Inlägg från: Scapula |Visa alla inlägg
  • Scapula

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

MrsCharlotte skrev 2010-03-19 17:39:39 följande:
    Hej tjejer!Har inte varit aktiv i tråden på ett tag, skriver en del i bloggen men jag jobbar ju så mkt nu och är SÅÅÅ trött när jag kommer hem Skönt att helgen är här nu iallafall! Ikväll blir det ostbågar hehe, ska svänga förbi affären och köpa en sån där 400grams-påse på vägen hem Men middagsmat är jag inte så sugen på idag. Det blir nog nåt lätt isåfall så det finns plats för ostbågarna. Den 29/3 ska vi träffa förlossningsläkaren och planera för resten av graviditeten. Jag vill ju helst bli igångsatt eftersom jag vill föda vaginalt MEN jag vill inte behöva vänta tiden ut pga det som hände sist. Men i värsta fall så får man ju inget exakt datum vid igångsättning och jag känner att jag behöver ett datum för att känna mig relativt trygg. Så jag har faktiskt (trodde ALDRIG jag skulle säga det här) börjat fundera på snitt. Inte för att jag egentligen vill det, för jag vill inte gå miste om upplevelsen att föda vaginalt. Men frågan är vad mitt psyke klarar av. Så jag ska prata med läkaren, men märker hon att jag är osäker på snitt kommer hon ju definitivt säga att igångsättning är bättre och det håller jag ju egentligen med om också. Men min kurator sa att hon har träffat flera som faktiskt fått ett bestämt datum för igångsättning här uppe också, så jag hoppas på det. Skulle vara SÅ skönt att ha ett datum för att stilla kontrollbehovet lite.Och på onsdag börjar föräldragruppen
    Vi får bestämt datum för igångsättning, skulle det ej vara gynnsamt där nere då kommer de att rekommendera att avvakta nån dag men vi har fortfarande rätten påd en bestämda dagen att bli igångsatta trots ogynnsamt läge! ni borde definitivt kunna kräva det också!
  • Scapula

Nyss hemkommer från svärfar som fyller år idag. proppmätt =)

Fick idag brev från FK om att jag är beviljad hel havandeskapspenning precis enligt önskemål, jippie!! snabba ryck, skickade in för en vecka sen!!

Igår och idag har lilltjejen levt rövare o magen, så där så jag nästan fått tag på foten =) så mysigt och som jag längtat efter dessa ordentliga sparkar!!

Mifuna: Trist med ditt Hb, hoppas du kan få upp det snabbt så du kan minska på tabletterna sen. Viktigast tycker jag är att ofta äta järnrik mat ihop med c-vitamin (absolut inte med mjölk), det brukar göra susen =)

