Inlägg från: Scapula |Visa alla inlägg
  • Scapula

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

En liten uppdatering:

Kom in vid 9 imorse och fick göra en kurva och sen undersökte doktorn. Tappen ca 3.5-4cm lång, ganska hård men centralt placerad och öppen för ett finger. Fick prostaglandingele kl 10, fick lite molvärk och smärtfria SD och 6 timmar senare undersöktes jag igen, inget hade hänt med tappen. kl 17.15 fick jag en ny gele dos och nu har jag lite mer SD men inget som gör ont så det här tar nog tid. Vi ska kolla på film och äta godis och sen görs inget mer förrän imorgon (om det inte drar igång av sig själv) och då blir det en tredje dos gele om det inte är så gynnsamt att de kan ta hål på hinnorna. Så kan det fortsätta i flera dagar om vi har otur men jag hoppas lillan kommer tidigare än så =) Jag är glad att vi är igång och känner mig lugn och laddad.

Uppdaterar när nåt mer hänt =)

kram till er

• Scapula
    MrsCharlotte skrev 2010-06-23 19:32:39 följande:
    Åh va spännande! Men konstigt att ni fick gelé? Överläkaren på förlossningen sa att de inte använder gelé längre, att det bara är cytotek som gäller. Men det kanske är olika beroende på vart man bor? 

Jag bara längtar tills vi ska in på igångsättning, ska in för bedömning om exakt tre veckor så jag hoppas verkligen att tappen är mogen då. Var inne och kollade den igår och då var den något förkortad, ca 2,6 cm. 

Kram och lycka till =)
    Jag har inte hört nåt om att de inte använder gele längre, vet att här i ösd använder de inte cytotec så det beror säkert på vart man bor!!

Hoppas att det är gynnsamt om tre veckor. Vi är i v 37+6 idag och det var ju inte särskilt gynnsamt men det kändes bra att bli igångsatta ändå. Kommer ni vnta med igågnsättning tils det är gynnsamt eller?

Kram och lycka till!!
  • Scapula
    bumbi 84 skrev 2010-06-23 19:06:54 följande:
    vad skönt att ni fick plats hoppas det drar i gång ordentligt så hon tittar ut snart.

väntar nyfiket på nästa uppdatering
    Har återkommande SD och de gör faktiskt liiite ont nu men fullt hanterbart, skulle inte kalla dem för värkar men snart kanske =)
  • Scapula

Haft täta, korta och ganska onda sd nu sen ca 20. De kommer med bara nån minuts mellanrum och håller i sig ca 20-30 sek så det verkar bara vara pinvärkar tyvärr... ingen undersökning gjord så jag vet inte status där nere. Det är iaf fullt hanterbart så jag hoppas på lite sömn nu innan det drar igång ordentligt. Jag uppdaterar imorgon =)

misscharlotte: Jag förstår dig fullt ut! och tror nog att det kommer vara ganska gynnsamt med tanke på din tapp nu, ska hålla tummarna!

Namera: ja det är på östersunds bb jag 'är nu =) håller verkligen med dig om att vädergudarna ej hittat hit men faktiskt idag så har det varit hyffsat!

Bumbi och fru landström: vad jobbigt att det strular med barnvakt, hoppas dte ordnar sig!!

• Scapula

Hej på er!!

Jag har inte kunnat uppatera då det blev nåt knas med internet anslutningen på sjukhuset, lesen för det!

Nu är vi iaf hemma med lilla prinsessan som föddes igår kväll (24/6) kl 21.05 i vecka 38+0
    Sist jag skrev hade jag lite SD men det avtog när jag somnade den natten.

På morgonen kl 9 (24/6) undersöktes jag och då var det öppet 2cm och 2cm kvar på tappen som fortfarande var ganska bakåtriktad. Man kunde iaf ta hål på hinnorna så det gjordes.

