattis till din graviditet, hoppas den blir lång och härlig!

Sandra: Vilka klumpiga och okunniga vänner du verkar ha. Du har gått igenom en mycket svår och traumatisk period och det är inget man bara "get over". Ingen skulle säga så till en person som överlevt tex cancer eller annan svår sjukdom.
    Vodoo docka kommentaren är ju så puckad att jag inte änns vet vart jag ska börja.

På tal om dumma kommentarer så dyker de upp lite var stans ifrån tycker jag. Jag jobbar just nu samtidigt som jag pluggar till pediatrik (barn) tenta om några veckor. Vet inte hur många gånger jag hört "det borde väl du kunna".... Blir lite trött på det nu, som om att jag skulle kunna alla barnsjukdomar, cancer och missbildningar för att jag har ett prematurt barn. Har hört det så många gånger nu att jag inte änns orkar ifrågasätta...
  • mammamumin

Jennyc: det var skönt att höra, hade inte hört ngn uppdatering på ett tag så jag var lite rädd att du blivit inlagd.

SandraL: Grattis till dina fantastiska tvillingar. Förstår att det är jobbigt att vara ensamstående, kanske kan du fråga på BVC om det finns någon förening eller "ensam-mamma" klubb där du bor.

Usch jag läser pediatrik nu och det är så extremt psykiskt jobbigt att läsa om prematurer och neonatalogi, väger allt mot vad vi har varit igenom och även om jag inser att vi haft tur många gånger så gnager alla minnen samt all oro för framtiden o hur det ska gå med Antes lungor, tal och utveckling, matproblem och tillväxt under ytan.

• mammamumin

Livsglädjen: Många grattis kramar!!! Hoppas ni mår bra! Kramar

Jennyc: vecka 30 är ju helt fantastiskt!! 7v kvar och varje dag är värdefull!!

• mammamumin

Mollemalin: Välkommen till tråden, den är alldeles fantastisk och gav mig mycket stöd när vår son låg på neo på Östra för ett år sedan.
    Vi låg sammanlagt 5mån på östra så det kändes som ett andra hem. Neonatalen där tyckte jag var mycket duktiga. Jag låg på Spec BB på Östra i 4v innan jag födde, hade preeklamsi. Så jag blev skickad från SKÖVDE (!!) till Östra i v 23+3. Sedan lyckades jag hålla mig frisk nog tills v 26+6 då tyckte läkarna att jag hade för högt blodtryck och att bebisen inte mådde bra så jag blev snittad.
    Jag tyckte inte Skövdes BB vård var bra, kändes som det var total panik när jag kom in i v 23 och mitt blodtryck var skyhögt när jag kom till Östra, där lugnade de ner mig och sa att jag inte kommer att föda än på några veckor och då gick jag direkt ned till nästan normaltryck.
    Skövdes Neonatal var bra, tack vare Kerstin Rex, Överläkaren där, hon är en väldigt fin person. Plus många gulliga sköterskor.
    Vi hade en väldigt berg och dal bana genom neonataltiden. 2v på östra sedan skickades vi till Skövde (för tidigt) 2v i skövde, sedan Akut helikopter tillbaka till Göteborg. Sen göteborg i några månader, innan vi kom tillbaka till Skövde, sen fick Ante RSV i skövde och efter 2v skickades vi med akutplan upp till Karolinska, sen tillbaka till Skövde igen efter en vecka på karolinska. Drygt 5mån tog det innan vi landade hemma igen, en jobbig resa och vår son var mycket mycket sjuk vissa stunder.
    Men nu mår han bra vad vi vet. Har dåliga lungor men behöver ingen syrgas längre, han är 1år korrigerat nu. Inga neurologiska skador vad vi kan se så här långt, dock äter han dåligt, men det är jag inte orolig för längre.
    Kämpa på så att du får behålla skrutten i magen länge. Det finns några här i tråden som fött i v23-24.
    Carmen en  psykolog på östra är väldigt duktig, be om att få prata med henne om du vill ha en psykologkontakt..

Styrkekramar!!

• mammamumin

ÅÅ vad rörd jag blir av alla fina kort!!
    Jenny: grattis till att du fått datumet satt!! Blir det på östra denna gången också?
    LillAnno: välkommen till en jättefin tråd. Här stödjer vi alla varandra så gått det går, det har hjälpt mig mycket.

• mammamumin

Mina12: Vilken fruktansvärd upplevelse. Vilken tur att du fick behålla livmodern och alla tarmarna på plats. Hoppas att du snart piggar på dig och kommer hem igen. Håll oss uppdaterade om hur det går med dig, herregud det hade ju kunnat sluta illa.
    Styrkekramar!!

• mammamumin

ÅÅ jennyc, vad spännande!!

