Hej ALLA och TACK för era fina ord och stöttning....behövs
OCH välkommen till oss sommartroll, du har garanterat hittat rätt Här är sidan för oss med bökiga hjärtan. Du är varmt välkommen till familjen Dessutom verkar din personlighet vara väldigt lik många andras härinne... snäll, empatisk och finns till för allt och alla. Som min läkare sa en gång. "-dina personlighetsdrag är fantastiskt fina...men kan oxå vara förädande för din egen hälsa skull"
Tror det ligger mycket i det!?
När jag läser dina inlägg så blir jag helt övertygad om att du är helt frisk. Alla tester du har gjort genom åren kan inte ha fel. Säkert har du även haft olika läkare, oberoende av varandra, som alla var för sig har friskförklarat dig.
Har de gjort ultraljud?
Däremot ångesten och rädslan ska man inte nonchalera, den är svinjobbig och kan äta upp en innefrån
Efter att jag konstant hade haft extraslag i 6 månader (ibland upp till 30-40 st/minut) så tänkte jag att nu ger jag upp, jag orkar inte leva såhär. Jag grät i 2 dagar oavbrutet, sov inget och höll helt enkelt på att bli knäpp.....Sen sa jag till mig själv....herregud vi lever på 2010-talet, någon hjälp måste det finnas. Så efter lång kamp och typ 7 bedömningar av ett antal olika läkare så ska jag äntligen få gå ett 12-veckors program på Danderyds stressrehab. Om det med all säkerhet är stress som påverkat hjärtat vet man inte, däremot så vet jag att stress förvärrar mitt hjärta, då framförallt mental stress och oro.
Jag tror att har man benägenhet att vara den oroliga typen så ligger extraslag/rusningar nära till hands....Jag tror oxå att det handlar om att göra en del förändringar i sin vardag och hos sig själv som person....
Andra saker som påverkar mitt hjärta negativt är dålig sömn, mycket alkohol, vardagsstress, bråk med tonårsbarn, menscykeln etc.
Saker som påverkar mitt hjärta positivt är; massage, akupunktur, medicinsk yoga (helt underbart), spikmatta, lugn och ro, glädje, mycket motion, bra kost (tryptofanrik), magnesium, golf etc etc
Ska jag peka på något som jag kan se är extra viktigt så är det att sova minst 7-8 tim, dra i handbromsen flera gånger om dagen (lägger mig på spikmattan eller tar flera djupa bukandetag) och att koppla in min lilla "advokat" som jag har i huvet. Advokaten är min räddning, min bästa kompis han talar om för mig att jag är frisk och att jag INTE ska dö Försök, det brukar fungera efter ett tag!!
Jag hoppas att du genom den här sidan kan känna att du får tips idéer och att du inte är ensam....vi finns härute och vi verkar vara många.....stress-samhälle!!!
På din fråga om hur det känns. Jag känner mina extraslag väldigt väl, vartenda ett (behöver inte ta pulsen), det blir liksom som ett baksug i bröstet och sen kommer det där extra hårda slaget. Jag kan när det är som värst få obehag ända upp i halsen och ont i bröstet. Kan få huvudvärk och yrsel.
Hoppas att ni andra mår ok. Allasväl börjar du att återhämta dig? Har du funderat på längre sjukskrivning?
Stor och varm kram till er alla
ps. sommartroll, njut av din fru, bara att gratulera att ni fortfarande är lika kära efter 23 år, underbart!!