• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

jo två saker.. Grattis till Druttens Elis iefterskott!! Solig

och grattis till Assars Gustav!! Solig var ida lika nöjd med ljuset igår?

• Mandra

Assar > Haha, ja ska de hålla så länge som 4 födelsedagar så får ni nog blåsa ut dom fort Bra tänkt btw och även gravidkläderna kommer till användning igen.. en riktig återvinningsperiod därborti

M73 > Tack, för tipset och tack för att du tänker på mig, bara sådär Gjorde min dag! Solig

malinkatarina > Trist med så dåligt betalt på arbete, det är ju en del i att det är kul att arbeta, att man har råd och leva av det liksom alltså typ. Hoppas i alla fall att du får mer att göra framöver och att ni kommer tillbaka till svea om ni känner er redo.

Vet ni vad, jag är faktist totalt ner 12kg sen jag vägde som mest. Nu både känns och syns det. Jag får se när kroppen stabiliserar sig och tycker att den väger som den ska men jag pyttsar fortfarande nedåt i små steg Jag tror den vill ner ca 5 kg till men vet ju inte, det var ett tag sen den reglerade sig själv utan någon pävärkan av socker eller mediciner . Det senaste kilot gick jag ner i bysten tror jag för nu blev alla BHar ordentligt för små på bara en vecka.

• Mandra

Assar > Vad gott det låter att vara så sugen att komma igång, hoppas dom får upp ett schema snart . Hoppas ni har en fin minisemester! Föresten så, jo Tyras mandlar ser man så jag lagt märke till dom men Vs har jag aldrig ens tänkt på. Vi har en dagiskompis till T som väckte sig själv efter 15min dygnet om (och föräldrarna) pga polyper och jättemandlar. Snarkade som en hel kar och var sjuk hela tiden. Honom har de skrapat polyper och opererat mandlarna på.

Eftersom jag är säker på att det är kosthållningen som gör min nedgång så känner jag mig inte så duktig, lagar mat görman ju ändå varje dag och en lista på livsmedel med max 5 kolhydrater i så är det fixat. Eller visst är det bra att jag inte 'fuskar' men det är inte ens svårt att hålla den för man är mätt hela tiden. För att förenkla det hela lite så funkar ju fett med att rätta signalsubstanser i kroppen skickar signaler om att man är mätt till hjärnan medans socker och i synnerhet fruktos hämmar utsöndrandet av den signalsubstansen och man blir hungrig istället.

Jag såg på en väldans intresant youtube film 'Sugar the bitter truth'. Där berättar han bla att i coka cola så är det ju massor emd socker, det vet vi ju, och det blir man törstig av, coffein som är vätskedrivande och det blir man törstig av och MASSOR med salt.. vilket man blir.... tadaaa törstig av. Snacka om den ultimata drick mig drickan haha.

malinkat > haha, nä kanske inte ;) Åh vilken härlig regnig tur det lät som, sånt som barnen kommer minnas länge ja, och ni med såklart .

Pyttis > Tack
    Åh, va inte besviken, jag minns hur du gjorde ett hästjobb. Hitta en ny plan? eller framförallt hitta en ny plan för hur det ska hållas i efterarbetet?

Minimalla > Vad gott att du kikade förbi Hoppas att nya jobbet är dunder och brakroligt. Vet precis känslan av att få tänka en tanke fördigt utan att bli avbruten
    Hoppas du har lite mer ork och lite mindre måsten nu då, kram kram

kaz > Jopp, det är det. Jag har krympt ur hälften av alla nya kläder jag köpte också . Dom senaste 10åren har jag ju bara köpt nya kläder för att jag växt ur dom :-/  Så visst känns det gott!

Packningen går segt måste ta mig i kragen. det bär av om knappt 3 veckor och dagis/skola börjar om knappt två.

• Mandra

juni > Vill ni äta GI så är ju fredrik paulun jätte bra att läsa. Tror han har en hemsida. MEN han har kommit ut med en bok som han kallar LCHQ tror jag det var.. Low Carb High QUality som är lika med LCHF. Det går inte att låta bli att spekulera om att tom han tycker den är toppen, LCHF alltså man har ju ett helt varumärke baserat på GI så han vill väl ha ett nytt eget namn/märke innan han går över eller som han kompleterar med?
    annars om du vill läsa om LCHF som vi kör så ska du läsa på lite på dessa 2 länkar

www.kostdoktorn.se/      

kolhydrater.ifokus.se/

Vi körde ju först GI sen blandat GI, LCHF och slutligen LCHF. Bestämmer ni er för något så finns det hur mycket recept på nätet som hällst när ni vill komma igång. Kan ge dig länkar till det med om du vill.