• Scapula
    Ecorelle skrev 2010-03-19 20:42:31 följande:
    Fast att sätta igång en kvinna som inte är redo för att föda barn kan ju vara ganska riskabelt också.
    JO tack jag vet =) vi blev igångsatt med sonen efter 17 dagar och det var inte kul. Vi kommer inte välja att bli igångsatta om läget är ogynnsamt dock finns möjligheten eller att då välja snitt. Jag rekommenderar ingen att bli igångsatt om det är ogynnsamt. Förhoppningsvis är läget inte noll nu när jag är omföderska, för noll var det verkligen sist och det tog 2 dygn innan han kom.
  • Scapula
    Ecorelle skrev 2010-03-19 20:53:12 följande:
    Ja, fy, det kan inte ha varit något vidare! Jag blev inte igångsatt med mitt första barn, men det tog 40 h ändå. Min väninna blev dock igångsatt på BF ( hon var inte redo alls ) för att läkarna hade fått för sig att hennes barn var litet för tiden ( förmodligen flippade de ur för att hon sa att hon var vegan, för hennes dotter vägde 3,3 kg ). Hon fick en sån där ballong som ska öppna det hela, och hon höll på hur länge som helst och till slut blev det snitt, inte akut, men ändock snitt. Så det känns ju inte som om det är någon vidare bra idé.Varför blev du igångsatt? Var det något som inte såg bra ut?
    Egentligen såg allt bra ut medicinskt men min sambos bror och hans tjej förlorade tyvärr sin tjej i v 42 när vi gått över 15 dagar så vi var psykiskt knäckta och ville verkligen att vår bebis skulle komma ut så fort som möjligt. Att de ens satte igång oss med så dåliga förutsättningar fattar jag inte, inte heller fattar jag varför de inte tog beslut om snitt när förloppet blev så utdraget och komplicerat. Epiduralen funkade inte, jag fick feber och fross pga av GBS infektion med värkstormar i flera timmar (när jag var öppen ca 5cm) när jag äntligen var öppen 10cm hade jag inga krystvärkar och Axel var då stressad i magen och syresatte sig dåligt så då nämnde de snitt första gången men det blev sugklocka. Iom att min livmoder var så slutkörd så orkade jag inte krysta uyt moderkakan, tog över en timma, sen drog den inte ihop sig så läget blev jätteakut, jag höll på att stryka med och förlorade 2.5 liter blod på bara några minuter. Smittade Axel med GBS infektionen så han blev svårt sjuk med låg hjärtfrekvens och blodtryck och var inlagd och hjärtövervakad en vecka.
    När min nya BM läste journalen höll hon på att trilla av stolen, sa att det var helt galet från början till slut. Vi upplevde förslossningen som jättehemsk men glömde snabbt när Axel blev sjuk. Det kom upp till ytan nu igen när vi blev gravida och jag har mardrömmar om förlossningen... vill verkligen ha en fin upplevelse denna gång och hoppas att våra samtal med aurora bm och speicalist läkare kommer göra att det känns bättre. Vi kommer att bli igångsatt eller snittad senast på beräknat datum, vill inte ha snitt men väljer hellre det om läget fortfarande är ogynnsamt på BF. När Axel föddes var han kraftigt överburen med sår i varje hudveck, hade gått ner 0,5-1kg i vikt troligvtis eftersom han såg så utmärglad ut i kroppen samt att moderkakan var helt förkalkad och slutkörd. Nä, övertid är för oss förknippat med hemskheter och jag har inte psyke att gå igenom det igen.

Nu blev det långt =)
  • Scapula
    Ecorelle skrev 2010-03-19 21:45:20 följande:
    Då är det ju inte så svårt att förstå att ni var väldigt skärrade när din sambos bror förlorade sitt barn så sent. Allt verkar ju väldigt dåligt skött, jag kan inte riktigt förstå hur allt såg fint ut medicinskt om Axel sedan kom och var överburen, gjorde ni något ultraljud?   Hoppas verkligen att det blir en mycket bättre förlossning den här gången, det är du verkligen värd! Kram!
    Ja ultraljudet visade att moderkakan var lite förkalkad men inte inom riskzonen, fostervatten mängden hade minskat men inte under gränsen. Allt annat såg fint ut enligt doktorn...

Ja denna förlossning ska bli bättre, är ju iofs inte särskilt sannolikt att den skulle bli sämre iaf =)
    Kram!
  • Scapula
    MrsCharlotte skrev 2010-03-19 21:49:38 följande:
    Skönt! Vilken vecka blir du igångsatt? Helst vill man ju att tappen ska vara mogen och omföderskor är ju lättare att sätta igång eftersom tappen är "van" och brukar mogna fortare än för en förstföderska. Men man vet ju aldrig som sagt ändå. Men jag hoppas jag får ett datum, ska vara väldigt bestämd gällande det.
    Troligtvis i början av vecka 38+, har inte bestämt oss ännu men det känns lagom! jag tror också det går mkt smidigare denna gång tack vare att man är omföderska och som du säger om tappen! min bror och hans tjej ska in den 12/4 i vecka 38+1 och bli igångsatta, 3 e barnet med 2 jobbiga förlossningar bakom. Inga problem där heller att få en bestämd tid.

Klart ni kommer få ett datum, fattar inte vad de har att argumentera emot det?
    kram
  • Scapula
    Sokkerkakan skrev 2010-03-20 10:06:33 följande:
    Nu är jag i vecka 22+4 och igår var vi på andra besöket hos barnmorskan. Hb låg på 111 och blodtrycket 120/70. Ska med andra ord börja äta järntabletter nu.. Sen pratades det en del om amning och föräldrakursen. Två av tiderna till föräldrakursen är klockan 8 till 10 på en vardag, hur ska man få ledigt från jobbet till det?!Jag trodde att vi skulle få lyssna på hjärtat, men så sa hon att det ska vi göra nästa gång, om fyra veckor. Jag blev besviken och frågade om vi inte kunde få lyssna lite nu och då fick vi det! Jag har en livlig liten rackare därinne som hela tiden sparkar och det gjorde han även när vi lyssnade på hjärtat. Sååå mysigt att höra det där galopperande ljudet! Pulsen låg på 156 så skrönan om att det är flickor som har över 140 verkar inte stämma riktigt, eftersom vårt RUL visade att det är en pojke.
    Den skrönan stämmer hittils på oss =) sonen hade alltid 130-140 och flickan nu i magen har alltid legat på 150, får se hur det fortsätter =)

