Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Tack, Elvira mår mycket bättre! Lite hosta kvar, men penicillinkuren är heller inte över.... Igår fixade vi med pepparkakshur, men helt ärligt, jag är en katastrof Tyska mjuka pepparkaksdelar som stelnat som ska limmas ihop med sockergegga. Det stod att man bör värma upp delarna så att de blir mjukare så att det är lättare att få ihop dem. Det struntade jag dock i och bitarna passade inte bra ihop.... så huset ser ut som att det ska rasa när som helst Nu väntar lussebullar på att komma i ugnen, håll tummarna - jag har inte bakat på måååååånga år. Barnen hade kul och det luktar i alla fall saffran

Vår lägenhet är såld! Under acceptpris visserligen, men skönt att bli av med den så vi kan se framåt. 

• malinkat

Haha, asap, förstår att det är förvirrande Men jo, det är lgh i Solna Överlämning 1 februari, så först när pengarna är på kontot så hurrar jag högt, men det BORDE ju inte vara problem! Allt påskrivet och klart!

Jag fick ett av mina härliga kanske-gallsten-anfall igår morse kring 04.30, blir galen! För ett halvår sen eller så undersökte de magmun och tarm, men det är inget sår och inga stora stenar att se. Det kan visst trots det finnas småstenar som ska genom, men som är svåra att se eller så har de redan kommit igenom innan undersökningen. Känner  fortfarande av det lite, men det mesta är väck. Blir bara så handikappad och orkar inget - dessutom ensam med kidsen för tillfället. Nåja, nu ska jag lägga mig en timme innan jag måste baka en kaka till skolans julpyssel, göra mina tyskaläxor och jobba av lite bilder som ska bloggas.

• malinkat

PW, Japp det gör ont... :(  Men nu är det bra igen, och jag är ensam hemma från och med i em till söndag kväll - T och barnen åker till Danmark...... Ska visserligen fota imorrn men sen har jag lite tid för återhämtning och tyskaplugg.

Härligt med bak för de små! Ungarna hjälpte mig att baka lussebullar, och de tyckte det var så himla kul! Kanske borde jag baka oftare än en gång vart 5 år?

• malinkat

Kaz, hur mår ni? Kräk är inte kul.....! Och hur mår du i graviditeten? Alfred funderade också mycket över det där ett tag, hur Elvira främst kommit in i magen, och hur hon kom ut. Efter att trodde att jag förklarat enkelt och pedagogiskt var hans kommentar att "pappa måste ha varit jättestark som kunde putta in Elvira genom hålet" Måste nog arbeta på min metodik

Här är det full rulle med tyskakurs, jobb, funderingar över framtiden (fotografera eller annat) och jul runt hörnet. Är så glad att jag fixade klapparna innan december kom, hade jag aldrig fixat annars. Imorrn har jag tyskaprov och det känns som jag slungas 20 år tillbaka i tiden, är nervös!

Hade föräldrarsamtal på skolan med Alfreds lärare för några veckor sen. Allt går bra, han tycker det är kul, gör stora framsteg och har lätt att lära sig. Men hans drömmande och brist på fokus i många situationer står lite i hans väg. Det märker vi ju också här hemma, det tar evigheter  att byta om från pyjamas, att äta, att gå på toa, att klä på sig .... jag har skapat en ramsa som han sjunger när kläder ska på och det hjälper (snöbyxa, sko, tröja, halsduk, jacka, sen tar vi mössa och sist tar vi handskar - med en liten melodi)men det är långt kvar. Och det blir så trist med oss som tjatar och han blir ledsen och arg för att vi är på honom. Men vi har ju en tid att passa..... Hans fröken föreslog "ergoterapi", liksom lekterapi, och det ska vi testa i januari! Det ska hjälpa honom att koordinera sina tankar och koppla tanke och handling. Jag hoppas det hjälper! Fröken sa att det ibland tar 15 min för honom att klä på/av sig före och efter rasten, det gör att han har mindre tid att leka och att han alltid är sist in till lektionen. Vilket gör att de andra i vissa fall retas med honom för att han är långsam. Vi får se om det hjälper!

• malinkat

Kaz, hoppas det blir bättre och bättre!

Vi har ju inte varit på ergoterapin än, men den beskrivningen jag fått här liknar denna lite:

www.sel.fi/yhd/sfsf/spec2.htm

Hemsidan är förfärlig, men läsvärd :) Så vitt jag har förstått kan det användas på olika områden, för olika problem, svårare och lättare. Och det är hjälp som ska lekas fram. Såg ett inslag på tv där en tjej skulle styra ett tv-spel med hjärnan - hon hade alltså en massa elektroder (tror jag :) ) fastklistrade på huvudet  och skulle tänka fram hur bilen skulle köra på tv-skärmen. Detta var för att hon skulle fokusera och koncentrera tankarna. Vet inte om just det var ergoterapi, men jag kan tänka mig att det kan ha varit i den riktingen!

Idag har jag gjort mitt prov, och det kändes bra!! Men det tar ca 12 dagar innan jag får resultatet  

• malinkat

Tittar snabbt in och vad ser jag, Mandra, hoppas hoppas hoppas att ni haft en bra jul ändå! Så typiskt!!!!!

Hinner inte skriva mer nu, hemkommen från Danmark och ska försöka rensa gamla leksaker och annat för att få plats med lite nytt.... och baka, och handla, och.....  :)

Hoppas ni har det bra!

• malinkat

Mandra, jodå, tackar som frågar :) Alfreds magsjuka natten till torsdag blev kortvarig, men fy sjutton...... min svägerska märkte att det luktade bajs, och vi lokaliserade det till våra barns rum. Där låg så min store kille och hade bajjat på sig i sömnen, stackaren. Och så skulle vi få in en sovande - nästan omöjlig att väcka - likblek kille i badrummet för en dusch. inget enkelt jobb! Han väger ju lite, sen när vi höll på som bäst att klä av honom spydde han ner hela väggen .... fick in honom i duschen till sist, slängde pyjamasen och gjorde rent i badrummet. Och sen kom inget mer, så det var ju lindrigt trots allt. 

Nu ser vi fram till nyår. Hade tänkt att vara bara vi här hemma, enklast med ungarna när de ska sova. Men så blev vi bjudna över till några vänner, och så tänkte vi att det ju ändå vore trevligast. Faktiskt bara firat med svärföräldrarna sen vi flyttade till Tyskland. Vi får ge ungarna mat innan vi åker, ta med en film och lite leksaker och så får de däcka på deras säng när de blir för trötta. Så nu tycker jag det ska bli jättekul, vi blir 6 vuxna totalt! Och värden är en fena i köket

Vad ska ni göra allesamman? 

• malinkat

PW, dessvärre finns det sådana föräldrar.. vi har en mamma på dagis som tittade förvånat på mig när jag sa att Elvira varit hemma en extra dag efter hon kräkts, för att det inte skulle smitta: "mina (hon har tvillingar i gruppen) får gå även om de kräkts på natten, bara de verkar må bra!" sa hon och skrattade. Ren naivitet och dumhet, vad säger man liksom?

• malinkat

Hohooooo.... törs jag smyga mig tillbaka lite försiktigt? Man känner sig ju lite lätt som en förrädare som försvinner spårlöst och dyker upp ibland.....Oskyldig   Några av er har jag ju också kontakt med på FB

Hoppas ni har det bra allesammans, med stora barn och små bebisar!

Läser om era simmande barn och får lätt stress över att Alfred inte kan än - svårt att hitta en passande simkurs! 

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*