• Tjatte

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Anyah skrev 2010-10-15 13:31:48 följande:
    Hej alla sköna!

Har haft en vecka utan regelbunden tillgång till internet och därför inte varit aktiv här inne. Ska försöka läsa ikapp i tråden. Noterade iaf att Tjatte är med på gravidlistan! GRATTIS! Det var en riktigt rolig överraskning Glad
    Tack ska du ha! Vi tyckte också att det var en rolig överaskning

Just nu känns det lite oroligt. Är i v15 och tycker inte att magen vuxit alls. Jag har gått upp i vikt men det är bara fett , toktjock är jag. Bebisen kan knappast ha lagt sig på lår, rumpa och övre delen av magen. FVP i nästa vecka innebär ju ett UL så jag hoppas på att bli lugnad då. Borde man inte börja känna lite fosterrörelser nu också?

Mamsie - vad spännande med huset. Håller tummarna för en sansad budgiving.
    FML
  • Tjatte

Tack för stöttning tjejer! Men uscha, allt känns galet just nu. (Kräsmagade kan sluta läsa här.) Jag har verkligen ingen ordning på magen. Har varit praktiskt taget förstoppad i en dryg vecka och sen två dagar har jag haft kraftiga attacker av magknip. Idag var vi iväg för att köpa vinterkläder till barnen men efter att vi ätit lunch fick min mage tokspel. Knip, svettattacker och sammandragningar! Vi tog oss hem och jag lyckades äntligen tömma tarmen, men var tvungen att lägga mig och sova efteråt. Helt slut och sammandragningarna bara fortsatte. Så fort jag är uppe och går drar hela magen ihop sig, plus molvärk bak i ryggen. Känns inte bra!

Förresten, det är många här i tråden jag inte alls känner igen sen tidigare. Kul att se er, jag kommer nog snart sätta mig in i vilka ni är också, precis som jag lärt känna så många av de som var med från början. Just nu är jag lite egofixerad med mina magbekymmer, men det lär väl gå över. Kan i alla fall berätta att jag är 38, har två döttrar och väntar en sladdis med samma pappa. Hängde länge i denna tråd under bebisverkstan, men kände att jag var tvungen att ta paus ett tag. Det har tagit 3 år att bli gravid med sladden och under den tiden har jag hunnit med två MA i v 11-12 och ett MF i v 5, vilket kan vara en liten förklaring till varför jag är så förbaskat nojig. Nojig är jag normalt sett inte alls, oroar mig sällan för något över huvudet annars.

FML
  • Tjatte
    Happyme skrev 2010-10-16 22:04:33 följande:
    Förstår att du är orolig med det du har med dig, om det är till det minsta tröst så kan jag berätta att jag fick tidigt problem med magen utan att det var ngt problem med min bebbe.  Både bebismagen och min egen. Fick sd som molade ända bak i ryggen redan i v 14-15 men så blev jag sjukskriven på heltid från v 19 också ( sen gick jag ju över tiden men det är en annan historia) . Ovanpå detta fick min "egen" mage tokspel i v 18 med en fruktansvärd magsmärta jag aldrig upplevt och jag blev inlagd med TPN för jag kunde inte äta, var totalt inlagd i 3 veckor pga detta o fick morfin fy vad dålig jag var med gastroskopi o hela baletten MEN bebis mådde prima och allt har gått bra, hon ligger o snusar på min axel nu lilla sötnöten. Så förhoppningsvis är det hormonerna som påverkar dina tarmar o ställer till det och är det bebismagen som molar så är det inte alls ovanligt att sd känns tiiiidigt när man fött flera barn! Kram
    Oj jösses! Ja, nu känns mina problem rätt lindriga efter att ha hört din story. Det tackar vi för . Skönt att allt gick bra för dig och bebben. Hoppas du har rätt om att det är hormornerna som strular till magen. Jag vet ju att tarmfunktionen sätts ner när man är gravid, så visst förstår jag det logiskt. Men jobbigt är det.
    FML
  • Tjatte
    gemigsinnesro skrev 2010-10-17 13:04:46 följande:
    Usch vilken dag det var igår förresten och idag börjar sanningen sakta komma ikapp. Stora gammelhunden här hemma gick från pigg 11-åring till jättedålig på ett par timmar för att slutligen dra sitt sista andetag kl 00.00. Som tur var dog han inte ensam utan jag och barnen satt och klappade honom och pratade med honom precis när han dog men sambon (det är från början hans hund) befann sig tyvärr på resande fot 45 mil hemifrån.  Han dog lika stillsamt som en gammal människa som bara somnar in och det känns ju ändå skönt mitt i alltihop men fy vad tomt huset känns idag trots 2 katter och  1 liten hund som ändå finns kvar. 
    Uscha, det var tråkiga nyheter. Kram till er alla.
    milk and honey skrev 2010-10-17 13:32:52 följande:
    Innanna : Grattis till pluss

Tjatte: Linfrö i en tallrik fil eller youghurt varje morgon körde jag och de funkade utmärkt för jag hade väldiga problem sist.. en matsked räckte för mig

schäfer: Min läkare skrev ut rinexin åt mig som jag tog morgon och kväll samt rihnocort aqua. de funkade skapligt utom i slutet då jag blev fast i nässprayträsket .. men de var tvunget tuvärr.. hade väldiga problem med andningen ändå och täppan hjälpte ju inte upp de precis..
    Efter förlossningen tog de väl en vecka sen var jag fri från täppan..

gemigsinnesro: en älskad vän som försvinner är så sorgligt, kommer ihåg när vi var tvungna att ta bort vår cocker, jag hörde henne långt efteråt fast hon var borta kram till er
    Tack för tipset. Jag har lite svårt för att få i mig fil och yoghurt, men man kan ju strö linfrön på mackan eller maten. Det smakar ju just inget. Ska testa det. Undrar varför jag inte tänkt på det...

