• MizzTez

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

ch319 skrev 2011-12-25 18:22:19 följande:
    Hej jag har haft många av symptomen som ni skriver om men jag undrar om nån av er har problem med svullna körtlar också?
    Jag har misstänkt det ibland, speciellt kring revbenen och under armarna.
  • MizzTez
    ch319 skrev 2011-12-25 21:19:47 följande:
    okej jag har varit så orolig över det, har små svullna körtlar långt nere på halsen.
    Har läst att man kan få det efter långvarig depression men eftersom jag är väldigt orolig över allt möjligt nu så har jag svårt att tro på det. Tack för ditt svar, känns skönt att det finns fler!
    Har du åxå en såndär hypokondrisk gen som ploppat fram? tror jag har googlat mig genom allt vid det här laget.. Eller inte så mycket nå mer men förr gjorde jag det. Nu försöker jag bara acceptera skiten jag dras med!
  • MizzTez
    ch319 skrev 2011-12-25 22:32:39 följande:
    ja jag googlar som en galning, varit dålig på olika sätt senaste åren och har svårt att övertyga mig själv att det"bara" är psykiskt...psykologen tror att jag har en utmattningsdepression, det som varit jobbigast för mig är illamåendet och senaste månaderna rejäl ångest o smärtor i kroppen...så less på alla hälsoproblem nu! Hur mår du?
    För mig går det i vågor och skiftar i olika symptom..  Just nu är det helt okej men jag börjar känna i kroppen att min pms är på väg, då blir jag jätte ostabil. Min hypokondri och ångest håller sig borta om jag kan träna regelbundet och promenera varje dag. På senaste tiden har det inte gått för vi har varit sjuka hela familjen till och från. Jag har varit småförkyld i 8 veckor och då har ångesten flödat! Hoff.. Stress och sjukdomar gör att jag mår skit!
    Vad får du för symptom?
  • MizzTez
    ch319 skrev 2011-12-26 20:41:33 följande:
    Ja du vad har jag inte känns det som, började för två år sen med kraftigt illamående och yrsel, ätit massor med medicin för magkatarr men det blir jag bara sämre av efter ett tag. Nu har jag mkt problem med smärta i ländryggen, höfter och massa andra ställen. Haft panikångestattacker varje dag i ca 2 månader, började med sertralin för snart 6 veckor sen och dom hjälpte ett kort tag efter nån vecka, men nu mår jag lika dåligt igen. jättemycket ångest o är på helspänn hela tiden, ska ringa läkaren imorgon o fråga om jag ska höja dosen. Är så rädd för att det är nåt farligt jag har pga min yrsel och dom svullna körtlarna, men dom har ju tagit massor med prover o mina blodvärden är perfekta förutom lite järn o d-vitamin brist. jag har gjort gastroskopi 2 ggr och inget allvarligt fel hittat. Har glapp i magmunnen o lite inflammation i magen men vet inte om man verkligen kan må såhär illa '"bara" på grund av det? blir tokig snart, vill bara leva som vanligt'! 
    Ja yrsel har jag haft mycket av, satt i min nacke pga spänningar. Det försvann när jag började gå hos sjukgymnast. Ländryggsproblem har jag åxå gått igenom, förra året i september åkte jag på sjukan akut för att jag hade så ont i ländryggen och höger sida fram, som ovanför ljumsken. Fick morfin för att jag hade så ont! Men det släppte när panikångesten kom, fick det förra månaden igen och först då kopplade jag ihop det med stress.
    Hur gör du för att lugna ner dig då? Både kortsiktigt och långsiktigt?
  • MizzTez
    Jimmy 249 skrev 2011-12-27 14:01:16 följande:
    Jag har haft ont i vaderna i 3 dagar men de har börjat släppa nu. Kom ca 48h efter en lång o ganska rask promenad. Molade lite när jag låg ner o när ja gick gjorde det hysat ont. Jag har lite pulserande smärta i ljumsken o baksidan av låret som kommer lite till o från. Pulserar några ggr o sen försvinner det o kommer igen efter en stund. Har även samma i axlar o armar o skuldror. Ångest är knepigt med alla symtom. Efter promenaden va ja nästan sängliggande i 3 dagar:s. Va bara uppe o åt o va på toa nästan plus att ja hade svårt att både sitta o ligga stilla. Liksom kryper o sticker i benen precis som det vore kolsyra i dom. De går oxå i perioder.
    Har du provat promenera mer efter det??
    Anonym (hypo) skrev 2011-12-27 10:16:53 följande:
    Intressant Vanadiz. Jag har dragit med en smärta framförallt på höger sida från ljumske räkt upp till navelhöjd typ. Den mest intensiva smärtan sitter från höften rakt in lite upp. Först trodde jag det var blindtarmen men nu hoppar smärtan mellan både vänster och höger.....
    Ja, min hoppade åxå!! Har fått göra en massa undersökningar på buken, njurarna, ljumsken, äggledarna men allt är perfekt! Så jag var ju jätteorolig i flera månader.. Men det försvann ju när jag fick paniken istället. Genom att det kom förra månaden igen så kopplar jag det till stressen, för nu när julen är över så försvann det igen. Min kropps sätt att säga "bromsa in nu..."
  • MizzTez
    Anonym (hypo) skrev 2011-12-27 17:41:12 följande:
    Men gud vi har nästan lite kusligt lika besvär, man kan nästan inte tro det! 
    Jag har också genomgått diverse undersökningar, ultraljud mm men inget konstigt. Min sjukgymnast samt en kiropraktor jag går hos tror att det kan röra sig om en för kort höftböjare. Men det är säkert min ågestproblematik som flyttear runt i kroppen. Tydligen sitter mycket av känslolivet i just höfterna.
    Just nu har jag problem med mina urinvägar - sveda och värk och ont över njurarna. USCH va trött jag blir. Tänk va mycket energi man kunde lägga på annat.... 
    Det är skönt när man hittar fler för då vet man att det kanske sitter i ångesten! Min terapeut sa just det att en smärta som flyttar runt är inte en "riktig" smärta. Hur man nu ska förklara det där.. Att en rörlig smärta är typisk för ångest. Så det tog jag åt mig av eftersom mina krämpor hoppar runt mycket.
  • MizzTez
    ch319 skrev 2011-12-27 22:24:21 följande:
    Konstigt att du fick ont ovanför ljumsken, kroppen är märklig!
    Jag har börjat gå till en psykolog och en sjukgymnast, det gör lite mindre ont men jag är bara ännu mer yr.
    Känner att jag mer och mer börjar tappa hoppet för att få känna mig frisk. Kör du med nån yoga eller mindfulness för att slappna av?
    Nopps, jag tränar och promenerar. Det är så avslappnande.. Att köra ett pass med styrke är det skönaste jag vet! Då jobbar kroppen och hjärnan är bortkopplad. Jag har många gånger funderat på om det är en stor orsak till ånget, att vi har så lite fysisk utmatting och för mycket tillgänglighet till information så det blir som för mycket psykiskt för en. Svårt att förklara det där men jag känner att ju mindre jag läser tidningar och kollar nyheter dessto bättre mår jag, jag googlar inte på symptom osv. Mindre information för hjärnan och mer jobb för kroppen.
  • MizzTez
    Anonym (hypo) skrev 2011-12-27 22:27:52 följande:
    Ja det är väl så. Ibland funkar det att "prata" sig själv till rätta med förnuftiga tankar som känns logiska men ibland är det som om ångesten gör en korkad. Jag för t.ex. ofta ont i vad jag tror är njurarna och får då för mig att jag r njursjuk, har fått en övre uvi eller liknande. Värken hoppar ofta sida till sida och sticker som mellan revbenen och ner över korsryggen. Har gjort ul och det har tagits prióver och inget fynd. Mitt sunda förnuft säger mig att det förmodligen är muskelärt efter som värken hoppar, det är ju inte särskilt troligt att båda njurarna är skadade..... men som sagt när symtomen kryper på så spökar hjärnan dessto mer och de förnuftiga tankarna är som bortblåsta.

