Inlägg från: Alicia 72 |Visa alla inlägg
  • Alicia 72

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Nollan; jag kände då ingen livmoder förrän framåt vecka 17. Tror inte du behöver oroa dig pga det!

Finns det inget privat gyn du kan vända dig till om du är orolig? Vanliga landstinget är inte så samarbetsvilliga.....

Alicia

• Alicia 72

Nollan, jag går på ett privat gyn som är ansluter till landstinget. Kostar som ett vanligt läkarbesök. Alicia

• Alicia 72

Grattis Isabelle!!!
    Kommer gå fint denna gång ska du se!

Måste erkänna att jag blir lite avis att se alla fina datum på gravidlistan. Så OM VUL på fredag visar frisk bebis lovar jag att flytta från uppehållsrummet till Gravid-listan....

Alicia

• Alicia 72

Nollan; Vad kul! När ska du vara där och vilket BF har du?
    Jag ska vara där 11.30 och BF är 23/9.

Alicia

• Alicia 72

Gällande ägglossningstester och när största chans att bli gravid är så tror jag det är väldigt individuellt.
    I mitt fall funkar absolut inte sex varje eller varannan dag runt äl-veckan.
    Precis alla gånger jag blivit gravid, och det är 4 stycken nu, så har vi haft sex en endaste ynkaste gång den månaden. Utan någon som helst koll på äl. Senaste gången testade jag dock med CB äl-stickor i två veckor men fick aldrig utslag. Men plussade ändå....
    Några av gångerna har jag kännt av äl, men mannen har då varit ute och rest sen några dagar tillbaka och jag har trott att den månaden gått till spillo. Men inte, sex 3-4 dagar för äl och inget mer har varit vår grej....

Visu, känner igen mig så i att mannen inte kan ha sex på kommande.... VILKEN FRUSTRATION det är att känna äl komma och passera utan att ta tillvara på chansen.

Alicia

• Alicia 72
    nymåne skrev 2011-02-15 16:29:24 följande:
    mariatösen,

Varför skulle jag ta Trombyl? Glömde svara på din fråga om jag tar det. Svar: Nej. Är det blodförtunnande medel? Tycker jag känner igen det från mina föräldrars medicinskåp.
    Japp, det är blodförtunnande då många mf orsakas av proppbildning i moderkakan. Skadar inte att ta så länge man inte är blödarsjuk.

Alicia
  • Alicia 72

Passar på att slänga in en fråga om era erfarenheter av moderkaksprov. Missfallsrisk, vad får man svar på, obehagligt? En fördel är ju att man får göra det mkt tidigare än FVP. Alicia

• Alicia 72
    Vi 4 skrev 2011-02-15 21:49:46 följande:
    alicia, tror att det är så att moderkaksprov oftast görs vid någon indikation, tex om man har vissa avvikelser i släkten eller hos syskon, då letar man efter det specifikt. Jag har för mig att risken är 1-2%, men någon har kanske mer uppdaterade siffror. Har hur som helst för mig att det var samma som vid fvp att siffororna var överskattade pga att de inkluderar fall även långt tillbaka i tiden och numer är de så mycket skickligare och har bättre teknisk utrustning att det inte är lika vanligt förekommande. Men bäst att du kollar med läkare själv, så att jag inte kommer med något felaktigt!
    I Stockholm har man KUB, FVP och MKP att välja mellan. Jag kan alltså gå direkt på MKP utan någon indikation på att något skulle vara fel. Ska till BM på onsdag så då ska jag kolla riskerna och vad man får veta.
    mammastitch skrev 2011-02-15 22:00:46 följande:
    Missfallssrisken är enligt gamla siffror runt 1% men om man frågar praktiserande läkare är det ovanligare än så. Eftersom man kan göra MKP från v 11 så ingår ju även de missfall som hade skett ändå, innan v 12, i MKP statistiken. Den störst risken är annars att man får en infektion i livmoden/moderkakakn=missfall men detta är mycket ovanligt! 

Vad man får svar på varierar mellan de olika landstingen - i Skåne så får man svar på triomesi 13, 18 och 21(DS), samt könskromosomer.  MKP ger INTE svar på ryggmärgsbrock som FVP gör.

Jag har gjort det två ggr. Första ggn var jag jätterädd men då  kändes det knappt. Andra ggn var jag lugn och det gjorde ont ont ont. Tror att det till viss del kan ha haft betydelse, att jag har moderkakan i framvägg, så det hade bara en vinkel de kunde sticka i denna gången. Förra gången hade de mer valmöjlighet och kunde ta hänsyn till mig...

Men nu är det skönt att ha det gjort
    Tack för att du delar med dig!
    Ont ont ont lät inte skönt... Tycker att vanliga cellprov gör ap-ont! Av vilken anledning valde du MKP före FVP?
    Från när kan det man göra FVP?
    Ska såklart ta alla dessa frågor med BM på onsdag men i och med att jag kommer vara i vecka 10+3 vid mitt första besök så vill jag vara förberedd för att under besöket kunna ta ett beslut och få remisser till det jag väljer.
    Vad gäller KUB får man i stockholm inte gå vidare med MKP/FVP om man får en lägre risk än 1:200. Detta är för mig en HÖG risk och jag skulle inte känna mig lugn med ett sådant resultat. Med dottern fick jag 1:20000 trots att jag var 35 år så där behövde jag aldrig oroa mig.
    Och sen det faktum som Nymåne tar upp att det faktiskt bara är en riskbedömning, ingen diagnos gör att man tänker till lite.

Alicia
  • Alicia 72
    bojji07 skrev 2011-02-16 12:02:18 följande:
    Jag har inte gjort MKP men vet att man får reda på samma saker som vid ett FVP och missfallsrisken är numera densamma som FVP dvs 0,5-1 procent
    Fast tydligen får man inte reda på ryggmärgsbråck vid MKP men vid FVP?

Alicia
  • Alicia 72
    bojji07 skrev 2011-02-16 12:42:43 följande:
    Jag har inte hört att man får reda på ryggmärgsbråck vid FVP. Mitt sista FVP hade de fått med celler ifrån mig så det blev en långodling för att sära på mina och bebisen celler. Och i ett sådant så kollar de upp en hel hög med fler kromosomförändringar...men ryggmärgsbråck tror jag inte. Detta och navelbråck mm kollades upp vid UL . Kan ju ha fel men har inte vid något av mina FVP hört någon läkare tala om annat än kromosomförändringar.
    Ok, tyckte det stod högre upp i tråden att det var skillnaden mellan proverna.
    Jag får ta och prata med BM på onsdag. Vet du från när man kan göra FVP?

MKP var från vecka 10 eller 11 så det är ju snart!

Alicia
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5