Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5
Mamsie skrev 2010-05-29 07:01:28 följande:
Nymåne, Din megalista med div preparat innehåller l-arginine. eeeh.. för att det kan främja blodcirkulationen eller är det nåt annat? Jag käkade nämligen L-Argiplex samma månad som jag tog Rosenrot och på den cykeln blev jag gravid L-Argiplex tog jag dels för att öka sexlusten (hade dålig lust ett par månader), dels för att förbättra blodcirkulationen i händer och fötter. Kan det ha påverkat fertiliteten också menar du? Whoaah, läckert!
Jag äter L-Arginin (köper på Top Formula) efter tips i en annan tråd. Det är flera IVF-are (refererar då till 40+) som fått märkbart bättre resultat efter några månader med L-Arginin
Inanna Li skrev 2010-05-29 06:58:40 följande:
Jag tog mitt AMH-prov på Göteborgs Kvinnoklinik och fick värdet i pmol/L. Man omvandlar det lätt till ng/ml genom att dela(dividera) det med 7,2. Medianvärdet för fertila kvinnor(alla åldrar) som ännu inte hamnat i klimakteriet är 18 pmol/L som motsvarar ca 2,5 ng/mL. Kvinnor under 30 brukar ligga på ett konstant värde mellan 3,5 - 5,0 ng/mL. Högre värden än så brukar ofta tyda på PCOS (Polycystiskt ovariesyndrom). Efter 32 börjar AMH-värdet sjunka med en brant kurva varje år. Kvinnor över 40 brukar ha värden under 1,7 ng/mL. AMH-värdet motsvarar AFC (Antral Follicle Count), dvs det totala antalet äggblåsor fördelat över de båda äggstockarna mycket väl. Man föds med ett olika stort antal äggblåsor men kvinnor under 30 har normalt 25-40 äggblåsor. Ju färre äggblåsor desto lägre AMH-värde. Äggblåsor försvinner varje år i takt med att värdet sjunker. Jag har 21 äggblåsor kvar och ett AMH-värde på 2,7 ng/mL.
Superintressant med all info kring AMH och efterföljande diskussioner. När jag gjorde IVF för två år sedan togs på Sophiahemmet ju inte AMH, eftersom de inte börjat med det då. Däremot kollades FSH mm och jag fick klartecken för IVF pga bra hormonvärden (FSH 5) trots att jag bara hade 3 antrala folliklar (AFC). Jag svarade dock väldigt bra på IVF:en och fick 10 ägg, varav alla befruktades och 5 i slutändan blev sk toppembryon och slutresultatet blev Louisa som fyller 1 år om en vecka.
Antar att jag får göra VUL på läkarbesöket den 17/6 och det ska bli mycket spännande att få höra/se hur många antrala folliklar jag egentligen har kvar. Läste nämligen att resultatet kan bli olika beroende på personen som gör kontrollen....