Kl 10 fick jag värkstimulerande dropp då jag inte hade några egna värkar.
    Kl 11 började jag få värkar ca 4st på 10 min men de var hanterbara. Droppet ökades hela tiden för att sätta fart i värkarna men inget hände. Det var alltså fullt med hanterbara värkar ända fram till kl

17.15, då ändrade de karaktär och började göra jätteont. Undersöktes och bara öppen 3cm men det var mjukt och följsamt, tappen fortfarande 2cm lång och ganska bakåt. Då kändes det jättejobbigt, det gick så långsamt framåt och hur skulle det sluta? Värkarna fortsatte då blir mer och mer intensiva och jag började med lustgas somk hjälpte ganska bra en stund.

vid 18.30 var jag öppen nästan 4 cm men tappen hade ff inte utplånats och det var alltså inte särskilt gynnsamt. Då ville jag bara ge upp trots att jag bara hade haft onda värkar i 1½ timma! iaf så fick jag då EDA som var jättejobbig att få, hade värkar hela tiden och han stack fel 4 gånger innan han fick till det. kl var 19.15 när den var lagd. DEn hjälpte jättebra mot värkarna och jag kände bara ett tryck nedåt och bakåt när de kom.

Kl 19.40 undersöktes jag och då  var det öppet 6cm och tappen helt utplånad och bebis nedträngd, underbart att nåt hände!

Kl 20 började värkarna göra riktigt oont igen, jag tog några med lustgas och kände mig sen bajsnödig.

20.30 undersöktes jag och var då nästan 10cm öppen men hade en liten svullen kant på livmoderhalsen. BM tyckte jag skulle gå och bajsa (hade fått microlax på morgonen som inte hjälpte, de hade inget lavemang på förlossningen?! så jag var jättenödig) iaf så provade jag gå på toaletten men direkt jag satte mig ner så kände jag att - nu kommer hon!!

20.40 började jag krysta. EDAN var på så jag hade inga jättestarka värkar och de kom med några min mellanrum. Krystade 6 ggr och den 5 krystningen kom huvudet ut till hälften så då blev det lite panik när det dröjde flera min till sista värken kom. Krystade sen ut huvudet på ett andetag och då sa BM att du måste fortsätta på en gång för navelsträngen sitter hårt lindad, jag fick panik och det gjorde sååå ont men tryckte på och kl 21.05 kom en livlös tjej ut som de snabbt sprang iväg med. Pappan följde med och det tog bara ½ minut innan barnläkaren kom och sen ytterligare ½ minut innan hon började skrika och var precis som de ville, underbart att höra!  moderkakan kom enkelt 21.10 och i samma sek kom pappan in med llillan i famnen, läget var stabilt med henne. BM sydde tre stygn vid klitoris och sen var det färdigt. bara 300ml blod hade jag förlorat.

21.30 reste jag mig upp och kände mig hur pigg och fräsch som helst. Lillan drack 20 ml ersättning ur nappflaskan. Vi fikade grattisbrickan och sen duschade jag. Efter det vägdes hon och mättes, en liten tös på 2770 gram och 47 cm, 31cm i hattmått!

23.00 kom vi till BB och natten var lugn. Hon åt med 3 tim mellanrum och sov resten av tiden.

Vi åkte hem idag mitt på dagen efter att doktorn godkänt henne på alla punkter. Jag kände mig så oförskämt fräsch och längtade efter Axel så vi åkte, underbart att vara hemma!!

Är vansinnigt nöjd med förlossningen, det tog visserligen 26 timmar innan det kom igång och sedan alltså 6 timmar med ganska svaga  värkar innan det verkligen kickade igång. Förlossningen räknas som att den startade kl 17.30 och efter det tog det ju bara 3½ timma innan hon är född så jag är supernöjd!! jag hade ju inte så jätteont innan det så det var ju inte jobbigt innan och att det kunde ta tid att få igång det var vi ju inställda på!

Är så glad att krystningen och efterskedet gick bra och att vi mår så bra nu! En riktig toppenförlossning har jag haft!!

Lillan har ännu inte fått nåt namn med vi tror att det blir en Nelly!

Hon sover och äter och är världens sötaste lilla varelse, ska lägga in bilder i galleriet nu.

Tack för erat stöd och hoppas ni andra också får fina förlossningar!

• Scapula

Tack för era grattis!!