Dags för en vända kbt igen tror jag. 
    Jo jag brukar säga att mina hjärhalvor bråkar, den ena är logisk och den andra vette fan egentligen.. hypokondrisk. Nu mer så vinner den logiska mer och mer men den andra brukar få sin chans den med! Hoff.. Nu är jag jätteförkyld och jag börjar känna hur det kryper i kroppen på mig. Har varit sjuk i 8 veckor, blev frisk i ca 1,5 och nu förkyld igen. Jag vet om att det går envisa baciller här uppe nu och alla är sjuka i princip men än så länge kan jag hålla mina hypokondriska tankar borta. Svårt att hålla sig psykiskt stabil när det är träningen som håller mig flytande och det har jag inte kunnat göra på jättelänge nu..
    Nä usch, nu snurrar texten för mig.. soffläge..
  • MizzTez
    Anonym (hypo) skrev 2011-12-28 21:43:49 följande:
    Till Vanadiz. 
    Du har ju tidigare beskrivit dina problem med bröstryggen. Det lider jag också av- spänd diafragma och triggerpunkter mellan skulderbladen. Nu på senare tid har jag även ont mellan revbenen utmed sidorna. Något du känner igen? 
    Jo, det gör jag.. Googla på Tietzes syndrom! Det är vanligt att man får det när man har problem med spänningar runt om en. för mig försvinner det nästan omg när jag tränar, fick en bunt med övningar av sjuk.gymn och de hjälper jättemycket! Jag har ätit antiinflammatoriskt i 4 månader innan jag började med övningarna och det hjälpte väl kanske en liten del men det kom ju tillbaka så fort jag slutade.
  • MizzTez
    Anonym (hypo) skrev 2011-12-28 23:07:35 följande:
    Tack för info. Jag har ofta väldigt ont i sidan mellan revbenen och bak i ryggen och här verkar det mer vara framsida.. Men det kanske kan vara olika....
    Ja för mig går det liksom runt.. Svårt att beskriva men egentligen så har jag ont hela bröstmuskeln och den går från bröstet fram, runt i armhålan och slutar på ryggen om jag säger så.. Jag tror det är väldigt olika beroende på vart och om man får en inflammation.
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?