Hej!
LiBää, tack för dina fina ord:)tycker absolut att du ska prova spikmattan och stressgard. Förutom att jag känner mig mer stabil efter att ha ätit stressgard i flera veckor nu....såhar jag upptäckt andra positiva saker på min kropp....helt plötsligt har mina naglar börjat växa som sjuttsingen, aldrig haft så fina naglar (möjligtvis när jag ammade), håret känns friskare och min hud (har varit ganska torr) känns mycket finare. Känns helt enkelt som om kroppen börjar hamna i balans igen :) fantastisk skönt, efter allt lidande!!!
Kanske har varit så att min kropp läkt en massa ämnen som nu stressgard balanserat upp???Så glad för din skull att hjärtat skött sig, NJUT!!Hoppas att du får en fin helg och att hjärtat sköter sig nu oxå, kram!
alice mamma; exakt som du känner....att minsta rörelse kan trigga igång hjärtat har jag känt massor av gånger. Det kunde vara vilken kroppsförändring som helst, typ resa sig från en stol, böja mig ner, vända mig i sängen....etc Men trots det så har jag verkligen försökt att få igång pulsen. Hjärtat kan hålla på och böka i början av min fysiska aktivitet....men efter ett tag så ger hjärtat med sig. Det har endast varit ngr få tillfällen som hjärtat bökat hela promenaden, cyklingen etc.
Det jag iaf har känt är att motion i längden hjälper hjärtat att må bättre och därmed sköta sig bättre.
Självklart skulle jag aldrig vågat utmana om min läkare sagt ngt annat, men iom att han hela tiden sagt att motion bara är positivt så har jag nästan slaviskt sett till att röra på mig varje dag, mellan 1-2 timmar. Jag är säker på att det varit en del i mitt tillfrisknande. Dessutom ökar serotoninent vid rörelse, som i sin tur sänker våra stresshormoner. Jag sover bättre, känner mig lugnare och blir gladare. När jag är glad orkar jag tackla mitt hjärta bättre, har mer enrgi då:)
Jag lider verkligen med dig...i Januari kände jag själv nästan att jag inte orkade längre. Minns den dagen när jag satt på mitt kontor hemma och valde mellan att ge upp eller att styra upp mitt tillfrisknande själv. I det läget förstod jag att INGEN skulle hjälpa mig mer än vad läkarvården redan gjort.....De hittade inga fel genom alla undersökningar. Det enda min arytmiläkare sa var att han kunde höja upp selokendosen till 200 mg/dygn!! Det var inget alternativ för mig.....så det var då jag googlade på stressrehab, jag tänkte att jag måste prova alla utvägar.
Det har varit en lång resa till idag, men på måndag börjar jag äntligen på Danderyds stressrehab.
Tyvärr, verkligen tyvärr säger jag....så räknas våra extraslag som icke akuta eller farliga, så att få tilldelad ngn annan hjälp än medicin finns inte. Iaf inte i Stockholm, men det känns som om det ser ut på samma sätt i hela Sverige, iaf vad alla härinne återberättar. Man blir tvungen att styra upp sin rehab själv! Man är nästan tvungen att vara frisk i Sverige för att orka kämpa för sin rätt....
Du skriver att det kan vara bra i ngr veckor för att sen vara dåligt i ngr. Så ser mitt mönster oxå ut. Förutom då bakslaget som jag fick i veckan, som helt otroligt gav med sig på en dag, vilket det ALDRIG gjort.....men som jag skrev tidigare så tror jag att det var min vilja och kämparandasom hävde "utbrottet". Också att jag analyserat vad som är till hjälp och inte.....
Mina extraslag kommer ofta vid ägglossning och lugnar sig vid mens, har du kollat det ngn gång?? Var noga med att skriva ner din menscykel och se om det finns ngt mönster. Hormonet kan iaf vara en trigger.
Skickar dig än en gång mängder av styrka via cybervärlden. Försök verkligen att ta kommandot och försök att våga lita på din läkare att det är ok att röra på dig. Och försök att återgå till din träning, extraslagen är ju där vare sig du tränar eller inte iaf.....
kram kram
långt meddelande som vanligt....blir bara så ivrig när jag försöker hjälpa andra i samma situation....:)