Rhinocort Aqua kan vara ett tips vid nästäppa, men med viss försiktighet. Det finns inte tillräckligt med underlag för att säga bu eller bä, även om det lutar åt att det är ofarligt för gravida. Kruxet med alla läkemedel är ju att man inte får testa dem på gravida, så hur ska man veta om de är ofarliga eller ej? Rhinocort Aqua finns även receptfritt på Apt i en lägre styrka än den läkare förskriver. Rinexin däremot är ju ofarligt, synd att det är receptbelagt. Tänk om fler tog det istället för att bli beroende av nässprayer som bara orsakar elände. Inte bara att man blir beroende av det - det orsakar nästäppa om man använt det för länge!
    FML
  • Tjatte
    Mamsie skrev 2010-10-17 19:53:24 följande:
    Trög mage/förstoppning: Jag käkar Inolaxol som hjälper mot både diarée och förstoppning. 2 påsar om dan.
    Sonen har testat Lactulos, Movicol, Importal Ex-Lax och Forlax. Det är bara Forlax som hjälper.
    Tror bara Lactulos är receptfri? Kolla med fass.
    Microlax hör till hemapoteket och det får inte gå mer än 2-3 dygn mellan tömningarna.
    Jag har Laxoberal hemma men vill inte ta till tarmreglerande medel förrän det är helt stopp. Jag är mest orolig för sammandragningarna. Trög mage kommer liksom på köpet som gravid. Men sd gör mig rädd, särskilt eftersom jag hade UVI förra veckan. Odlade ju fort som tusan och jag hade inga GBS som tur är, men ändå. Så UVI, ingen mage, mindre illamående, inte lika trött, sammandragningar = för många orosmoment. Enda tanken som maler i min skalle är "jaha, då har den graviditeten också avstannat". Förstår inte hur jag stå ut till torsdag.
    FML
  • Tjatte
    Mamsie skrev 2010-10-17 21:15:20 följande:
    Tjatte,
    Tänk att vi quinntimmer ska ha så många magar som kan strula. Kossa-Muuuuuh!
    UVI.. uschah!  Och så allt annat som inte känns bra. Men försök att "vänta barn - inte vänta missfall" . OK? 
    Varm varm kram!

Vänta barn... vilket koncept. Sånt pysslar inte jag med, jag väntar missfall .

Kalaskula skrev 2010-10-17 21:28:37 följande:
    Innanna : Grattis till pluss

Tjatte: Jag hade själv ochhar fruktansvärd förstoppning och gaser som verkligen krampade. Det finns minifom liknande tabl som man kan ta, det hjälpte mot de akuta kramperna. Sedan har jag börjat att dricka Laktulos varje dag. Hjälper något. (Men gör inte som jag och av misstag tog STARK host med. coccilana-etyfin, 30ml innan du går till jobbet. Mina kollegor höll på att skratta på sig och kallade mig för morfiníst, jobbar på sjukhus)

schäfer: Jag är själv fast i spray träsket. Efter första förloss lyckades jag på en vecka bli av med det men sedan tog det fart efter andra. Nu tredje grav orkar jag inte bry mig utan prioriterar andningen och kommer att ta tag i det ordentligt när jag förr i feb. 

gemigsinnesro: Tråkigt med hunden

Annbom: Jag läste också den där tråden och höjde på ögonbrynen, suck!!!!!. Men hon verkar ju inte få medhåll av någon i tråden.

Cocillan blir man ju dötrött av! Precis som om man inte redan var det av graviditeten! Så du jobbar på sjukhus, då är vi lite av kollegor då. Jag är ssk på vårdcentral.

FML
  • Tjatte
    bojji07 skrev 2010-10-18 11:04:22 följande:
    Godmorgon alla härliga....kan inte fatta så jag viskar lite försiktigt att jag Plus.
    Första försöket.....har bild i mitt galleri under starka bilder, tittar på det och
    försöker förstå
    Weehoo, grattis!
    FML
  • Tjatte
    bojji07 skrev 2010-10-18 21:17:54 följande:
    Jaja se där ...ja de är underbara de små liven!
    De små liven, som i snoppdjuren som vår högt ärade Mamsie lärt oss kalla dem? Eller tänkte du på bebisar? Båda är rätt underbara tycker jag. Himla nöjd med min vinst i makelotteriet, faktiskt . Idag kom han hem med blommor till mig bara för att han tyckte jag behövde muntras upp efter allt elände med förstoppning, min gigantiska oro, min brist på anställning from årsskiftet och till råga på allt bråkade min mobiltelefon/dator med mig i tre timmar igår kväll! Är han inte bara för söt?
    FML
  • Tjatte
    Mimmi 71 skrev 2010-10-21 07:45:11 följande:
    Den hemska röda häxan kom igår även för mig, 30 dagar sedan sist. Visserligen hade jag ju inte förväntat mig något annat men en olycka hade ju varit välkommet Känslorna är i uppror och igår tittade jag på gamla kort sedan lilleman var nyfödd och bölade för full. Om jag inte har varit säker tidigare så är jag verkligen säker på att jag måste sätta hårt åt min sambo för att få min önskan igenom. NU!!!!

Grattis alla till +

Jag ursäktar mig för att jag för tillfället använder denna tråd för att skriva av mig (är ego och fokuserad enbart på mig själv). För tillfället känns det inte som krafterna räcker ens till mig själv och då är det svårt att vara stöttande och lyssna på andra. Hoppas ni står ut med mig (om inte får ni hoppa över mina inlägg ).
    Kram!
    FML
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5