Inlägg från: Cecilia J |Visa alla inlägg
  • Cecilia J

Trisomi 13 & 18

Nej, Det testar för Trisomi 13,18 och 21 på moderkasprovet också.

Cecilia mamma till Daniel-03~Linnea-08
  • Cecilia J
    Liiiinis skrev 2011-05-30 23:59:01 följande:
    Fick reda på idag att lilla Nells hjärta inte slog längre, vi visste att hon hade T18, men vi hoppades ändå på att få träffa henne...
    Hon hade ju kommit så långt....
    Stor kram från Linnea och mig.
  • Cecilia J

Hej, det hade varit jättekul att ses. men det få bli en anna gång.
    Linnea ska ju bli storasyster den 19 augusti så nu har nedräkningen börjat...

• Cecilia J
    Heddan skrev 2011-07-26 20:49:23 följande:
    Gud vad roligt, hoppas du och Linnea mår bra!
    Vi mår toppen, hur mår du själv? När är det det dags för dig?
  • Cecilia J

Hej,
    Jättekul att läsa om Hedvig och Love.
    Lite uppdatering härifrån också. Lillasyster kom som planerat 18/8. Lilla Emelie är helt frisk och helt underbar. Linnea tycker det är spännande med lillasyster och tittar ofta fundersamt på henne.
    Linnea utvecklas också hela tiden. Det hon har börjat med på senaste tiden är att ta egna steg när vi håller i henne. Jättekul, så jag ska be om ett nytt hjälpmedel,  ett gå bälte. Hon är dock inte lika aktiv i sin gåstol, vet inte riktigt varför men det är nog också på väg att ändras snart.

Kram alla

Cecilia mamma till Daniel-03~Linnea-08 Emelie -11
  • Cecilia J

Stort grattis till Hedvig från Linnea och mig.

Såg att du skrev att ni skulle ta med glass till förskolan. Går Hedvig på "vanlig" förskola? Äter Hedvig glass och "riktig" mat? Det låter ju toppen i så fall, här kör vi enbart sondnäring i flaska.

Stor kra från oss

Cecilia mamma till Daniel-03~Linnea-08~Emelie-11
  • Cecilia J

Heddan skrev 2012-05-12 06:47:11 följande:
    Hon går på vanlig förskola med en "assistent" - egentligen en extra resurs i personalen. Allt fungerar väldigt bra där. Nej nej, Hedvig vägrar fortfarande äta annat än gröt med munnen. Hon kniper ihop och skriker. Men gröt kan gå bra vissa dagar. Annars kör vi bara Infatrini i knappen (eller katetern som hon egentligen har). Hon har matpump på natten som också funkar bra. Hon tog med sig glass till de andra barnen, för jag tyckte det var gulligt att hon bjöd på det.
    Annars går det framåt, men väldigt långsamt. Hon kan rulla runt nu men absolut inte sitta annat än i sin stol. Vi har gått kommunikationskurs på habiliteringen och lärt oss en hel del som vi försöker använda hemma. Hon har en ståstol som hon hatar men älskar när man hoppar med henne på en stor boll. Hon älskar mest att få vara med och sitta i ens knä och ta på ens ansikte.
    Hur går det för Linnea?
    Det går jättebra med Linnea. Hon utvecklas motoriskt hela tiden. Just nu är det full fart krypandes runt hela huset och hon ställer sig upp mot det mesta. Hon går/springer runt i sin gåstol och hon ska snart få en liten rullator.
    Just nu är hon och lillasyster Emelie jämlika. Emelie är nu åtta månader och har också precis börjat krypa. De sitter bredvid varandra på lekmattan och tar leksaker från varandra. Jätteroligt att se. Linnea vill också kramas hela tiden. (som ni ser på bilden nedan). Jättemysigt, men hon är stark så man blir alldeles mosad ibland. Vi har också gått teckenkurs men jag har inte riktigt kommit igång med tecknandet.
    Det vore kul om vi kanske kunde ses någon gång. Var var det ni bodde nu igen, nedåt landet om jag minns rätt? Vi bor i Stockholm.

Bilden är tagen när Emelie är två månader.
  • Cecilia J

Oh Karskrona, vi som har har lite småplaner på att åka dit i juli men det är inte riktigt bestämt än.
    Jag har nämligen tillbringat många somrar på Aspö när jag var liten. Skulle vilja åka tillbaka dit och se hur det ser ut nu...

• Cecilia J

Låter som en bra ide! Om det blir så att vi åker till Karlskrona så lutar det åt den 10-12 juli. Der är fortfarande osäkert men hur ser det ut för er i så fall dessa dagar?

• Cecilia J

Vad kul att höra att Love ska börja på förskola. Är det en "vanlig" eller specialförskola?

Här går det också framåt. Linnea har fått ett nytt hjälpmedel: en rullator som hon kan gå med själv. Man är med och passar hela tiden så hon inte få för sig att släppa taget rätt som det är och falla huvudstupa framåt. Men en så länge går det jättebra.
    Det är full fart krypandes också när hon jagar lillsyrran över golvet... Emelie är dock lite snabbare och hon har ju börjat gå också och är lite smartare...

Oj nu vaknar Emelie där uppe... får skriva mer en annan gång...

• Cecilia J
    wildaandersson skrev 2012-08-25 08:54:28 följande:
    Igår natt somnade vårt lilla mirakel in. Vår lilla prinsessa orkade inte längre.........Nu slipper hon ha ont. Smärtan för oss är olidlig och saknaden går inte att beskriva.

Oh, vad jag lider med er. Det känns så overkligt.
    Sänder stora styrkekramar från Linnea och mig!!!
  • Cecilia J
    Lonse skrev 2012-10-05 09:33:03 följande:
    Cecilia- det är en vanlig förskola Love går på. Du vet, vi bor ju i en liten håla så här finns inga specialare ;). Han går inte på den vanliga här i närheten utan det är några kilometer dit då det är en mindre förskola med mindre grupper och bättre lokaler. Varje morgon han ska iväg kommer skolskjutsen och hämtar honom. Jag blir alldeles tårögd när jag ser chauffören köra honom till bussen :)

På förskolan har han sin egen assistent och en förskolepedagog som är på honom all hans tid där. Så känner verkligen att Love får vad han behöver där. Känns otroligt skönt att kunna släppa på vissa ansvarsbitar som de tar på förskolan istället.

En nyhet här i familjen är att jag är gravid igen!!! Det tog sina år att ta beslutet men nu kände vi att orken och tiden finns :) Så i januari är det dags! Mycket oro men samtidigt en fantastisk glädje när man nu känner sparkar i magen igen :)
    Vad härligt med ett syskon till, GRATTIS!!!

Jag skulle också tycka det var jobbigt att låta Linnea åka iväg själv med skolskjuts, men man vänjer sig väl.
    Här har jag ju assistenten som jobbar hemma med Linnea som åker iväg och är med henne på förskolan.
    Vi får se hur det blir om några år då det är dags för skola...

Vore jätteroligt om vi kunde få till en träff någon gång. Nu blir det fullt upp med ny bebis, så kanske nästa höst...

kram
Svar på tråden Trisomi 13 & 18