Vi 4 skrev 2011-02-15 21:49:46 följande:
alicia, tror att det är så att moderkaksprov oftast görs vid någon indikation, tex om man har vissa avvikelser i släkten eller hos syskon, då letar man efter det specifikt. Jag har för mig att risken är 1-2%, men någon har kanske mer uppdaterade siffror. Har hur som helst för mig att det var samma som vid fvp att siffororna var överskattade pga att de inkluderar fall även långt tillbaka i tiden och numer är de så mycket skickligare och har bättre teknisk utrustning att det inte är lika vanligt förekommande. Men bäst att du kollar med läkare själv, så att jag inte kommer med något felaktigt!
I Stockholm har man KUB, FVP och MKP att välja mellan. Jag kan alltså gå direkt på MKP utan någon indikation på att något skulle vara fel. Ska till BM på onsdag så då ska jag kolla riskerna och vad man får veta.
mammastitch skrev 2011-02-15 22:00:46 följande:
Missfallssrisken är enligt gamla siffror runt 1% men om man frågar praktiserande läkare är det ovanligare än så. Eftersom man kan göra MKP från v 11 så ingår ju även de missfall som hade skett ändå, innan v 12, i MKP statistiken. Den störst risken är annars att man får en infektion i livmoden/moderkakakn=missfall men detta är mycket ovanligt!
Vad man får svar på varierar mellan de olika landstingen - i Skåne så får man svar på triomesi 13, 18 och 21(DS), samt könskromosomer. MKP ger INTE svar på ryggmärgsbrock som FVP gör.
Jag har gjort det två ggr. Första ggn var jag jätterädd men då kändes det knappt. Andra ggn var jag lugn och det gjorde ont ont ont. Tror att det till viss del kan ha haft betydelse, att jag har moderkakan i framvägg, så det hade bara en vinkel de kunde sticka i denna gången. Förra gången hade de mer valmöjlighet och kunde ta hänsyn till mig...
Men nu är det skönt att ha det gjort
Tack för att du delar med dig!
Ont ont ont lät inte skönt... Tycker att vanliga cellprov gör ap-ont! Av vilken anledning valde du MKP före FVP?
Från när kan det man göra FVP?
Ska såklart ta alla dessa frågor med BM på onsdag men i och med att jag kommer vara i vecka 10+3 vid mitt första besök så vill jag vara förberedd för att under besöket kunna ta ett beslut och få remisser till det jag väljer.
Vad gäller KUB får man i stockholm inte gå vidare med MKP/FVP om man får en lägre risk än 1:200. Detta är för mig en HÖG risk och jag skulle inte känna mig lugn med ett sådant resultat. Med dottern fick jag 1:20000 trots att jag var 35 år så där behövde jag aldrig oroa mig.
Och sen det faktum som Nymåne tar upp att det faktiskt bara är en riskbedömning, ingen diagnos gör att man tänker till lite.
Alicia