Vi hade också föräldragruppen på arbetstid, började när vi var i vecka 32 så jag var hemma men gubben tog ibland ledigt annars gick jag själv, träffades 6ggr innan bebisarna föddes. det är knepigt att lägga det så tycker jag, bättre att ta senare men barnmorskan slutar ju jobba 16-17 så det går ju inte =)

skönt att allt såg bra ut hos BM!
    Kram
    ww
  • Scapula

Jag är så nervös inför besöket hos doktorn imorgon. Känns tungt att behöva öppna sig och dra allt för en främmande människa... hoppas att bm har skrivit nåt i sin journal som han kan läsa!

Är sen också nervös för samtalet till rektorn ang fler dagistimmar, då må jag ju förklara läget igen... suck!

Ytterligare en sak att vara nervös för är att om jag blir sjukskriven vilket jag inte tror är nåt problem) så ska ju sen FK godkänna den också, det kan ju ta sin lilla tid och det blir inte så kul ekonomiskt om de inte ger mig sjukpenning. Nån som har nån aning om hur de brukar resonera kring när man har psykiska besvär?

ja det är mkt att vara nervös för nu, är dessutom nervös för att jag inte kännt lillan i magen sen igår morse. Enligt bm är det helt normalt att det är stilla vissa dagar, åtminstone i 1-2 veckor till, från v26+ sa hon att man bör känna flera ggr varje dag. Jag känner ju oftast bara nån enstaka gång och det hoppas fortfarande över dagar så jag antar att det inte är nån fara...

hoppas ni andra mår bra =)
    Kram!

• Scapula
    bumbi 84 skrev 2010-03-22 18:57:08 följande:
    hoppas att det går bra hos läkaren i morgon! och att fk godkänner det sen.här är det efter vecka 24 man ska känna varje dag. är du orolig ring förlossningen och fråga för det är dom som avgör nu.Kram
    det är konstigt att det är så olika med från vilken vecka man ska känna... jag hade definitivt ringt förlossningen om jag upplevde att rörelsemönstret var förändrat, alltså om jag ex könnt ofta och hårt till att inte känna alls. Detta händer ju var och varannan dag så det känns ok.
  • Scapula
    Maja09 skrev 2010-03-22 19:37:20 följande:
    fattar att de e nervös men de kommer säkert att gå bra! Hoppas att fk godkänner för just nu är dom ju tyvärr hur idiotiska som helst! Har hört fler som inte fått godkänt av massa olika anledningar, jag fick inte för mina 2 dagar med foglossningar när dom var som värst för att jag hade legat still i en vecka med förkylning. Men de betyder inte att dom är de mot alla, de beror ju på deras läkare och de går ju att överklaga!!! Men jag håller tummaran hårt för att allt skall gå bra. Jag känner inte min bebe så himla mycket jag heller är ju ändå i vecka 27 men om jag rör mig känner jag inget och igår var de bara lite på morgonen sen kom de pytte lite på kvällen, men min bm säger att det inte är någon fara. Men man blir lite orolig!! speciellt när man hör om alla som får så hårda sparkar hela tiden och att de känns massa mest hela tiden. men jag förösker lite på min bm istället för att lyssna på så många andra! Skickar en styrke kram och hoppas att alt skall flyta på för dig både med läkare fk och jobb!!
    Tänk om de dröjer några veckor på svar, då får man ju noll kr för den tiden om man blir nekad... jag har ju inget som jag får från jobbet för de första 14 dagarna eftersom jag är arbetslös och går på timmar, skulle vara katastrof! man vill ju veta på engång!

Skönt att det är fler med en lugn bebis =) håller med om att det är jobbigt, lyssnar också på min bm. ska dit på onsdag, ska prata mer om det då.
    kram
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2