Vad härligt med lite fart på tråden!
jul1> Intressant - och svårbedömt med storleken på barnet visar ju dina resultat. Jag minns faktiskt det där från förra gången - just att du låg på nästan inga plusprocent och så fick du ett relativt "stort" barn. Men friskt! Vår tjej föddes relativt liten - på 3053 - och låg direkt på två kurvor under på vikt och normal längd och en kurva över på huvud. Och det har kvarstått. I sommar tror jag att hon kommit upp någon kurva i vikt - man ser inte revbenen på henne längre, vilket känns väldigt gott.
Jag ammade första barnet i 8,5 månader, men hade lite problem med aminingen från det att hon var 3,5 månader, så jag fick ta oxytocinspray för att mjölken skulle släppa. Jag kämpade längre än jag hade bordat med att amma henne. Vi tyckte det var viktigt och maken tyckte det var allra viktigast så jag fortsatte (DUMT). Det var helt onödigt mycket slit och barnet var inte längre intresserat. Efter en resa till Riga när hon var 8,5 månader, och hon inte längre ville och hon började bita mig i bröstet, så la jag av. Helt odramatiskt och därefter har hon ätit mat och druckit lite ersättning. Hon var bara drygt sju månader när hon började vägra gröt, till exempel - hon ville äta själv. Vid 8,5 månader käkade hon köttbullar och korv i stora bitar själv - och pasta. Pastapenne tryckte hon ner nästan otuggade, haha. Hon var helt galen - vi fick inte mata. Det gick någon gång ibland med mangopuré, men annars skulle hon äta själv. Broccolibuketter och morotsstavar som var mjuk-kokta slank ner Och den där korven som hon ÄLSKADE. På tok för salt, men dock...
Jag föll en del i början av amningen, men löste det som jul1 med druvsockerpaket överallt. Fösrta veckan åt jag massor med lösgodis - vi hade med oss en påse på tamejtusan ett kilo till bb. Flera hade sagt att man skulle ha det "Ha godis, du blir så låg". Och eftersom jag nästan aldrig annars äter godis gick vi helt bärsärk och tokhandlade. Fast på bb gick det itne åt något - men hemma under amningsstarten, innan blodsockret stabiliserade sig, gick det där kilot åt. Njam!
Jag var tillbaka på i princip samma doser något dygn efter. Jag började sänka kraftigt sista veckan när jag hade förvärkar (sex dygns pinvärkar). Under förlossningen låg jag stundtals ganska högt, men fick ändå glukosdropp ett tag parallellt med injektioner. De var lite osäkra där hur de skulle göra. Hade lång förlossning (14 timmar) men det gick bra. Fick också ladda för ev snitt, så jag var helt fastande i ganska många timmar.