Inlägg från: mammamumin |Visa alla inlägg
  • mammamumin

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Jennyc: åå vad härligt o höra, hon är ju 100g tyngre än Ante som föddes i v26! Och en liten tjej också vad mysigt!! Många kramar!

• mammamumin

Tack för alla svar ang dagis, ska ringa runt till några till och försöka besöka favoriterna nästa gång vi är i Hamburg

• mammamumin
    Mysfröken skrev 2011-01-16 21:48:37 följande:
    Har era små haft problem med magen? Rasmus har så svårt att bajsa. Det blir oftast bara en gång i veckan om ens det. Jag vet att det är okej att det går så länge när man helammar, men han har så ont i magen och är besvärad efter bara ett par dagar. Han är inte hård i magen eller så, men det kommer ändå inte ut.

På inrådan från bvc har vi i enstaka fall hjälpt honom att bajsa genom att reta med en termometer och då bara väller det ut, men läkaren på neo vill inte att vi gör det. Det kan störa hans naturliga reflexer.

Vi har provat Lactulos, men han får mera ont i magen och bajsar ändå inte oftare. Sempers magdroppar får han, men vi märker inte direkt någon skillnad. Minifom har vi provat, utan resultat (är ju mot gaser). Vi masserar hans mage regelbundet, men det kommer bara luft. Likaså när vi håller upp hans knän mot magen. Jag äter helt mjölkfri kost och det har hjälpt lite, men han har ändå jätteont emellanåt.

Någon med liknande effarenheter? Hur länge ska det hålla på såhär?

I kväll har han haft det jättejobbigt och mitt hjärta bara brister när han skriker så hjärtskärande.Gråter 
    Äter han fortfarande järntabletter? Ante var jättehård o besvärlig i magen under tiden han åt järntabletter. Vi hjälpte honom ganska mycket med termometer, iaf en gång i veckan tror jag (han har inget problem med mage eller naturliga reflexer nu) vi använde alltid massor av vaselin på termometern. Vår sköterska visade även hur man ska massera fötterna på dem och "stimulera anus" dvs killa lite runt anus med en tvättlapp men det hjälpte föga. Han fick laktolos 2ggr per dag, 1-2ml/gång om jag inte minns fel. Som sagt han bajsproblem gav med sig när han var runt halvåret korrigerat och slutade med järnmedicin. Då kunde vi sluta med laktolos och sedan dess har vi nog inte behövt hjälpa honom alls.
  • mammamumin

Jag håller med att det var lite stöttning runt magproblemen, Sköterskerna försökte ofta komma med råd men läkarna gjorde inte så mycket när man påpekade det.  Jag tror inte att termometern är så farligt, vi har säkert använt den ett 50 tal gånger på Ante och han bajsar utmärkt själv nu Glad ta rikligt med vaselin bara.

Jag gör neonatalogi praktik nu och det är väldigt mycket jobbigare än vad jag trodde att det skulle vara. Jobbar denna vecka med förtidigt födda med allvarliga komplikationer, vilket är jättejobbigt. Ångesten kommer tillbaka och jag kan riktigt känna föräldrarnas sorg och desperation. 

• mammamumin
    Mysfröken skrev 2011-01-18 16:41:29 följande:
    Jag tror inte heller att det är så farligt att använda termometern egentlgen, men idag har han faktiskt bajsat själv!

Oj, förstår att det måste vara skitjobbigt att göra praktik på neo. Jag kan knappt se program om för tidigt födda på tv utan att börja gråta. Knappt att jag klarar att se förlossningar ens, trots att själva förlossnungen var en positiv upplevelse. Men tänk vilken tillgång du kan vara för föräldrarna, som verkligen kan förstå vad de går igenom. Har du tänkt jobba på neo när du är klar? 
    Jag läser till läkare och funderade ett tag på att bli neoläkare, men jag tror inte jag skulle klara av det.
    Just nu ligger allt som har hänt för nära i tiden.
    Men mina erfarenheter av sjukhus kommer jag ha med mig vilken läkare jag än bestämmer mig för att bli.. Jag vet hur liten man känner sig när man är patient.

