Inlägg från: Riskiflickan |Visa alla inlägg
  • Riskiflickan

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Bdmc: vi fick komma hem 7 dagar före bf, hade hemsjukvård i tre mån.

• Riskiflickan
    bdmc skrev 2011-03-25 07:09:47 följande:
    vad vägde era små när de föddes resp. när de fick komma hem.

nu är vi flyttade till kristianstad. verkar vara mycket lugnare i kristianstad. och vilken fin neonatalavdelning de har där. nu ska vi komma in i deras rutiner osv. tar nog några dagar...
    Jonathan vägde 650 gram när han kom, 2300 gram när vi fick komma hem, å idag, 3 år och 3 mån okorrigerat så väger han 12,5 kg.
  • Riskiflickan
    Fatima89 skrev 2011-03-25 11:31:35 följande:
    Hejsan <3

Tänkte fråga er som har lite större prem-barn. Vid vilken ålder började ni fundera på Förskola (dagis)?
    och när dom började? 

Vi sitter här och funderar på dagis, men det känns endå på tok förtidigt, nu är Yad 18månader (-3)
    Stora grabben började dagis då han va 13månader och det gick galant och funkade jätte bra,
    Yad utvecklas jätte fint tycker jag, han går, klättrar och är mycket aktiv, Men (tal/förstå) så har han inte hunnit så långt änn, jag tror att han förstår ordet "titta" och kan även säga det. men han pratar fortfarande "bebis" språk, Men han babblar ju på jätte fint för det Flört

(ps när började era prata, förstå, härma vad ni säger) 
    Jonathan började på dagis nu i februari, då var han 3 år och en mån okorr. Vi hade vårdnadsbidrag 3000 kr/mån fram till tre års ålder för att kunna vara hemma. Har också rätt många dagar kvar att ta ut, ca 200 st eftersom vi har snålat rätt så mkt med dagarna. *Jag är glad att vi kunde ha honom hemma så länge, men nu går han 15h/v. Han älskar dagis.
  • Riskiflickan
    Fatima89 skrev 2011-03-25 12:07:05 följande:
    OK. för sist vi var hos lung-spec läkaren, så frågade han mig om dagis, och jag svarade bara i all hast, att ja
     kanske till augusti (då är han 2år 1mån) och fick genast svar av läkaren, att det är för tiddigt, 3-4 år som tidiigast
     får han börja. Skall inte läkaren skriva någon form av intyg isåfall (undrar!) 

Själv så kännder jag ju inte att han är redo för dagis, utan svarade bara i all hast. 3år låter mer rimligt.
    Tror att Yad skulle älska dagis, vi brukar gå på öppnaförskolan ibland, och går en gång i veckan till en
    mamma grupp 

Nu i April så skall vi göra en lungfunktionsundersökning. Vi skall även till öron spec (skal ev operar in rör i öronen) och så skall han få sin Synagis spruta (får den 1gång/månad. Så det är endå fortfarande några sjukhus besök, (max 3-4 per månad) 
    (hur länga hade ni sjukhus besök efteråt ca mot 2år)

Nyfiken hur alla andra har det , Senast då Yad fick sin synagis så satt det flera mammor med små knyten, och det var presis då jag fick veta om att han skulle testa lungorna, då hade en mamma där gort den, och det var en otrolig lättnad att få tala ut med henne om det, självklart en lätt undersökning, men ibland kan varge sjukhusbesök vara lite som ett projekt. och lite skrämande för resultaten.

Någon mer som får/fått Synagis runt 18månader uppåt?

Vi går på kontroll 2 ggr/året för jonathans lungor på barnmedicin. Där sa de att det var bra att vi väntat så länge. Däremot så sa läkaren att vi får se hur han klarar det och hon skrev ett intyg att han behöver vara i en liten dagisgrupp.

Han har väl varit sjuk ungefär halva tiden av det han varit på dagis, men han älskar dagis och han går bara 15h/v så det är ändå ok. Han har klarat sjukdomarna ok och på dagis har de både airomir och pulmicort som han kan inhalera om han behöver (vilket har behövts rätt friskt här i kyliga tider). Vi går på ett föräldrakooperativ där det är lite färre barn och man har mer inflytande....

Vi fick inget intyg om att han skulle börja senare, vi ordnade det ändå med jobb å bidrag.....
  • Riskiflickan

Issen: fy vad jobbigt för dig :( har ingen egen solskenshistoria, men har en kompis som hade börjat öppna sig redan i v 20, men låg i strikt sängläge och födde i vecka 34!!! Håller tummarna hårt för dig!!!

• Riskiflickan

Aras: grattis till sonen!! Jag pumpade mjölk i 7 mån innan jag la ner det då han ändå inte lärde sig att amma. Det är en enorm stress att pumpa mjölk, men jag tyckte att det var värt det. Syskon har jag ingen erfarenhet av...

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17