• Mandra

Minimalla > Oj, låter som tuffa nätter, förstår verkligen att du inte är utsövd. Är det bättre för Stella nu och hennes mardrömmar?  Ja nog ska man ha medalj och jag röstar även för ett friår med sömn när den tiden är över
    Hur är nya jobbet?

• Mandra

Jublande  tittar jag in, sambon är opponerad och klar med sin jurist utb. !! Han kan fortfarande förvåna mig, dvs han ska läsa en termin till, det är väl därför vi hänger ihop efter 10år, man vet inte vad som komma skall
    Efter en del pyssel med hans kommande studier så har även det löst sig till något roligt då han om ett halvår kommer kunna söka tingstjänst istället för om ett år. Tingstjänst är meriterande att ha gjort. Nåja, sen verkar det som han fått en praktikplats på en juristbyrå en dag i veckan parallellt med denna termin och ett nytt extrajobb på en konkurrerande bank till den han jobbar på idag, han får en ny hektisk termin och jag gissar att resten faller på min lott *lite suck och stånk* men såklart glad för honom också.
    Måste bara berätta en så gullig grej som Vilya gjorde när han kom hem igår efter opponeringen. Hon gjorde en skattjakt åt honom, Först fick han en lapp i handen där det stog 'Gå til et rum' ..sen fick han gå runt överallt och hon hjälpte honom med kallt och varmt tillslut hittade han lapp som det stog, 'gå til köket' där inne leddas han åter igen runt med varmt och kallt tills han hittade en sista lapp där det stog 'gratis pappa' (initiativ och iden var helt hennes) Sött.

Minimalla > Skönt att Stella sover lite bättre. Sådär är det hos våra tjejer med, vi backar till och från och just nu så vill Tyra ha oss där när  hon somnar igen. Tjejerna delar ju dock rum och lägger sig samtidigt vilket ger dom en väldans trygghet. En natt när Vilya vaknade av en mardröm och inte vågade gå in till oss själv väckte hon Tyra så hon fick följa med
    Vad spännande att jobbet känns rätt och hjälp vilken *harkel* detaljstyrning av damen du går bredvid. Hoppas att hon släpper efter lite på det. För även om du gör som du gör sen så är det ju roligare om man får tänka själv från början

Milla C > Vad härligt att ni har en plan att arbeta efter för att få det mer lika hemma. Jag hoppas den funkar och får dig ännu gladare.

juni07 > Jag kan länka dig till artikeln som jag tycker är viktigast och så kan du få en kraschkurs i hur du ska äta/tänka ang råvaror tex inga grönsaker under jord (med enstaka undantag) osv för att komma igång.
    Häromdagen gjorde jag blomkålsris, otroligt gott till kyckling med cremefraischsås osv :)

pyttis > Jag är med du, gör det så det känns rimligt och så du mår bra. Den där matkassen lät ju riktigt härlig

AssarP > Håller sovschemat på lillskruttan fortf.? lät riktigt gott för alla parter   Så skönt när man är sådär taggad att göra något (friskis och svettis) kan dessvärre inget om deras pass, vad dom innebär.
    Det där om energidrycker, jag tänker och tycker precis som du ! Jag funderade lite på julmust, för den tycker jag fungerar som cola på mig fast tusenfallt värre. Dricker jag ett glas blir jag så sjukt törstig och tar ett till tills flaskan var tom typ.

kaz > Oj så okänslig kvinna, förstår att det inte blir hundra då. Kan du få med dig den andra personalen så dom får med sig henne? Jag kan inget om UVI på pojkar men jag tycker nog du kan få stöd av dom andra i personalen så det blir bra för Simon, speciellt när det är 'ett känsligt ämne' för honom. Min bästa kompis lillebror kunde inte gå på toa alls utan att klä av sig helt naken, oavsätt kissning eller bajsning, en fixering eller vad man nu kallar det som han hade upp till 10års ålder Han gör inte så längre

Drutten74 > Hehe, lätt hänt att grabba något som ligger nära. Jag fick en sån där bra tankes om en beskrivning om varför man äter godis fast det är mot bättre vetande. Det var en man som beskrev att just i stunden då infallet kom så är tanken på hur j*vla gott det blir men en bit godis NU så mycket starkare, den känslan går ju till känslan av förlustelse/nöje/tillfredställelse, det är gott man mår bra . Man tittar ju inte på påsen och tänker, den där ska jag inte äta nu för då kommer jag i ett klokare ögonblick tycka att jag va dum som gjorde det plus att smärtan att stå över godiset är större än njutningen att ta en bit just nu. *skrattar gott* Jag tyckte det var spot on och kände mig träffad. Hela den föreläsningen gick ut på att människan gör saker för må bra och undvika smärta. Att alla beslut i livet ofta är upphängda runt det. Spännande värre var det iaf

malinkatarina > Men nejje, så tråkigt det blev med bilderna. Jag va inne och kikade på dem redan när du la upp dom och det så så fint ut. Du har ju något med dina bilder som jag älskar, känslan dom förmedlar liksom.