Det är en stor omställning här hemma nu med två barn och en hund =) Storebror är stolt men även avundsjuk och hårdhänt, ska hela tiden vara uppi. Det är jättemysigt och hon är så duktig! Kan ju säga att hon drunknar i kläderna som har strl 50, kommer dröja innan hon kan gå upp till 56 så vi måste shoppa lite =)

• Scapula
    Ecorelle skrev 2010-06-29 23:50:43 följande:
    Hej tjejer!

Det underbara har hänt, mina småttisar har kommit. Men det blev en fruktansvärd förlossning som jag har väldigt svårt att smälta och jag är ännu väldigt ledsen och arg över den.
    Vi åkte in till sjukhuset på morgonen efter att jag börjat läcka, för vår hembarnmorska kunde inte komma den dagen, . Efter en halvtimme på förlossningen föddes lilla 1:an, en pojke. Men 2:an la sig i tvärläge ( förmodligen för att de tvingade ner mig på rygg, men man vet ju aldrig ) och gick inte att vända, så jag tvingades till ett snitt ( min största skräck och fasa ) som jag grät mig igenom. Lilla 2:an drogs ut med fötterna först och fick komma till mig.
    Jag avskyr verkligen sjukhus och vi åkte hem efter ett dygn. Det är mycket blandade känslor, men barnen har hela tiden mått jättebra och vi ligger och myser och ammar hela dagarna, omgiven av mycket stolta syskon.
    Själv hade jag inte en enda siffra rätt när jag gissade, men så här blev det;

De kom den 27 juni, Alve föddes 08.49 och vägde 3645 g och var 51 cm lång.
    Ella föddes 10.10 och vägde 3640 g och var 53 cm lång.
    Stora och fina och underbara bebisar!
    Kram på er!

Stort grattis, underbart att de är här!
    Förstår dig med känslorna över förlossningen, blev ju inte alls som du tänkt dig. Hoppas du kan smälta det, bearbeta och gå vidare snart. Du har ju fått två underbara skatter! Jättefina namn har de fått också =)

Kram!!
  • Scapula

Här är hon vår lilla skatt! Hon har ännu inte fått nåt namn, Nelly blev det inte och nu pratar vi om Klara men kan inte bestämma oss...

Det rullar på här hemma, äta sova mysa =) Hennes vakentid är på senkvällar och nätter, precis som i magen! inga långa pass är hon vaken men ca 30-60min ibland. Är ganska skönt att hon mest sover dagtid än så länge för vi har tid att fokusera mkt på Axel och hinner fixa med hemmet etc. Dock börjar jag bli trött nu för jag somnar oftast inte förrän efter hennes matning vid 24-tiden och sen äter hon vid 4 och i den vevan brukar sonen vakna, han har sovit som längst till 05 sen hon föddes.... att för mig ligga kvar i sängen med lillan på morgonen är nästan omöjligt då Axel vill att jag kliver upp så 3-4 timmars sömn har det varit per natt nu sen hon kom. Försöker sova på dagarna när Axel sover iaf.

Hoppas ni andra har det bra i sommarvärmen! (som iaf varade en dag här, igår var det underbart) ni som är gravida hoppas ni inte sväller så mkt och att era bebisar tittar ut snart =)

Kram till er

• Scapula
    Mifuna skrev 2010-07-09 13:05:23 följande:
    Är nu hemma igen från bb. Allt gick snabbt, 5 timmar från första känningen och 5 minuter krystvärkar innan lillen ploppade ut. 3505 g och 51 cm
    Stort grattis, vad underbart med en sån snabb och bra förlossning!!
  • Scapula

Vi har varit i stugan sen i onsdags och där har vi ingen el så jag har varit utan uppkoppling och ligger efter i vad som hänt i tråden =)

Det lär bli många bebisar som föds snart, så spännande!!

Vi har det bara bra, Klara är nöjd och glad. Äter och växer, vägde 3070 i onsdags (300 gram upp sen födseln) och ska vägas igen på onsdag, 20 dagar gammal då. Hon äter en gång på natten, vid 3-4 och sen på morgonen vid 8, ibland är tiderna 2 och 6. Sover fortfarande mkt på dagarna men börjar vara vaken mer och mer.

