• Clee

    Samlingsplats för Urban Jungle ägare v 4.0

    Leni82 skrev 2010-02-25 21:12:19 följande:
    En fråga till er UJ-proffs. Jag har en bebis som är två måander gammal och har i dag en Crescent-vagn. Dock är jag inte helt nöjd då den väger en hel del. Är riktigt sugen på en Swift, men hade ni valt en sådan så här tidigt? Främst tänker jag på att sittdelen ej går att vända mot föraren utan endast bortåt.
    Mina nyfödda har ju en UJ med ligginsats men enda anledningen till det är att de är tvillingar, vilket drastiskt minskar utbudet, och att Duon i princip är den enda vagnen som går in i vår hiss och ytterdörr. Om jag haft bara en nyföding hade jag definitivt valt en vagn där jag själv kan välja i vilken riktning barnet ska sitta - och det finns ju snygga och smidiga vagnar där man kan välja själv. Det är möjligt att många barn klarar av att sitta framåt från en tidig ålder men för mig är det onödigt att hamna i den situationen att man inte kan välja, utifall att ens barn faktiskt inte är moget för det och vill ha ögonkontakt. Det är ju minst en viktig fas innan barnet fyllt 1,5 år då de blir rädda för främlingar och söker ögonkontakt med sin förälder för att bekräfta sin känsla inför olika situationer och det är en möjlighet jag personligen inte velat frånta mitt barn. Jag hoppas att jag kommer att slippa några problem/dåligt samvete över det, dels för att "fördelen" med prematurer som jag har är att de kommer att vara lite äldre innan de vuxit ur liggdelen och dels för att de är två och känner trygghet i varandras närhet. Jag är dock inte främmande för att försöka hitta en annan vagn (och i så fall ställa i cykelförrådet) om jag känner att det blir ett problem.
  • Clee
    marru82 skrev 2010-02-25 20:29:25 följande:
    Det är tillverkaren (eller leverantören) som hette One Tree Hill förrut. Första Mountain Buggy vagnar kom 2007/2008. Du har troligen den äldre modellen av liggdelen med dragkedja? 2007 kom tryckknapparna och sk. kanten (som skyddar t.ex. mot vind). Jag har fäst min mobil med säkerhetsnålar Liggdelen är så pass smal att det var det enda som funkade.
    Tack för svar - stämmer bra att jag har delen med dragkedja. Kollade in 2007-modellerna på BabyJungles hemsida men de såg likadana ut som min, kan det ha varit 2008 som modellen med kant kom? Synd, för de hade den där snygga gröna färgen som fanns de åren. Hursomhelst, blev sugen på en senare liggdel men det känns helt klart onödigt att köpa en ny för €250 när jag faktiskt redan har en fungerande liggdel, så jag kommer att ta sådana där vantklämmor och hänga upp någon filt med för att skydda mot vind och insyn och allmänt göra det lite ombonat för mina pyttisar.
  • Clee
    marru82 skrev 2010-02-26 18:47:26 följande:
    www.4p.se/se/art/addstroller-reflexband-5-pac... Har en själv, rekommenderas varmt!!!
    Tack för tips - har kikat på den men vad jag inte fattar utifrån bilden är hur den ska kunna sitta på en superbred tvillingliggdel. Det står ju uttryckligen att den passar alla vagnar men jag undrar som sagt...
  • Clee
    marru82 skrev 2010-02-27 00:02:53 följande:
    Oj då, visste inte att du har en tvillingliggdel...
    My bad, tänkte inte på att det vanliga ju är att ha enkelliggdel på duon. Hursomhelst får jag nog sätta ihop en egen mobil. Är lite sugen på den här lösningen: www.barngallerian.se/products.php - tror den till och med hade funkat på en enkelvagn för min del eftersom båda mina barn har trebokstavsnamn.
  • Clee

    Vi håller på att kolla på bil nu och... herregud, det är alltså på den nivån att man måste ha en v70 för att få plats med en duo!? Jag som spanat lite på en v40, VW Passat Variant osv och hoppats på att en "vanlig" kombi ska räcka men det gör det alltså inte?

  • Clee
    Micjah skrev 2010-03-01 20:58:16 följande:
    Jag får in dubbelvagnen på höjden i min lilla golf Tagit bort hatthyllan då såklart..  
    Oj, nu skäms jag lite men jag har inte ens kollat att den får plats i golfen, har liksom förutsatt att bilen är för liten. {#lang_emotions_embarassed} Jag kan tänka mig att sikten blir helt skymd bakåt? Ska prova imorrn, vore ju guld om vi slapp sälja/byta bilen.
  • Clee
    misa85 skrev 2010-03-14 09:32:54 följande:
    Hej alla, jag tänkte lsa igenom hela tråden men det var ju såååå många sidor så jag tänkte fråga lite ist :) Vi väntar tvillingar och funderar starkt en duo vagn. Men jag har dock några frågor: Vad jag har hört så kan sittdelen uppfattas som "liten", även liggdelen. Nån som har erfarenheter av det? Hur länge har era barn legat i liggdelen? Nån som vet om det går att beställa 2010 redan nu, läste att den skulle komma i april. Tacksam för svar,
    Väntar du enäggs- eller tvåäggs-? Med enäggs- är ju risken större att du får prematurer och då kan jag säga dig att tvillingliggdelen känns enorm. Mina är fullgångna nu och väger lite över 3 kg stycket och jag tycker att tvillingliggdelen är väldigt rymlig. Det var för att enkelliggdelarna anses som små som jag valde tvillingliggdelen till slut.

