Fatima89 skrev 2011-03-25 12:07:05 följande:
OK. för sist vi var hos lung-spec läkaren, så frågade han mig om dagis, och jag svarade bara i all hast, att ja
kanske till augusti (då är han 2år 1mån) och fick genast svar av läkaren, att det är för tiddigt, 3-4 år som tidiigast
får han börja. Skall inte läkaren skriva någon form av intyg isåfall (undrar!)
Själv så kännder jag ju inte att han är redo för dagis, utan svarade bara i all hast. 3år låter mer rimligt.
Tror att Yad skulle älska dagis, vi brukar gå på öppnaförskolan ibland, och går en gång i veckan till en
mamma grupp
Nu i April så skall vi göra en lungfunktionsundersökning. Vi skall även till öron spec (skal ev operar in rör i öronen) och så skall han få sin Synagis spruta (får den 1gång/månad. Så det är endå fortfarande några sjukhus besök, (max 3-4 per månad)
(hur länga hade ni sjukhus besök efteråt ca mot 2år)
Nyfiken hur alla andra har det , Senast då Yad fick sin synagis så satt det flera mammor med små knyten, och det var presis då jag fick veta om att han skulle testa lungorna, då hade en mamma där gort den, och det var en otrolig lättnad att få tala ut med henne om det, självklart en lätt undersökning, men ibland kan varge sjukhusbesök vara lite som ett projekt. och lite skrämande för resultaten.
Någon mer som får/fått Synagis runt 18månader uppåt?
Vi går på kontroll 2 ggr/året för jonathans lungor på barnmedicin. Där sa de att det var bra att vi väntat så länge. Däremot så sa läkaren att vi får se hur han klarar det och hon skrev ett intyg att han behöver vara i en liten dagisgrupp.
Han har väl varit sjuk ungefär halva tiden av det han varit på dagis, men han älskar dagis och han går bara 15h/v så det är ändå ok. Han har klarat sjukdomarna ok och på dagis har de både airomir och pulmicort som han kan inhalera om han behöver (vilket har behövts rätt friskt här i kyliga tider). Vi går på ett föräldrakooperativ där det är lite färre barn och man har mer inflytande....
Vi fick inget intyg om att han skulle börja senare, vi ordnade det ändå med jobb å bidrag.....