• Mandra

Vi4 > Jo, precis så. Studentekonomi en termin till, hem barn och min skola faller på mig och ja.. det finns nog en och annan baksida också
    Ang humör så har Tyra styrt med järnhand sen hon kom, ja försökt i alla fall. Det är så svårt det där. Jag älskar att hon är framåt och kavat, vet vad hon vill osv men det blir nästan som ett tvång över det också och när jag sätter gränser så blir hon ju nästan lättad. Vi kör med så få tillfällen som möjligt med val just nu för det blir overload.
    Det där med dåligt humör efter dagis känner jag precis igen och fick inte bukt på, det var som om det var en fas hon skulle genom eller så hittade jag inte rätt 'metod' att lösa det. Det pågick under närmare ett år, först i våras så gick det över. Ska bli intressant att se hur det blir nästa vecka om mönstret är brutet (hon börjar dagis igen då). Det här med att bli road, min syrra gjorde en riktigt bra grej ang det. Hon 'ledsnade' på sin dotter som skulle roas och berömmas men främst att hon inte hade någon egentid, kunde inte tänka en tanke klart. Hon tog sin dotters alla leksaker, la dom i en hög mitt i rummet, tog fram en bok och satte sig mitt i högen och berättade att nu ska mamma läsa och under tiden kan du leka med sakerna här runtomkring mig. Dottern hade syrrans närhet men samtidigt leksakernas stimulering. Det gick riktigt bra . Kanske kan va något?

Annars för att bryta dagismönstret kan man ju köra en sån där beteendegrej, att du skojar och busar med honom hemma med en clownnäsa på nägra gånger och att du har med dig sen när du hämtar så när han ser dig inte börjar gnälla utan förknippar dig med clownnäsan och skoj? Kanske inte just på det sättet men jag bara spånade på som vanligt.
    Det är okej att va trött och ta genvägar för lite återhämtning också, låta han se på film en stund. ligga på golvet i hans rum och vila medan han grejjar runt? Har du kollat upp dig än? och din trötthet så det inte är du som har ngn brist? Har du testat att ha med ett äpple/smörgås el dyl när du hämtar förresten? Kan han va hungrig och behöva lite energi i samband med hämtning?

okej rörigt inlägg Vi 4 jag vet haha, det går i samma spinn som mina tankar. Jag fick så mycket flashbacks till Tyra, hur hon varit och hur hon är med sitt humör. Hujja säger jag bara, hon är en handfull ibland men hennes charm får en att glömma allt.

• Mandra

Vi4 > Woow, vilken kille. Vad roligt att ni har ett sånt intresse och jag kan förstå att han får mycket uppskattning för det för sin sång i affären!! jag skulle själv vända mig om efter ett sånt barn och smält totalt

Det där med ringa är stört omöjligt här också, haha blir nästan irriterad bara jag tänker på det. Sitter jag i telefon så går jag till ett annat rum och upptäcker oftast att jag har ett lämmeltåg på barn man och katt, haha näää,  nu ljuger jag igen   men barnen förföljer mig från rum till rum när jag är i telen bara för att strunta i mig i samma sekund jag lägger på(?). Åh vad jag känner igen mig, telefon, tandborstning och kläder Jag får nog erkänna att jag tappat humöret ett antal gånger och blivit arg.

Just ni har Vilya helt tappat öronen Hon fullkommligen hör mig inte alls, aldrig någonsin. Så jag går och hämtar henne till allt (för det mesta), vägrar att tjata. Och Tyra är konstant 'kärringen mot strömmen' borstar jag Vs tänder först bryter T i hop, 'du skulle borsta mig fööööööörst' och tvärt om, hade jag gjort det först på henne så skriker hon 'NEEEEEJ Vilya först'. Detta om ALLT, mat, skor, gå ut genom dörren osv. Hon ska styra allt och det tvärtemot på det sätt som det naturligt händer. Där blir det många konflikter om dagen för jag vägrar låta Vilya stå tillbaka ALLT, som det skulle bli om T fick hållas. Är det jag som börjar borsta ska hon ha pappa och är det pappa som börjar ska hon ha mig, så hon kan hinna få till minst två bryt vid varje borstning, kan pröva våra tålamod 100ggr dagen med det där. När jag läser vad jag skrivit så inser jag att jag måste jobba mer med att bryta det. Inte bara 'inte låta henne styra allt'.
    Någon med en bra idé?

