• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Glömde säga att OJ så fina bilder!

Kram Kanin!

Är för trött för att tänka ens. Det är mycket nu. Kram på er!

• Mandra

Kom bara på, ang Omegan så äter tjejerna den ur en pickas kapsel och säger mums åt fisksmaken . Däremot får jag dom knappt att äta fisk för tillfälle. (?)

Juni- det går inte att leda in på någon lugn aktivitet alls? Gissar att du prövat det mesta? kanske ett enkelt spel?

Min tonåring visade sig också här hemma igår: -Varför måste du bestämma allt jag ska göra mamma? Förstärkt med en djup suck.
    -Hur menar du nu? frågade jag.
    -Jaaa, du tjatar jämt, (här förställer hon nu rösten till en jobbig gnällig variant) gå och borsta tänderna, gå och kissa, sätt på dig pyjamasen, åter igen förstärkt av en djup suck.
    Och som den pedagogiska mamman jag är så svarade jag i sann Kalle

• Mandra

Kalle och Hobbe-anda: -För det är just det mammor gör bäst! (i brist på annat)

• Mandra

juni > Funkar inte deras ideer så kanske... kan det funka om hon får somna i en annan säng? Typ er? om hon lovar att inte busa , bara en natt , för att du inte han bädda rent hennes säng innan hon skulle sova(eller nåt)?
    Bara bryta mönstret tänkte jag?

AssarP > Haha, mja hade nog hoppats på att fokuset låg på att bestämma   och inte på det roliga tjatandet Drömmer

• Mandra

juni > Fast jag menar inte bara i den meningen . Men jag tänker att det säkert finns ett sätt bland tusen som kan funka? !

Vi 4 > Kan du inte ta med sånna där våtservetter och lägga en handduk på golvet framför TVn och låta han se på favoritprogrammet medan du byter bajsblöja. Så han glömmer vad ni gör eller egentligen hur han brukar göra? Byta kissblöjor på en sån stor kille kan ju göras ståendes framför tv i farten? fast ni kanske redan testat det? 

• Mandra

Hehe menade pickad kapsel, sönderpickad kapsel uttryckt på en tesked :)

• Mandra

Vi 4 > Esch *tänker* gör han likadant på dagis? med fröknarna alltså

• Mandra

Vi 4 > Kan det vara en ide att lägga fram två par byxor och fråga vilka han ska ha idag? Eller att han får kika i garderoben kvällen innan och lägga fram morgondagens byxor?
    Annars brukar ju andra barn ha impact på barn, låna hem ngt barn som gärna byter byxor? Klär ut sig?

Funkar det med att leka? rollspela? Åh, hur tar man av blöjan nu igen, jag kan inte *lite ledsen min* Kan du hjälpa mig? om han vet hur man knäpper upp den och knäpper på den då.

• Mandra

Drutten - jo, det tänkte jag också på :) Förr eller senare måste det ju plana ut. Jag lever med det hoppet angående Tyras humör och otroligt starka behov att ta ALLA beslut själv. Inte att hon ska sluta ta beslut utan att hon ibland bara kan säga ja istället för NEJ och sen ändå upprepa det man sagt och göra det fast som om det var hennes beslut och med massa surt på vägen

• Mandra

Nåt är det  luften även här hemma

Vilya kommer in till oss 3 ggr per natt så något är det hon jobbar sig igenom nu. Jag vet att det är något för hon pratar mycket i sömnen på kvällen innan vi hinner lägga oss, det är bara att vänta ut gissar jag.

Tyra somnar klockan 18.15 på kvällarna och verkar helt slutkörd. Ändå lät vi dom vara hemma igår och ta en vilodag för dom känns slitna men inte sjuka. Tror mörkret säkert har sin inverkan på det hela men så mycket mer kan jag inte komma på som förändrats. Vi har flyttat och har större ytor att röra oss på, kanske sliter de ut sig när de går mellan flyglarna Drömmer
    Tyra har iof inte velat gå till dagis under de senaste två veckorna pga en pojke som slår henne med knytnäven, eller slog är såklart det rätta ordet. Nu är ju pedagogerna upplysta om det hela och jobbar med att ha pojken och Tyra i sitt blickfång när de är ute, han går på annan avdelning. Hon berättar att han skrattar åt henne också så han skrämmer henne liksom.
    Nåja, idag gick hon utan protester så alla jobbar med det på sitt håll
    Hade ju lite hoppats på att Tyra som är lite tuffare än Vilya skulle slippa det här men så blev det visst inte. Eller slippa ha en sån här runda med båda, lite tufft i mammahjärtat att lämna barn med rädsla även fast jag vet att det viktigaste jag kan ge henne är att lära henne att handskas med det ( dvs att ta i problemet , att inte låta henne utsättas och där flykt inte är lösningen ).

Vi 4 > Fy vad ont det lät, herregud vilken smärta och neeej inte alls konstigt att du haft så mycket huvudvärk. Spännande med nästa fas , hur många injektioner ska du ta?

Jag tänkte på en sak med alla kloka mammor här inne igen. Sammanfattningsvis som jag utläser det så kan man säga om faser/ideer/mönster

Man kan få ideer om olika förhållningsätt till olika saker för att orka i tanken
    Man kan få ideer så man kan variera sig för att få det 'resultat' man vill
    Man kan testa grejer och se om man kan hjälpa barnen att bryta mönstret (akta för att skapa nya).
    Man väljer sina fighter och vet när det är läge och inte läge
    och när inget av det funkar så växer det tillslut bort ändå.

Snacka om cooping strategi. Solig

Det här tar jag med mig från de senaste dagarnas samtal, ser ni hur smarta ni är och så vill jag påstå att ibland så gör många kockar fantastiska soppar med många dimensioner.Hjärta

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*