Hur har ni andra det?

Kram

• Scapula
    bumbi 84 skrev 2010-07-12 11:53:12 följande:
    vad mysigt!

bara längtar efter att den ska komma ut så man får se vad det är för filur som gömt sig där inne.

4 dagar kvar till bf.
    Hoppas du slipper gå över, har du gjort det med tidigare?
  • Scapula
    Jojsie skrev 2010-07-14 21:23:34 följande:
    Här är vår lilla Molly

Underbar!! Grattis igen =)
  • Scapula
    Sussna skrev 2010-07-29 18:37:44 följande:
    Hej tjejer! nyss hemkommen från bb, den 27/7 kl 12.43 föddes en liten pojke på 2685 g och 46 cm lång. 6 dagar före bf datumet. De startade lite smått kl 3 på natten halv 7 for vi in och sen titta han ut några timmar senare. En väldigt,enligt mitt tycke snabb och lindrig förlossning! jag hann inte ens få nån epidural,precis när dom skulle sätta den så börja krystvärkarna,och lustgas och jag var inte vänner. Så jag är väldigt nöjd,det är härligt att bli mammaHjärta

Hoppas att ni som går över tiden och väntar på era bebbar får ha era i famnen snart me!
    Stort grattis till lilla pojken!!! härligt att han kom före och att du upplevde förlossningen som bra!!
  • Scapula
    Mifuna skrev 2010-07-30 20:32:12 följande:
    Grattis till alla bebisar!
    Var på bvc idag och fick en mindre chock när vi skulle väga lillen. Han är nu tre veckor och har redan gått upp 875 g, och blivit 4 cm längre.. Undrar var det här kommer sluta. Min bvc-sköterska undrade om jag hade grädde istället för mjölk i tuttarna.. Om jag inte minns helt fel undrade dom det med storebror också
    Klara Växer också så det knakar, 5 veckor och väger 4340 = 1570 gram upp sen födseln och 52.5cm = 5.5 cm sen födseln =) Hon är en riktig tjockis nu =)
  • Scapula

Hej alla!!!

Grattis till nya bebisar!!

Jag har inte varit inne på ett tag, har haft fullt upp med annat, vi gifte oss igår =) Överaskade alla på Andreas 30-års kalas och vigdes hemma framför brasan! Det var underbart att se allas förvånade miner =) Vi fick sedan spendera natten på hotell med skumpa oxh tillbehör, barnen sov hos farmor och farfar. Detta ordnades av mina vänner på festen så det var en överaskning för oss =) Det var jobbigt att lämna ifrån sig Klara men hon var i trygga händer över natten. Är såå lycklig nu!!!

Det rullar annars på här hemma. Andreas börjar jobba imorgon efter 2 månade hemma så det blir spänande att se hur min och barnens vardag kommer rulla på =)
    Klara är snäll, hade en period med magknip och gnissel så vi började med minifomdroppar för en vecka sen, helt otroligt vilken bra effekt! nu är hon nöjd och glad hela dagarna och kvällarna, somnar oftast utan att vi först behöver bära henne flera timmar så det känns skönt!
    Hon växer så det knakar, vid 7 veckor vägde hon 4980 g (+2210 sen hon föddes) och var 55cm (+8cm) och är en riktig knubbis =)

Vi kämpar mest med storebror som är inne i en väldigt jobbig period med trots, vredesutbrott, mardrömmar etc varvat med översvallande kärlekskänslor med pussar och kramar. Han är snart 2½ år och det verkar vara helt normalt för åldern. Till det lägger vi en hel sommar hemma med "slappare" rutiner plus att han blivit storebror, inte så konstigt att han har det jobbigt. Vi känner oss vissa dagar helt uttömda på energi och ork, himla jobbigt för hela familjen. Hoppas att det lugnar ner sig nu när dagis börjar igen (han ska gå 15 timmar i veckan) och vi återgår till vardagen med fasta rutiner.

Nu ska jag pussa lite på min make =)

// Fru Lander

Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2