Förresten, vad bra att du går till doktorn. HUvudvärk?, järnbrist? kolla om de kollar B12 och folsyra då också för de hänger ihop med järnbrist.

Drutten 74 > Men oj, det är klart man blir ledsen när man längtar efter något och det krånglar. Jag fortsätter hålla tummarna, har du kollat upp det här med tempning? så kanske du kan luska fram när en ägglossning sker? Jag vet inte exakt hur det funkar men du kanske redan gör så? Jag hoppas i alla fall att du får en till liten när ni nu har gjort plats åt en.

Tack för grattisar ang. mannen. Solig för övrigt hade vi en låååång diskussion igår ang. fixa allt och stå tillbaka och jag tror hon förstod att jag inte var ute efter honom utan att vi försöker få allt det roliga för honom att funka utan att allt annat blir mitt. Tänkte på dig där Milla C, att jag sätter ner foten innan jag blir ledsen för det. För jag har känt mig lite arg runt det utan att riktigt tillåta mig att vara det. Döljt det med humor, snackat av mig med två väninnor och kom på att jag inte kan lösa det med andra än mannen Så när vi väl snackade igår var det inte anklagelser utan mer ett 'Hur gör vi så vi får det att funka utan att jag känner att jag har en hotellverksamhet?'
    Lördag nästa vecka flyttar vi!! Har jag sagt att jag har världens bästa familj? Mina min mor plus make, mina 2 bröder och min syster åker från sveas alla hörn för att hjälpa oss med den, (sen har vi vänner och Tobbes föräldrar så det borde bli en smidig flytt). Barnen ska också vara med, vi vill att de ska vara med i förändringen. Ska bli så spännande. Sa jag att vi var där och kikade igen? Dom som bodde där skulle lämna alla sina persienner i alla rum, ljuvligt, och baksidan hade en stor gård med gungor,  sandlåda och stor gräsmatta att springa på (de ska riva och göra om hela gården mer enhetlig framöver). Bor en hel del barn i husen runt och allt kommer bli så bra (hoppas jag).
    Jag har packat massor men har massor kvar. Så är jag frånvarande de närmsta veckorna så vet ni varför.
    kram kram

• Mandra

Jag skulle skriva något och glömde säkra tng bordet och backade med något , för mig, okänt kommando för jag jag trycker mellan tangenterna och så skriver jag om allt plus lite till och gör om samma sak, för jag hade glömt säkra tng bordet. Jag h*tar min j*vla dator. För det är fortfarande DEN det är fel på och inte mig OskyldigDrömmer

Naturligtvis ville jag gratulera och hålla tummarna för Frk Kanin och mina tummar hålls för ytterligare plussande i tråden för minst två till av våra stammisar (Vi4, Drutten) Solig

På tal om stammisar HEJ M73 vad härligt med ett livstecken från dig och jag hoppas verkligen att jobbsituationen löser sig snabbt så du kan njuta lite av det du har nu också.

Dagens Tyra vill jag också dela med mig av innan jag kopplar ner och återkommer med mer kommentarer imorgon då jag är för trött för att återskapa allt en tredje gång

Tyra har gosat ner sig i sin fars famn och tittar honom djupt i ögonen medan hon säger -Jag ääääälskar dig pappa, mmmmmm. Den stolta fadern ler och svarar Gör du?! men innan han hinner säga 'och jag dig' så spricker Tyras ansikte upp i ett flin och utbrister - April april din dumma sill jag kan lura dig vart jag vill. Vi båda skratta tills vi tårades och konstaterade att hon är defenitivt en rackarunge av högsta rang!

• Mandra

Förlåt att jag bara kommer med ego men JAG har flyttar nu!!!
    Det känns så spännande, det är SÅ stort. Jag hade sån fantastisk hjälp idag så vi är fördigstädade i gamla lägenheten och landade med sista lasset 15.30 på nya stället då vi äntligen fick en något sen lunch allihop , svärmor hade fixar flyttkäket så bordet vällde över med massa gott. Sen avlägsnade sig folk och jag har packat upp köket och skruvar ihop sängarna. Jag är så sjukt trött med sprängande huvudvärk men otroligt glad, så fin lägenhet.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*