Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

jul1
    Jag gick upp till 107 med Lyckeli och till 110 nu med Benjamin. Vägde 76 då jag plussade med Lyckeli och 78 med Benji, så det var samma ungefär, drygt 30 båda gångerna. Fast med Lyckeli gick jag nästan en månad mindre... Nu har jag 10 kg kvar till plusvikten med Benjamin och ska försöka komma ner lite till sedan. Ett evigt slit om man som jag väldigt lätt lägger på sig.

• Vilda Tiger
    helena76 skrev 2010-09-10 20:43:58 följande:
    Hej alla! Sitter hemma och tar det lugnt framfört v:n. Thilda har somnat...och snart lägger jag mig också!Kl är bara 20.00, men jag är såååå trött! Hoppas verkligen att jag ska piggna till efter v12!?! ;) Tänkte bara höra om ni känner igen er i att vara så kopiöst hungriga första månaderna (är ju i v 9 nu)...äter som bara den och känns som om jag skulle kunna få i mig ännu mer! ;( Är ganska illamående, inte så jag kräks, men har en sådan "molande, illamående-känsla" som ligger i, ffa efter måltider och på e.m/kvällen. Sedan tycker jag att mitt b-gluc ligger för lågt, säkert därför jag är så hungrig också, försöker minska lite försiktigt på basal-dosen (har insulin-pump), men har för mig någonstans att man inte ska behöva ändra så mkt på insulindoserna så tidigt i graviditeten?! Det är lite jobbigt med känningarna och hunger-känslorna! Man vill ju inte gå upp alldeles för mkt i vikt heller...helst! Är det ngn av er som fick sänka mkt på basaldoserna i början av eran grav? Trevlig helg på er!
    Jag fick sänka ganska rejält i början av graviditeten, så det ska du inte vara rädd för att göra. Hoppas det löser sig för dig snart. Och du - jag åt heeeela tiden av hunger då jag var gravid, båda gångerna.
  • Vilda Tiger

Jag läser är sporadiskt då och då. Kul att se att tråden lever!

Kattis
    MÅste fråga... var du här inne för något år sedan då jag var gravid med mitt andra barn? Känner igen ditt nick. Isf - GRATTIS till det efterlängtade plusset. Och om du INTE var här inne då - GRATTIS ändå.

• Vilda Tiger
    icadraget skrev 2011-05-19 20:30:30 följande:
    Förstår hur du tänker, jag tänker likadant, är i v. 19 nu och tidigare graviditeter har jag varit sjukskriven nätter vid det här laget. Nu har jag sagt att jag vill jobba. Men nu känner jag av förvärkar, särskilt när jag är på jobbet och mest när jag jobbar kvällar. Ska på RUL i morgon så jag får väl höra vad läkaren säger och tycker. Jag har ju fått mina barn ca en månad tidigare, så jag vill ju inte riskera att tredje kommer ännu tidigare bara för att jag är tjurig och vill jobba.
    Men som du säger, pengarna vill man ju ha. Det är ju skillnad på att jobba och att vara sjukskriven
    Jobbar inom långvården så det är ju rätt tungt...

Undra om det finns någon annan diabetiker som fött trillingar?

Ang babyskydd och bil, hör med Bumsan (Johanna) om det med!
    Men... sådär har du inte hetat förr, eller hur? Jag känner ju igen Leonard (om jag inte minns fel) och visst har du en tjej också? Vi hängde här samtidigt då jag väntade min stora - Lyckeli.

Jag har kvar tråden och läser mycket sporadiskt någon gång i halvåret. Ville mest säga att jag vet vilket JÄTTEJOBB ni som hänger här gör! Jag har gjort resan två gånger och det är en kamp, men det är värt det, varenda liten slitig sekund för er närmare bebisen.

Jag har en liten dröm om att få vara gravid en gång till, men det får i så fall dröja några år. Nu fyller min lille ett år om några veckor och jag skulle nog vilja sova nåååågra hela nätter (eller hela nätter i några år ) innan vi försöker oss på en tredje bebis, eventuellt.