    Jag har en 2010 som jag fick i slutet av februari, beställde från BabyJungle. Är väldigt nöjd men som du nog vet går det ju inte att ha sitsarna bakvända när de vuxit ur liggdelen och därför hade jag i slutänden ändå valt en annan vagn pga det - om någon annan gått in i min hiss. Kanske lite helgerån att säga i den här tråden men jag tror de flesta är ense om att det är en nackdel att man inte kan vända sitsarna/handtaget.
  • Clee
    misa85 skrev 2010-03-18 09:54:39 följande:
    Finns det nån som har vagnen till tvillingar? Jag undrar vad ni anser är bäst: Att ha en liggdel tillsammans eller två separata? :)
    Skrev till dig någon sida bak; jag har tvillingliggdelen men kan förstås inte jämföra med att ha två separata eftersom jag inte haft det. Däremot talar ju två saker för tvillingliggdelen: att den är så rymlig och att barnen får vara nära varandra. Mina stör inte varandra för fem öre (än), varken i vagnen eller hemma, om så den andra gallskriker och fäktar intill så sussar den andra vidare.
  • Clee
    misa85 skrev 2010-03-19 09:48:14 följande:
    Aha :) Hur gamla är din? Jag var och kikade igår och bestämde mig nog för en tvillingdel :) Däremot funderar jag på om jag ska ha två små mjukliftar i den så att jag lättare kan lyfta i och ur dem. Hur har du bäddat över vintern och så? Tack för svaren :)
    Hm, menar du hur gamla mina tvillingar är? De är precis fullgångna; föddes 2 månader för tidigt 9 januari. Här i tråden var det någon som tipsade om Phil & Teds mjukliftar till tvillingliggdelen, den som är till Vibe och ev någon annan modell men de är tydligen små och smidiga i alla fall. Nu bor jag ju i Malmö och vi har inte hunnit vara ute så mycket innan det började töa men det var ju rejält med snö i hela landet så mitt svar kanske är relevant ändå: vi har inte bäddat särskilt mycket alls i vagnen. Lakan i botten, några handdukar uppe vid huvudet för att höja upp så det blir lite lutning och sedan har barnen legat i varma vinteroveraller med mössa på. Man ska ju köra på antingen eller, dvs att de antingen är rejält inbäddade i vanliga kläder eller ligger luftigt med ytterkläder på. Jag köpte med två åkpåsar som egentligen hör till EasyWalker (typ UJ-kopia) men som var snyggare än UJ:s egna tyckte jag och gick att öppna hela vägen runt om. Har dock inte använt dem än eftersom de är alldeles för stora för liggdelen, så det får bli till sittdelen sen.
  • Clee
    Flerbarnstokan: Jag har beställt från BabyJungle, men en 2010. Kan inte minnas någon i tråden som beställt en 2009 eller tidigare och skrivit det här. Hursomhelst, kan inte svara på din fråga men du hade fått svar på den omgående ifall du bara mailat dem - de svarar illa kvickt och är personliga och hjälpsamma. Du får säkerligen välja färg själv ifall du ber om det. Lycka till!
  • Clee
    mina2små skrev 2010-03-27 10:21:21 följande:
    Då blir det nog att beställa en 2010a. Ni som beställt från babyjungle, är ni nöjda? inget strul osv.?
    Toppennöjd - personligt och som sagt rapp kundtjänst. Leverans tog mindre än en vecka men då bor jag också i Malmö.
  • Clee

    Nu har jag haft min 2010 i ett par månader och börjar upptäcka lite problematiska grejer. Det självklara och första är ju när man fäller ihop den: att det blir skavmärken på ramen på själva "hjulhållarna". Fattar inte riktigt hur de tänkt att man ska undvika det. Ska man lyfta vagnen samtidigt som man fäller den och hålla upp den i luften medan man försöker knäppa ihop den där remmen? Dumt, dumt, dumt. Minns dock nu när jag förstår vad som diskuterades att någon här köpt något reparationskit och lackat/lagat skavmärkena. Några tips på det? Jag är analfabet på allt som har med mekande att göra. Även smarta tips på hur man undviker skavmärken i fortsättningen vore guld. Dvs utan att behöva hålla upp vagnen i luften hela tiden, om möjligt. Funderar på att lacka/laga och sedan sätta något slags tejp på.

