Teskedsmamman skrev 2010-08-30 16:07:38 följande:
F'låt mig... men nu är jag där och petar igen
Ni får säga till om jag blir jobbig
Om man tittar i Lennart Nilssons bok, Ett barn blir till, så börjar hjärtat slå på den 22:a dagen efter infästning i livmoderns slemhinna. Om man räknar från alla "normalvärden" på en graviditet, t ex att ägget fäster normalt 7-10 dagar efter ägglossning osv... så hamnar man osvikligen i vecka 6+?.
Visst finns det kvinnor som har sett hjärtat på vul i vecka 5+? men mätvärdet är ju inte på något sätt med verkligheten exakt överensstämmande utan egentligen ett mått på fostrets storlek. Lägg även till att det är mycket små värden vi pratar om så här tidigt i graviditeten. Ett fåtal millimeters felmätning kan göra en halv vecka nästan.
Dessutom så växer inte fostren så där linjärt som det vill påskinas...
Att inte se ett hjärta ens på 6+6 eller 7+0 behöver väcka någon större oro egentligen, har fostret precis haft en tillväxtfas så kan det vara "stort" för sin ålder men ändå inte tillräckligt många dagar för att hjärtat ska kunna slå, och självklart även tvärtom....
hag7 skrev 2010-08-30 14:46:24 följande:
Hej tjejer ! Det var som vi trodde MA ..... ska in på skrapning på onsdag o jag fattar inte hur vi ska orka , hade faktiskt börjat tro på den här graviditeten. Allt känns bara så jobbigt just nu .
Nej, nej, nej, nej............ Kan bara beklaga från djupet av mitt hjärta....
Nu är det min tur att peta
Här står det v 5
www.barntotal.se/portal/index.php&task=view&id=206&Itemid=165/#5
Här står det 22 dagar efter befruktningen, dvs i v 5
www.growingpeople.se/templates/Page.aspx