Har ni också blivit mer "blödiga" efter era neoresor? Jag har alltid haft lätt för att gråta. Men som det är nu kan jag gråta för ingenting.. Räcker med att jag ser ett barn i rullstol, eller någon som haltar eller sjuk på annat sätt för att jag ska känna mig gråtfärdig...
  • mammamumin

Behöver skriva av mig till människor som föstår!!

Fick reda på idag att min syster är gravid!! Det är första barnet för henne. Jättekul, jag älskar min syster och det ska bli mysigt med en liten kusin!
    Men jag känner mig så ledsen, jag minns alla minnen om hur glad jag var när jag fick berätta för alla när jag var gravid och hur spännande det kändes, hur stolt man var och hur säker man var på att allt skulle gå normalt.
    Är så ledsen för att jag inte fick ha en planerad graviditet som slutade väl, min graviditet var oplanerad och slutade i en katastrof, dvs i 4v inlåst på specBB på Östra.

Går dessa känslor någonsin över??

Usch är så himla ledsen, alla känslor bara väller upp igen..

• mammamumin

Jennyc: Jag födde tidigt pga preeklamsi, precis som du. Vad lustigt, jag hade också en känsla då att det inte kommer att gå väl, men jag tryckte bort den hela tiden. Vet att jag tom tog upp den med min BM men hon trodde det var för att jag var läkarutbildad och i och med det var lite mer hypokondrisk.

Vet att min syster också är orolig för att på preeklamsi eftersom jag o min mamma har haft det, min 3dje syster fick det inte så vi får hoppas att det går vägen.

Mysfröken: Ska du inte prova att gå och berätta om din förlossning? Eller känns det för jobbigt.

Pellepellepelle: Jag kan känna igen det där med att träffa "normala" barn. De är så stora och deras föräldrar förväntar sig att allt ska gå bra.

Jaja jag behövde bara skriva av mig lite, det känns bättre nu, men ibland kommer avsaknaden av en graviditet bara över än... Tack för att ni finns!!

• mammamumin

ÅÅ

Emmy K skrev 2011-01-22 22:32:42 följande:
    Glömde förresten berätta att Nelia och Lilja kommer vara med i "Efter tio" med Malou den 7 februari. De har tema enäggstvillingar. Jag är lite nervös för att vara med i direktsändning...

De efterlyser någon med enäggstvillingar där det har gått väldigt olika för tvillingarna. Mejla mig om du känner dig träffad. Vuxna eller små tvillingar.
    påminn igen när det närmar sig!!!
  • mammamumin

ÅÅ ville bara berätta att vi ÄNTLIGEN har stängt av syrgasen till Ante även på natten. Så nu är han helt syrgasfri. Vi orkade faktiskt inte vänta på att Schweiziska läkarna skulle få tummen ur och göra klartecken för att stänga av den. Vi har provat att stänga av den några nätter och han ligger alltid bra på runt 95-98. Har smådippar till 90-92, men de händer inte mer än 3-4ggr/natt och vi misstänker att det är då han rör lite på sig och det blir lite dålig connection.
    Nu väntar vi med spänning på att de ska hämta upp all syrgas utrustning vi har hemma är rätt trött på att den står och skräpar.

En notis för intresserade:
     Fick av misstag priset på att ha syrgas hemma, 2000 CHF/månad dvsdrygt 14000. Där ser man vad sjukvård eg kostar. Även synagissprutorna vi får är osubventionerade här och går på 10000/mån, lägg på sjukgymnast, rutinkontroller på sjukhus samt vanliga läkarkontroller och logopeden..
    Jag råkade även få se en räkning för vår natt vi hade på IVA på kinderspital i Zurich.. EN natt kostade 8000 CHF dvs 54000 kr!!! (Men försäkringen här i Schweiz betalar för allt)

• mammamumin
    Mysfröken skrev 2011-01-25 11:32:33 följande:
    Min lilla duktiga Rasmus har precis lyckats rulla från mage till rygg 3 ggr i rad! Det är först gången någonsin han rullar öht. Han är 6 mån okorr/ 3 mån korr. Någon som känner hur det luktar mammaskryt här?Flört

Dessutom fick han vaccin igår och har sin allra första feber, den lilla älsklingen. Inte lika roligt kanske, men han klarar det bra.

Det är ju fantastiskt! Skryt på bara Skrattande

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17