Hang in there!
  • Vilda Tiger

Icadraget
    Jajajaaa... tredjejuli är det namn jag minns mest, men vet att du hette Challis också. Så spännande med tre barn så tätt! Jag tror nog det kommer att gå super. Har du märkt om kroppen hanterar din diabetes bättre nu under tredje gravven? Tänkte den kanske blir lite van då du varit gravid så mkt de sista åren. Jättegrattis iaf!

Eeska
    Ja, jag hade så himla bra nytta av den här tråden då jag väntade mina barn! Kul att den lever kvar. Förhoppningsvis får jag bli en aktiv del av den igen om några år.

• Vilda Tiger

Väntanochlängtan
    Jag kastar mig in i leken med ett tips ang att du så himla gärna vill amma. Jag kände så med, det betydde oerhört mycket för mig men tyvärr har jag inte mer än kunnat delamma mitt andra barn några veckor. Första kunde jag inte amma alls så hon vägrade bröstet, och jag har inte fått mer än en skvätt mjölk i brösten med något av  barnen. MEN! Det som gjorde att jag iaf kunde ha andra barnet till bröstet är den här:

www.familjeapoteket.se/sortiment/gravid-amning/mjolkbagare-matning/medela-sns-tillmatningsset

Man fäster en slang vid bröstvårtan och genom den kommer det mat från en bägare man har kring halsen. Liiite krångligt men för mig var det tusen gånger värt det för att jag fick ha Benjamin vid bröstet iaf några veckor, då och då.

Lycka till! Och du - kom ihåg att värdet i att vara mamma inte på något sätt sitter i brösten.

Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Vilda Tiger

Jag ska tillägga att jag hade med denna till bb och Benjamin fick sin tillmatning genom slangarna vid mitt bröst från starten. Därmed blev han inte flasklat.

• Vilda Tiger

Fia82
    Jag gör ett gästspel här, tycker man kan få göra det när som helst när man är TS.;)
    Jag blev igångsatt med mitt andra barn, i vecka 40+4. Jag var iofs öppen två cm sedan flera veckor tillbaka så mina förutsättningar var ju något bättre än dina. Men jag ville säga att jag fick en drömförlossning! Fick ballong insatt elva på förmiddagen och prick kl 21 kom min Benjamin ut. :) Så en igångsättning KAN va jättelyckad! Jag önskar dig all lycka till. :)

Hörrnini, jag har en fråga till er som äter Levaxin, om Der finns några sådana här. Vad hade ni för T4fritt-värde respektive THS-värde då ni fick medicinering? Var båda värdena galna eller bara ett?

• Vilda Tiger
    trollet83 skrev 2011-11-18 21:58:40 följande:
    Jag fick hypotyreos efter första graviditeten, minns ej exakt vad värdena låg på men tsh låg på över 100 iaf.., de ringde hem samma dag från labbet o fråga hur jag mådde..sedan när jag några månader senare bytte kommun o läkare så sa min läkare att han inte förstod hur jag kunde stått på benen med de värdena..men minns ej vad t4 låg på..nu pressar de ner värdena fint under graviditeten..äter 200 mkg levaxin dagligen..Har du också hypothyreos?
    Över 100!! Riktvärdet är 0.7-4.3, så jag undrar också hur du kunde stå på benen! Nä, jag har inte fått det diagnostiserat och jag känner mig nonchalerad. Jag hade 1.7 i TSH för ett år sedan, i maj var det 3 och nu var det 3.3, och jag tycker jag känner mig sämre av det. Inte radikalt, men tillräckligt för att jag skulle be om ett extraprov. Och min läkare tycker det är sååå fina värden och iiiingenting är illa med det. Men det HAR ju fördubblats på ett år och det kan ju vara så att jag känner skillnad då. Det snackas dessutom om att sänka riktvärdet till 2.5 som max, och då hamnar jag ju över det. Men det är inte i hamn än... iaf - jag surar över det. Mitt t4 fritt ligger bra, jag har 15 där och det ska ligga mellan 11 och 22 om jag minns rätt.
  • Vilda Tiger

Jag tog idag, och då var det som sagt ett halvår sedan sist.
    För ett år sedan; 1.7
    i maj: 3.0
    Idag: 3.3

Hon sa att det inte är ngn mening med att testa förrän om några månader. Så jag får väl gilla läget.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare