xanni skrev 2011-01-10 20:16:10 följande:
Happiness, jag fick graviditetsdiabetes vid sista graviditeten (fick ju min pojke för ganska exakt 1 år sedan). Det upptäcktes runt v 25 och det berodde på flera saker. Bl a att jag redan var lite överviktig (BMI då ca 28), samt att jag var äldre (43), kroppen blir ju allt sämre att hålla insulinbalansen med åren, inget ovanligt alls. Jag fick sticka mig 6-8 ggr om dagen med en liten Accu-check, det kändes i stort sett inte alls, jättesmidigt. Sen fick jag föra bok över sockret och det var jättemotiverande att äta bra! GI-kost är inte tråkig kost, den tar bort mycket av sötsuget också (jag är sockerproffs, så jag vet...).
Vi har ingen med vare sig typ1 eller typ2-diabetes i släkten, så det "ligger inte för oss", som tur är. Det var jätteskönt att bli inskriven på specialMVC, vilket jag antar att du också blir - tryggt!
Jag födde min pojke i 39+7, han var 54 cm lång och vägde nästan 3,3 kg - inte särskilt stor alltså.
Ta det lugnt, sköt provtagningarna och ät så GI som möjligt, du har ju bara några veckor kvar...
Lycka till!
Tack Xanni. Vad du är gullig!
. ja det är sant som du säger risken är större ju äldre man är. har inte heller någon i släkten med diabetes så jag käner mig lite förlamad
. Men jag vet att de kommer ta hand om mig på spec.mödravården. Fick ju en snabbtid dit redan på fredag.
har varit så orolig under denna gravdiditet pga att MA ligger så nära inpå. Bara 1 år sen. Det är nog därför jag känner mig lite ledsen. Vad detta kan göra md fostret. Vet att jag inte ska läsa på nätet men samtdigt vill man ju veta lite. Får försöka ta en dag i taget fram till fedag och ställa frågor där.
50 procent står det får livslång diabetes efter graviditetsdiabetes. Fy hålla på med insulin och skit. jag har ju hypotyreos sen innan. Som jag bleb diagnostiserad med bara för 10 månader sen. vart ska det sluta liksom. *uppgiven*
Sticka 6-8 gånger om dagen...finns det inget annat sätt? vart sticker jag då? bara det inte är i fingertopparna. jag har ju ett finmekansikt yrke med småsmå enheter och mått. Är beroende av mina fingertoppar. Det blir inget med det. magen helt Ok!