Hjärttjejen skrev 2011-09-22 21:39:09 följande:
Hej Söta Sarah!
Jag kan verkligen känna igen mig i ALLT du skriver, det ökar vid stress, det kan upphöra när man reser sig/hostar, arytmin ändrar karaktär, det känns i hela kroppen etc etc..... Precis ALLT du skriver stämmer in på mig och jag var också livrädd. Nu mer än 2 år senare (har haft x-tra slag i över 10 år, men ökade drastiskt för 2 år sedan) så har jag lärt mig allt om mina extraslag, varför de kommer, när de kommer, hur jag ska agera när de kommer etc etc. För min del handlar det om stress, mycket mental stress och sömnbrist. Precis som för Libää007 så kommer det som ett brev på posten när jag sovit dåligt.....MEN när jag menar att det kommer så menar jag massor, för extraslag har jag varje dag, mer eller mindre.....
Det vore fel av mig att säga att dina extraslag är helt ofarliga.....MEN i det du skriver så är jag ändå ganska säker på att dina extraslag hänger samman med din stress, det är så likt mig och mina är HELT ofarliga....dock jävligt irriterande när de kommer flera flera 1000 om dagen. Å stress kan vara massa olika saker, sömnbrist, mental stress, nybliven mamma, oro över något etc.
För dig tror jag det enda du kan göra för att försöka påverka det lite grann innan du ska på utredning är att ta det så lugnt du kan.....träna inte, max långsamma promenader, vila mycket, skit i alla måsten (så gott det går), gör andningsövningar, meditera gärna varje dag, införskaffa en spikmatta, akupunktur etc. ALLT som gör att ditt kortisol (stresshormon) sjunker. Din kropp behöver vila vila och vila. Ju mer du stressar upp och oroar dig, desto fler extraslag :(
Ett annat fantastiskt bra tips som fungerar på mig, lite quick fix, är att eldandas. Du kanske vet hur man gör, men skriver för säkerhets skull. Sitt i yogaställning, sträck upp armarna ordentligt rakt ovanför huvudet, gärna lite bakåt. Börja att andas med näsan(bara näsan) så fort du kan, in ut in ut.....magen åker ut vid inandningen. Sitt så i minst 3 minuter. Det som förmodligen gör att hjärtat stillar sig lite efter en eldandning är att kroppen får balans i syre/koldioxid, den är ofta ur balans när vi är stressade och påverkar hormonbala nsennegativt. Tror också att serotoninet ökar vilket är det absolut bästa för att få ner kortisolet :)
Försök verkligen att tro på den här teorin, jag tror på den :) för om du oroar dig dagarna i ända så kommer förmodligen extraslagen bara att öka....I allt du beskriver så låter det ju som om det är stressrelaterat. Å jag kan lova att jag har läst MYCKET om extraslag, varför, hur, när ;)
Kosten är självklart viktig den också.....öka upp intag av banan, avokado, valnötter, mjölk, keso, kyckling, kalkon och beställ gärna kakaobönor (kost som innehåller massor av tryptofan som bildar serotonin). Du kan behöva mer magnesium och kalium.....men har de inte tagit blodprover och kollat mineralerna? Om du har brist alltså? Om inte så be om det så att du slipper att laborera själv.
Lova nu att ta hand om dig och försök verkligen att inte oroa dig, njut av din lilla bebis och VILA mycket :) :)
Varm kram till dig från mig
Tack för att du delar med dig o peppar! :) Jag tror också på ofarliga men ska bli skönt att få det konstaterat. Men jag oroar mig alltid för att dom t ex ska ha missat nåt eller så men dom borde se när dom kollar ultraljud o allt. Om det verkligen är något fel. Det låter ju som när jag hör andra, att det är ofarligt också så säger dom det sen är det nog så. Men kan extraslag t ex göra så hjärtat stannar eller liknande eller behöver man inet oroa sig alls för dom?
Dock tror jag träning (promenader) mest är bra då jag just då mår super oi nte får några extraslag. Så tror kanske det kan ha positiv inverkan. Men försöker ta det så lugnt det går i alla fall och slappna av. Men som läkaren sa trodde han inte alls det va nån fara eftersom jag inte känner något alls vid ansträngning eller så, så så sett borde det inte avara någon fara så sett. Lääängtar tills utredning! Jobbigt omm an får nåt jobbigt besked men skönt för då kan man antagilgen göra något. Bara det inte är operation så! Allt annat kan jag ta som positivt då jag kan få hjälp i så fall men är det extraslag blir jag lycklig även om man inte kan göra så mycket men då behöver jag åtminstone inte få panik när dom kommer utan kan tänka att det är ofarligt åtminstone. Det vore en lättnad och ta bort lite stress o ångest i sig.
Tack för tipset om att andas så! :)
Nej, inga prover. Kanske ska be dem kolla det! Ska även kolla sköldkörteln igen, gjort det innan som inte visat något men ska testa igen, både min morbror, mormor och syster har problem med sköldkörteln och äter medicin oså. Mormor har haft likanden sympom som mig och de va sköldkörteln. Men tror inte det är det eftersom dom testat en gång för några år sen men kan lika gärna ta prov för det igen när odm ska ta det andra.
Ska försöka njuta av bebisen (det går oftast bra men blir jobbigt när man får mycket extraslag, är stressad osv, kan nog njuta mer sen när jag är säker på hur det är med hjärtat) :)
Kram och tack!