    En annan sak är skumgummin som sitter runt fjädringen. Den har, av okänd anledning, blivit skavd här redan och det känns inte så konstigt eftersom man i princip kan förstöra den med en nagel. Vad jag undrar är om det är den här mesiga skumgummin även på äldre modeller? Fattar inte varför de inte använt ett mer stryktåligt material, t ex svarta plaströr.

  • Clee
    MallaW skrev 2010-04-17 08:27:54 följande:
    Jag undrar ifall UJ duo får plats i följande bilar *Ford Mondeo *Ford Focus *Volvo V50 *Volvo v70 *VW Passat Med tanke på hur många ni är här inne så har ni säkert stenkoll Tusen tack på förhand!
    Vi har precis bytt in vår Golf mot en VW Passat Variant (som jag antar att du menade, sedanen lär vara på tok för liten i bagageutrymme) och vagnen (Duo 2010) går in där fint men med liggdelen ovanpå blir det ju inte precis mycket utrymme kvar till annat. Vi ska resa bort i helgen och då blir det till att knöla ned våra väskor under babyskydden, på golvet mellan sätena. Man kan dock även sitta en vuxen mellan två babyskydd i bilen. Vi provade även att lägga in vår barnvagn i en VW Golf Variant, den lite ovanligare Golf-kombin, och det gick faktiskt också, om än på millimetern.
  • Clee

    Ojoj, nu är goda råd dyra men jag försöker ändå! Vi lyckades nyss totalkvadda ena bakhjulet (inte däcket; hade lite svårt att få tjejen i telefon på Babyproffsen att fatta detta) på vår Duo 2010 och jag önskar tips på var de med störst sannolikhet har kompletta bakhjul i lager? Samt om det är skillnad på 2010:s bakhjul och tidigare; såg på det som finns på Bontis hemsida och det är dels ett annat däck, dels är det någon metallbit på hjulnavet som jag inte känner igen från våra.

  • Clee

    Alltså. Jag älskar Baby Jungle. Har tillbringat hela förmiddagen att ringa till varenda svensk återförsäljare av Mountain Buggy jag har kunnat hitta om någon har 2010-bakhjulet i lager - ingen har haft det så till slut ringde jag den svenska inköparen och de sa att bakhjulen var i backorder, att det kunde ta månader innan de fick in dem. Kände desperationen stiga men vad händer då om inte att ett mailsvar från Baby Jungle rasslar till i inkorgen. Från start har de varit så personliga och hjälpsamma när jag haft frågor och nu när vi blastade iväg hela bakhjulet fick jag svar på stubinen ifall man kunde beställa 2010-modellen ifrån dem (på hemsidan ser de ut att bara ha det gammelgamla + 2005-2009-däcken inne), visst - bara att skriva i kommentarsfältet att jag vill ha 2010:an och de slänger med en pump utan kostnad (så nu har jag två, för de slängde med en pump när jag köpte vagnen också). Passade på att köpa dynor i plum därifrån också, hoppas de går fint ihop med mina sittdelar som är i flint. Det var de gamla, med frotté på ena sidan och fleece på andra och man fick två för €59, specialpriser på de gamla dynorna där nu. Sist men inte minst: expressfrakt, helt utan extra kostnad. Och nej, lovar att jag inte får provision men de är bara så himla snabba och hjälpsamma! Så, nu slipper jag sitta inomhus med kidsen resten av sommaren. :)

  • Clee

    Hej, tänkte se ifall ni kan hjälpa mig med pris för en 2010 års modell (alltså inte bara köpt i 2010 utan årsmodellen också, för att undvika missförstånd), grå i gott skick (lite färgskrap på skruvar och framgafflar), inkl bumperbar, drickahållare, oanvända dynor (de med frotté på ena sidan och fleece på andra), åkpåsar (öppningsbara hela vägen) från EasyWalker, oanvänt UV-skydd (2010) och (använt) regnskydd (2010). Vad tycker ni en sådan är värd? Ge gärna både lägstapris och högstapris, utifrån vad ni tycker. :)

  • Clee

    Sorry, glömde skriva att det är en Mountain Buggy Duo. SkämsFlört

  • Clee

    Puttar upp min förfrågan igen då det är lite bråttom, Mountain Buggy Duo alltså: Hej, tänkte se ifall ni kan hjälpa mig med pris för en 2010 års modell (alltså inte bara köpt i 2010 utan årsmodellen också, för att undvika missförstånd), grå i gott skick (lite färgskrap på skruvar och framgafflar), inkl bumperbar, drickahållare, oanvända dynor (de med frotté på ena sidan och fleece på andra), åkpåsar (öppningsbara hela vägen) från EasyWalker, oanvänt UV-skydd (2010) och (använt) regnskydd (2010). Vad tycker ni en sådan är värd? Ge gärna både lägstapris och högstapris, utifrån vad ni tycker. :)

Svar på tråden Samlingsplats för Urban Jungle ägare v 4.0