Mollemalin: grattis till v 29, stort steg att passera!!

Själv är jag mamma på deltid just nu, har börjat plugga igen och träffar bara familjen på helger nu framöver, jättehemskt och känner mig alldeles förvirrad och ensam. Det känns som tiden har stått still på ngt konstigt vis och nu är jag delvis tillbaka i mitt gamla liv. Men det är bara en månad till som vi ska härda ut sen är jag helt klar!!

• mammamumin

Jennyc: tänk om det hade varit så lätt att jag pluggade på NÄL. Nopp jag läser medicin i Budapest. Hade jag bara hållit mig frisk under graviditeten så hade jag nästan hunnit klart innan Ante kom, men då han kom drygt 3mån för tidigt hade jag en del kvar. Jag blir klar i Juni nu, så det ska bli grymme skönt. Fattar inte hur det var tänkt att man skulle hinna plugga samtidigt som man har barn, tur att jag har världens bästa sambo och föräldrar o svärföräldrar som ställer upp till 100%

• mammamumin

Hej

Har inte varit inne på jättelänge. Har haft grymme mycket i skolan men om allt går som det ska tar jag examen om 5v!! Antes pappa jobbar dubbelskift, vi håller på att flytta samtidigt som jag skriver tentor och han tar hand om allt annat. Ante mår bra iaf, det är väl det viktigaste..

Får läsa ikapp när jag har tid någon annan dag, men ville främst önska grattis till Jennyc (och Max) till lilla Nicolina!! Vilket jättefint namn!!

Kramar

• mammamumin

Hej

Måste bara dela med mig, jag blev så glad, Ante är uppe på normal kurvan för längd!! (vikten är ju långt efter, men det spelar mindre roll)
    Tänk för ett år sedan låg han nere på -4 SD för längd och nu har han alltså "växt ikapp" helt otroligt..

• mammamumin

Hej 

Tycker att jag fortfarande känner igen en del av dem som skriver. Jag har en son född v 26 2009. Han är nu snart 3 och har ätsvårigheter och är "petite" annars har vi klarat oss bra.
    Är det ngn annan av er med prematurbarn som har barn som inte vill äta? Jag blir alldeles tokig, han vill bara ha välling INGET annat, kanske en yougurt emellanåt men det är ju inte direkt nyttigt.

Blir emellanåt helt tokig på att han inte vill äta. Speciellt från alla som har barn som äter normalt som kommer med dåliga råd (jag vet att de menar väl men blir rätt slitsamt att efter 2 års trugande och provande av allt få frågan om man provat med grädde eller glass..)

Kramar 

• mammamumin

Hej alla, ser att en del fortfarande är aktiva som jag känner. Jag skrev mycket i denna tråd 2009, då min son föddes i vecka 26. Han fick svår RDS och BPD och fick omintuberas flera gånger, han hade extremt dåliga lungor Och fick även stora skador på lungorna i och med att han blev akut sjuk och aspirerade och blev handventilerad av en läkare somvägrade ge upp ( hon pch en sköterska handventilerade i 8h i sträck). Vi hade syrgas hemma ett år efter det at vi blev "hemsläppta", och även han fick även kortison första halvåret. Nu är han iallafall superduper frisk, trots dåliga hörtester, reflux, och matvägran. Han är 3 år och är som vilken 3 åring som helst. Så en litr solskenshistoria till er som kämpar. Det är fruktansvärt tufft och fördjävligt att få ett barn för tidigt. Styrkekramar till er alla

• mammamumin

Verkligen vi hade mycket tur, men också många motgångar. Den dagen Ante var som sjukast, jobbade alla 3 neonataloger och mina favvo sköterskor, och alla jobbade med oss hela dagen tills de tillslut fick Ante stabiliserad och iväg på en helikopter till Göteborg, då var klockan 7 på kvällen och många stannade och jobbade övertid och vinkade av oss när vi åkte iväg. Vi var där nu i somras och träffade en del av del igen, det var alldeles fantastiskt och överväldigande.

• mammamumin
    SweetNilam skrev 2013-08-31 21:52:37 följande:
    Åh, vilken historia mammamumin! Vad ni fått genomgå. Vår dotter har varit relativt stabil ända sedan födseln, inga stora händelser så visst går vi lite som på glas och väntar på att något "typiskt prematurt" ska ske- men vi tar var dag för sig. Just nu är andningsdippar "det enda" vi drass med. Känner stor tacksamhet för det när jag nu ser hur andra prematura haft det och har det...

Det var verkligen en resa, som att åka loopen utan säkerheltsbygel brukar jag beskriva det som. Håller tummarna att ni snart kommer hem med er dotter, tiden på sjukhuset är jobbig nog utan bakslag.
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17