Inlägg från: Riskiflickan |Visa alla inlägg
  • Riskiflickan

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Ida04Emma06Freya09 skrev 2010-02-12 23:46:36 följande:
    Jag hoppar in här, jag har fått alla min tre barn förtidigt, första i v29+4 (spenderade 10veckor på neo) Andra i v32+5 (var 3veckor på neo) och nu sista barnet som föddes i v 27+6 (har varit 7½vecka på neo och är hemma på permis med henne just nu och ammar & sondar och är in och väger varannan dag.  Jag har letat efter en sån här tråd där man kan prata med andra prematurmammor som vet hur man mår hur rädd man är för bakslag nu när man är hemma på permis.
    Välkommen hit!! Vet man varför du föder för tidigt?
  • Riskiflickan
    Ida04Emma06Freya09 skrev 2010-02-13 12:13:10 följande:
    Jag har fått havandeskapsförgiftning alla gångerna.. Å dom var tillväxthämmade med..så dom är födda med snitt när läkarna tyckte att det var dax att komma ut..
    Aha, ja, jag fick ju också hellp å eclampsi.... å ingen bra prognos för nästa graviditet ang det... men man får väl se vad som händer.... tillväxthämning hade sonen med. Tur att vi bor i Sverige med bra sjukvård av prematura barn....
  • Riskiflickan

Livsglädjen: Fy vad ledsen jag blir för din skull när jag läser detta... det finns ingen tidsbegränsning för när man är ok nog för att ta sig till jobbet, man borde kunna få längre sjukskrivning.....

• Riskiflickan
    Myran09 skrev 2010-03-09 10:38:07 följande:
    Tack! :)Jag var mer orolig att gå över tiden än att föra för tidigt under hela graviditeten och påpekade det för alla på mvc, specmvc osv, men ingen tog det riktigt på allvar. När det närmade sig bf och jag inte hade det minsta känningar, inga sammandragningar öht försökte jag prata med dem igen, men fortfarande ingen som brydde sig och allt jag fick höra var att det är normalt att gå över tiden och att nästan alla gör det. Det var ju inte direkt nån tröst för jag såg ju bara hur vi skulle hamna på neo med ett överburet barn.På vårt sjukhus sätter de inte igång förrän efter 21 dagar om allt ser bra ut, men sånt kan ju svänga så fort vid den tiden i en graviditet så jag tycker också som du Emmy K att det är bekymmersamt att de låter en gå över så länge. För min del ville de sätta igång mig pga av att det ite fanns vatten kvar och det syntes ju tydligt på lilltjejen när hon kom ut, hon är så torr i huden och hade nog behövt få komma ut tidigare. Storleksmässigt kan man väl inte säga att hon ser överburen ut med sina 3465 gram och 49 cm.Under månaderna på sjukhus med första barnet såg vi fler överburna barn än för tidigt födda med komplikationer. Sen kanske det är en bråkdel av alla överburna som råkar ut för något, men det är bilderna av dem vi sett som legat och malt i bakhuvudet hela graviditeten.Nåja, för oss slutade det bra iaf:)
    Grattis till dottern!!! Skönt att allt gick bra, men verkligen tråkigt att ingen lyssnade på er, det är ju så viktigt!!!
  • Riskiflickan
    jeatea skrev 2010-03-15 11:43:54 följande:
    Jag blev osäker för när jag ringde Huddinge och frågade dom om uppföljning nu när hon fyller 5 år så fick jag inget direkt svar och jag har oxå för mig att man pratade om att barnet skulle träffa en psykolog men kvinnan jag pratade med hävdade att psykolog får barnen inte alls träffa det var något jag hittat på. Blev så dåligt bemött i telefonen. Så jag ville bara höra här om det var någon som visste.Tack för hjälpen
    Vi blir uppföljda av sjukgymnast tills barnet är 5 och psykolog fram till skolåldern. Dessutom har vi fått en fortsatt kontakt på barnmedicin på hemsjukhuset då vi blev utskrivna från neo.
  • Riskiflickan
    que skrev 2010-04-01 14:08:16 följande:
    Hej vi fick tvillingar 23/3 i v 26+5. Vi låg på akademiska i uppsala och där hade dom respirator första dygnet sen bara cpap och lite syrgas och dropp,syrgasen tog dom bort och hade bara cpap och droppen försvann och dom klarade sig på min mjölk(sond) i tis fick vi komma hem till hudik och här har dom nu nr 2 fått dropp igen efter att ha haft blod i avföringen och nr 1 har apne ofta flera gånger per dygn och nr 2 oxå fast inte lika ofta.läkaren sa att de var vanligt för prematur barn och att dom var tagen av resan hit från uppsala..men känns som om dom blivit sämre nu då eftersom i uppsala så hade dom apne bara nån gång i början när dom slutade m syrgasen..Dom har även tagit infektions prover på dom men de var bara bra.Har fått remiss på UL av hjärnan nu och de gjorde dom i uppsala oxå.och ögon remiss.de gjorde dom inte i uppsala.I uppsala kännde vi oss trygga här i hudik känner jag mig inte lika trygg,hur var de med era barn?? vilken v föddes dom i och mår dom bra idag??nån som har haft liknande fel på sina bebisar?
    När vi fick flytta från östra till borås så blev sonen mycket sämre, låg helt plötsligt på 98% i syrgas från att ha haft mellan 21 - 30% i CPAPen.... dessutom hade han haft en blodförgiftning precis innan flytt som tyvärr inte läkt ut helt utan slog till med full kraft igen å vi skulle förbereda oss på det värsta enl läkarna..... men som tur var så gick allt bra tillsist.... men vi fick höra att en transport brukar vara mkt stressande och det brukar vanligtvis bli någon försämring i början...

