Läste när jag promenerade hem från rytmiken, svårt att kommentera när man promenerar
Det jag har svårt med är när H utan förvarning lappar till N när hon är på gott humör, gör något hon tycker är roligt och egentligen bara går förbi honom. De andra situationerna kan man ju förutse och ha en plan för... Jag måste ju markera, har provat att ignorera men då stannar hon och slår honom fler gånger tills jag säger till. Hon slår inte hårt, men det är ändå inte OK. Jag säger nej, och tar henne därifrån. Ställer henne i ett annat rum och så kommer hon tillbaka när hon lugnat ner sig. Hon laddar upp sig så hon inte är mottaglig för att prata med i situationen så det är ingen idé att prata med henne då, det får jag göra när ho är lugn. Dagar som igår hiner hon ju knappt lugna ner sig ordentligt, och på kvällen när hon dessutom var trött så ballade det ur ordentligt. Hon avslutade med att sitta och skrika rakt ut vid matbordet och när hon inte slutade så fick hon gå och lägga sig. Det var strax före läggdags, hon hade ätit korv på kalaset så hon var ju inte jättehungrig, men eftersom hon gillar tacos så ville hon ju det. Jaja, nya tag idag. Ska snart hämta henne på förskolan, vilar lite för att ladda upp med lugn och tålamod
Vi4: Jobbigt när allt hopar sig sådär. Visst är det så att en olycka sällan kommer ensam, eller också är det så att en av de där grejorna inte hade känts som en olycka, det är bara när de klumpar ihop sig som de blir riktigt jobbiga.
Jag tänker som er när det gäller tjejigt/killigt eller mjukt/hårt eller vad man ska säga. H är ju rätt rough, hon bangar inte för att slå sig, klättrar högst och springer fortast. Dessutom brottas hon en hel del med killarna på förskolan. När honför ett tag sen ville vara lite mer prinsessig så ställde jag gärna upp, en dockåkpåse syr jag gärna och fixar blöjor till dockorna så hon kan pyssla med dem. Jag tror precis som ni sagt tidigare att det är viktigt att få utlopp för alla sorters lekar och känslor. Det där med musik var en bra idé, för hon behöver lite lugnare aktiviteter också. Jag tänker att hon skulle bli bra på någon kampsport, hon är stark, har bra balans och så kunde det vara nyttigt för henne med diciplinen
.