Kaz, hur mår ni? Kräk är inte kul.....! Och hur mår du i graviditeten? Alfred funderade också mycket över det där ett tag, hur Elvira främst kommit in i magen, och hur hon kom ut. Efter att trodde att jag förklarat enkelt och pedagogiskt var hans kommentar att "pappa måste ha varit jättestark som kunde putta in Elvira genom hålet" Måste nog arbeta på min metodik
Här är det full rulle med tyskakurs, jobb, funderingar över framtiden (fotografera eller annat) och jul runt hörnet. Är så glad att jag fixade klapparna innan december kom, hade jag aldrig fixat annars. Imorrn har jag tyskaprov och det känns som jag slungas 20 år tillbaka i tiden, är nervös!
Hade föräldrarsamtal på skolan med Alfreds lärare för några veckor sen. Allt går bra, han tycker det är kul, gör stora framsteg och har lätt att lära sig. Men hans drömmande och brist på fokus i många situationer står lite i hans väg. Det märker vi ju också här hemma, det tar evigheter att byta om från pyjamas, att äta, att gå på toa, att klä på sig .... jag har skapat en ramsa som han sjunger när kläder ska på och det hjälper (snöbyxa, sko, tröja, halsduk, jacka, sen tar vi mössa och sist tar vi handskar - med en liten melodi)men det är långt kvar. Och det blir så trist med oss som tjatar och han blir ledsen och arg för att vi är på honom. Men vi har ju en tid att passa..... Hans fröken föreslog "ergoterapi", liksom lekterapi, och det ska vi testa i januari! Det ska hjälpa honom att koordinera sina tankar och koppla tanke och handling. Jag hoppas det hjälper! Fröken sa att det ibland tar 15 min för honom att klä på/av sig före och efter rasten, det gör att han har mindre tid att leka och att han alltid är sist in till lektionen. Vilket gör att de andra i vissa fall retas med honom för att han är långsam. Vi får se om det hjälper!