Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
Just att gå med känslan att det gör ont i magen, och ner i buken går inte och tänka bort, jag försöker!
Doktorn vill göra 24h EKG för att mitt hjärta rusar, och har extra slag. Jag får extraslag då jag jag blir nervös, orolig.
Jag väntar nu riktigt på att komma till en person och prata. Jag har mycket som måste ut! Det jag tycker är konstigast är att alla besvär kom efter ett besök på akuten för extraslagen. Efter det så började jag tänka, nu går det utför, hjärtat kommer och stanna. Jag har nyligen fått ett nytt jobb då jag fick sluta som försäljare då det blev för påfrestande (jobbade som försäljare på Jysk, ni har säkert sett folk jobba där!) Det var på Jysk extra slagen började, men då var det några enstaka slag.
Tycker ni det har hjälpt att prata med phykolog mm.?
Tycker du att det är konstigt att du har ont i magen? Tycker inte jag.. Det är ju det första stället som tar stryk när man stressar eller är orolig!
För mig började det åxå med ett besök på akuten, fick en panik attack av att jag kände hur hjärtat började rusa. Fick tunnelseende, stjärnor, yrsel och blev skiträdd. Hela saken handlar nog om att jag märkte hur svag kroppen är egentligen, så lite som behövs, fick verkligen hälsoångest och dödsångest där den dagen.. jag jobbade med ett väldigt stressigt jobb och det tog väl stop där.
Har åxå extraslag, hjärtrusningar.. Kommer på en gång när jag är orolig eller stressad. Men vet du, det här har hållt på i över ett år för mig nu, förra året i december låg jag som ett kolli på akuten och bölade som en bejbis. Kan bara säga som så, jag lever ännu!! Prioriterat om en massa, vet nu vart min stress nivå ligger (finns knappt) men jag mår betydligt mycket bättre! visst hamnar jag i svackor men det är överkomligt..
Prata med läkare om att få remiss till terapeut, genom att han är läkare så kan han skicka iväg dig på provtagningar odyl. jag har fått ta prover på om jag har tendens till blodproppar eftersom det är min stora fasa! Sköldkörtelprover, vitaminer, järn.. Ja allt möjligt! Han till och med sjukskrev mig så jag behöver knappt prata med min vc utan allt går via han.
Men främst så måste du acceptera skiten, inte motarbeta den, där sitter jättemycket! Svårt men inte omöjligt! Sen prioriterar du dig själv, gör saker du vill, när du vill osv. Få upp de "må-bra-hormonerna" Bästa rådet jag fått är faktiskt 30 min motion per dag och äta enligt GI.. Konstigt nog men socker kan få en att få jättemycket hjärtrusningar.