• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Milla - Ja, vad är det med vädret? Det var så fint igår, jag kände mig helt lycklig när jag såg solen skina på ett tunt snötäcke i några minusgrader, och det var så härligt att gå ut. Och så vaknar man idag och tillbaka är fukten och gråvädret.
    På jullovet vill man ju åka pulka och skidor, men ingenting sådant har det blivit, så trist. Det behöver inte vara som sist: jag kräver inte att vintern ska vara från oktober till april, verkligen inte. Och jag kräver inte att det ska vara -25 hela tiden, verkligen inte. Och jag kräver inte 2 meter snö, verkligen inte. Men liiiite vinter kan man väl få, ett tag iaf?

kaz - Typiskt med feber. Jag tänker också att nu kommer väl sjukorna som ett brev på posten när barnen är tillbaka på dagis. Hoppas vi slipper de värsta bara (dvs kräksjukorna).
    Kul att få hänga lite och samtidigt lära sig något nytt.

• asap

Kaz och gbg - Så surt med skolorna, det var ju enklare på vår tid när man inte kunde välja. :-/
    Vi har inte valt än, men kommer få plats på den kommunala skolan som ligger närmast oss. Det är 104 st -06:or som ska fördelas ut på tre skolor i vårt lilla område. Det är riktigt barntätt här.

• asap

gbg - Men är det inte närhetsprincipen som gäller hos er också, så att ni automatiskt hör till den närmsta skolan? För jag har fattat det som så att om man hör till en viss skola så är man garanterad plats där, men det är fritt fram att söka plats på andra skolor. Dvs de som inte hör till "vår" skola men ändå vill gå där, får dela på de platser som blir över om de som hör dit väljer andra skolor. Fast jag är inte helt hundra på att jag har fattat det rätt.
    Jag är iaf glad att vi hör till den skola vi gör, för den är bara låg- och mellanstadie, den andra är F-9 och dubbelt så många elever totalt.
    Den tredje skolan, som är privat i kyrkans regi, är inte aktuell för oss (det är med nöd och näppe jag har fått barnen döpta, mannen är inget fan av kyrkan.... )

M73 - Jag är som du, vill helst inte tänka på att hon är så stor redan! Men Ida själv pratar mycket om skolan, och verkar mentalt ha släppt tanken på att vara dagisbarn, och gillar att hon ska bli en skoltjej istället!

Mandra - Grattis! Härligt med inkomst! Och det är bara bra med jobbet, det kommer inget besvärligt på köpet? (Pendling, flytt, dåliga arbets- och dagistider..?) Så roligt!

• asap

Milla - Klart det snurrar tankar i huvudet. Skönt att ni fick prata igenom det ordentligt iaf. Kram!

Frk Kanin - Närhetsprincipen, ja. Det är inte så enkelt som att man automatiskt hör till den skola som är närmst hemmet, det beror på hur många andra barn som ska börja skolan och var alla bor. Så om det finns två skolor i området så dras en gräns någonstans där det bestäms att man hör till den ena eller andra skolan, men nästa år kan den gränsen se helt annorlunda ut beroende på hur många barn som då ska börja och var de bor.

Usch, sitter och tittar på en dokumentär på svt Play som handlar om för tidigt födda barn. Man är verkligen inte stor i v.23.

• asap

Vi 4 - Åh nej! Så ledsamt och orättvist. Gråter Stor stor kram på dig och hoppas du lyckas skingra tankarna och ta nya tag så småningom.

• asap

Drutten - Det är någonting jag inte lyckats vänja mig vid ännu, trots 5½ år som förälder. Jag tänker varje gång vi planerar något "..OM alla är friska så gör vi det" men det hjälper inte, för jag blir lika besviken varje gång planerna grusas av sjukdom. Hoppas verkligen ni kommer iväg, fjälluften i sig gör kanske att ni blir friska!

Puh, bara en hämtning kvar denna vecka. Skönt! Om jag hittar en fsk som kommer och hämtar (och klär på!) barnen på morgonen, och sedan levererar dem hemma när dagen är slut ska jag hoppa på det. Åtminstone under vinterhalvåret.

• asap

Efter gårdagens hämtning är jag ännu mer inne på hemleveransidén. Skönt att det är fredag idag.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*