• Mamsie

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

talamod skrev 2010-09-09 20:38:20 följande:
    det vill jag oxå veta! Samma diagram dyker upp överallt. Undras om det finns ny forskning?
    En till som undrar! 
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    Schäfer skrev 2010-09-09 14:06:51 följande:
    Tack

Jag kan presentera mig själv. Bor i Sthlm med man, dotter och hund. Jag har problem med att bära barn så med min dotter var jag sängliggande och hade ett cerklage (band) runt livmoderhalsen som stöd. Jag lyckades bära henne till v.35+ och hon föddes utan problem. Men innan henne har vi en dotter och en son som föddes för tidigt och tyvärr inte finns med oss...
    Nu är jag gravid igen (planerat) och samma kommer gälla denna graviditet som med dottern.
    Väntar på operationsdatum och därefter blir det sängen/soffan som gäller!

Ska försöka läsa in mig i tråden, har kollat runt lite och ni verkar som ett trevligt och stöttande gäng - precis vad jag behöver/kommer behöva
    Oj! Livet går inte alltid som på räls inte... Jag beklagar er son och dotter som "inte blev",  och grattis till en levende dotter. Jag håller alla tummar och tår för att dottern får ett levande syskon  
    Operationsdatum? Är det för cerklaget? Hur länge ska du ligga till sängs efter det? 
    Jag förmodar att du har laptop? För det är den bästa uppfinningen som finns när man måste vara stilla! 
  • Mamsie
    oceanney skrev 2010-09-09 21:24:40 följande:
    Innehåller inte multivitamintabletter redan ganska mycket folsyra? Mina innehåller 500 respektive 600 µg (mikrogram). Har för mig att alla multivitamintabletter som heter någonting med "Kvinna" innehåller ganska höga doser folsyra.
    Jo, men det brukar vara några hundra mikrogram - medan jag behöver milligram för att ha hjälp mot smärtan. Jag har ju jämt ont överallt, krockskadad fibrokärring you know... 
  • Mamsie
    TinaLill, 
    hoppas ni får svar snart! När vi gjorde moderkaksprovet ringde läkaren och meddelade att tre av de fyra kromosomerna var klara efter snabbanalys, men den fjärde kromosomen skulle odlas innan de kunde uttala sig. Det var nervigt värre att vänta, men till slut fick vi beskedet att allt var ok. Åh, vilken lättnad! Efter det kunde vi gå vidare och börja "tro" på graviditeten  

xanni
    tack för påminnelsen om vår geografiska lista www.familjeliv.se/Bloggar-3-48/b122632.html 
    Fyll på allihop!
    Och hojta när ni har vägarna förbi  

Milk
    När de stora ungarna fyllde "krog och myndig" så tog jag och sambon ut dem på en lokal jättemysig pub/krog och vi samlade ihop ett gäng med kompisar i varierande ålder. Vi la sedlar i 18-åringens ficka, och fördelsedagsbarnet fick sedan stå för beställandet och betalandet hela kvällen - för att vänja sig
     Jaja, lite okonventionellt sätt att fira sin unge kan tyckas, men jag är inte dum; jag skickade ut ungdomarna på stan efteråt - varav en var min egen kompis. Då kunde jag känna mig lugn för att ungen kom hem i laga ordning  
  • Mamsie
    Schäfer skrev 2010-09-10 09:52:05 följande:!
    Säg till om du vill ha namnet så inboxar jag, för jag har för mig att man inte får göra reklam i trådarna... Eller?
    Stämmer, ta det via inboxen! 

• Mamsie
    Druvjuice, går det bra med vilken som helst? 
    TinaLill skrev 2010-09-10 05:29:20 följande:
    Men nu måste jag fråga för jag har blivit ordinerad 5 mg folsyra utöver de vanliga 500 mikrogram som man skall äta. Enligt BM är det för att jag bär på två små kryp och behöver det för blodet/att blodmängden skall bli större med två... Hjälper dem mot smärta i allmänhet (har ont i huvudet till och från och det hade ju varit underbart om det ville klinga av under graviditeten) eller någon specifik smärta? 

Folsyra
    Det är en teori att "stora" doser Folsyra och B12 kan dämpa smärtor av typen nervsmärta och annat oknytt som man kan drabbas av när man har ex Fibromyalgi.
    Det var en ren chansning från läkaren sida. Jag testade även andra preparat som inte haft effekt på mig men på en del andra patienter.  
    Folsyra & B12 har alltså inte någon egentlig smärthämmande effekt - det är inte något analgeticum, men det kan påverka hur nervsystemet förmedlar smärtsignaler. Det ska även påverka musklerna, typ kramper, restleggs legs mm. 
    Vad man däremot VET är att folsyra och B12 hjälper upptaget av Järn och det verkar positivt på bildningen av nervsystemet hos foster. Och brist på B12 eller Folsyra ger vissa symtom som tex huvudvärk.
  • Mamsie
    puman0507 skrev 2010-09-10 00:17:11 följande:
    Ni som fått barn vid 40+ har ni sluppit kommentarer eller har ni fått höra något om att 
    "oj va gammalt, ska du verkligen satsa på baby?" 
    Japp! Främst från folk som inte känner oss. Men kommentarer från folk som inte är oss nära skiter jag högaktningsfullt i  

EN  enda person i min närhet har uttalat sig negativt, alla andra ser det som naturligt och kul att vi ville ha ett barn till trots att jag fyllde 45 när spiralen togs ut och hoppet flyttade in. När jag efter ett år blev med barn så har det varit idel gratulationer  

• Mamsie

Nu är det slut på den behagliga BH-lösa tiden för den här graviditeten; 
    Ena bröstet började läcka idag. I 25:e veckan. Har för mig att det började läcka tidigare med de andra ungarna, men jag kanske missminner mig... 
    Kul ändå att se hur kroppen förbereder sig för att nära barnet som bor i min mage Hjärta 

• Mamsie

Jag kände de första rörelserna i v 13, men sen försvann de och kom inte tillbaka förrän dagen efter rutinultraljudet i v 18  

• Mamsie
    bojji07 skrev 2010-09-10 11:00:42 följande:
    Var hittar jag ortsbloggen?
    Hahah, läste "ostbloggen"  
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5