å det där med tryggheten, det kändes mkt bättre i göteborg än på borås, men det är väl så när man vant sig vid ett ställe å är tvungen att flytta å lära sig nya rutiner... på de större sjukhusen finns ju också läkare dygnet runt, i borås har de sovande jour hemma.... (eller på sjukhuset om nån liten är mkt dålig....)
  • Riskiflickan
    LillaPluppen skrev 2010-04-02 16:45:29 följande:
    Har en liten fråga till alla när det gäller amningen.Hur många av er fick faktiskt igång en fullt fungerande helamning med era prematurer? Jag har nog aldrig kunnat pumpa ut mer än 20 ml totalt om jag pumpar med ca 3 h mellanrum. Hade hoppats på att det kanske skulle rinna till lite mera när vi kom hem men inget har hänt på den fronten.Nu gör jag ett sista försök med intensivpumpning i 3 dygn, pumpar varannan timme och även var 2-3e timme på natten och se ifall det rinner till mer.Händer det inget ger jag tyvärr upp och Manne får "tråkigt nog" bli en flaskbebis. Man får tänka positivt att jag har kunnat ge honom en del bröstmjölk under hans första levnadsveckor och att det troligtvis gjort mycket nytta.Känns lite trist att behöva ge upp hoppet om amning, men det är inte värt att hålla igång mjölken för 20 ml. Han äter ju mer och mer hela tiden och det kommer ju inte ens vara nog för ett mellanmål om några veckor=)
    Jonathan lärde sig aldrig amma.... pumpade totalt i 7 månader, men fick efter två månader komplettera med tillägg för att det inte räckte.... han hade sond i 6 månader, sen fick det bli flaska då han inte kunde få i sig mer än ca 10 ml per amningstillfälle....han orkade inte...
  • Riskiflickan
    Emmy K skrev 2010-04-03 00:55:05 följande:
    Vi ligger på 21:an som så många gånger förr.Nelia har 3 liter syrgas och ligger ändå ibland på bara 88% De har fått höja flera gånger och jag mår riktigt dåligt av oro. Tänk om vi förlorar henne!
    jag tänker på dig!!! kramar!
  • Riskiflickan
    mina12 skrev 2010-04-27 11:28:22 följande:
    Uppföljningen verkar vara välditgt olika beroende på sjukhus. Från början tror jag vi träffade hennes läkare en gång i månaden för att med tiden glesa ut besöken. Nu är hon korr. 1år och de senaste besöken har varit med 3-4mån mellanrum. Vi har då träffat läkare och dietist och besöken har tagit drygt 30-60min. Förra sommaren då hon var okorr 6-7mån gjorde vi sista ögonundersökningen, UL hjärta och UL hjärna. Det var när hon slutat med syrgasen.Nästa gång vi träffar hennes läkare ska jag fråga hur framtiden ser ut när det gäller återbesök, för jag kan tänka mig att det inte blir lika ofta i framtiden. Så jag vill också gärna veta hur ni med "äldre" prematurer haft det. Hur ser återbesöken ut efter 1 års ålder?
    vi skrevs ut från neo vid 18-mån ålder. fick en kontakt på barnmedicin på hemsjukhuset. ska fortsätta följas upp av sjukgymnast å psykolog till 5,5 års ålder... psykolog tror jag är uppföljning fram till skolåldern...
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17