• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Minimalla - Hej, vad kul att se dig här. Grattis till nya jobbet! Är lillpojken redan dagis-stor? Vad fort det går!

Pyttis - Ok, då är det förmodligen inget att bry sig om med Gustav. Jag har inte märkt av några besvär pga halsmandlarna (förutom att han snarkar lite, men det är han nog inte störd av själv), det är bara att jag sett att de är stora.
    Förstår hur du menar med vikten, det kan vara svårt att ta tag i saker man vill förändra. Jag är väl inte helt nöjd med kroppen som fortfarande bär spår efter senaste grav. Särskilt är det magen som jag gärna vill få platt(are) igen. Men här sitter jag och smaskar kladdkaka ändå, vilket ju knappast är bästa sättet att komma i form.

• asap

Hemma efter några toppendagar i Småland, vi har haft det så himla bra! Barnen har varit fantastiska alla tre, Ida och Gustav har skött sig hur bra som helst så det har varit en fröjd att vara med dem, på ALV och på restauranger och på resande fot. Elsa har varit fantastisk på sitt sätt, hon hänger bara med. Det är nästan så man glömmer bort henne ibland för att hon hänger med så bra. Tur att hon gallskrek genom bilköerna i Stockholm på väg hem i em. så att vi kom ihåg att hon var med.

Nu är det godnatt, skönt att komma hem till egen säng eftersom det har varit lite si och så med madrasskvaliteten i stugan. Men Elsa har sedan någon vecka kommit in i en skön nattlunk: somnar vid 21-22, vaknar runt 02-03 och äter, somnar om, vaknar runt 06, äter, somnar om till 9-10. Helt ok!

• asap

kaz - Jag tror ALV kan vara bra off-season också, men det är ju väldigt väderberoende eftersom allting i princip är utomhus. En dag med hällregn blir nog väldigt lång där.. Jag tyckte vi hade perfekt väder nu när vi var där. Tror det kan vara riktigt jobbigt mitt i varmaste sommaren finns ju egentligen varken regnskydd eller skugga då man ska titta på föreställningarna och så. Men som sagt, en fin helg i september kan säkert vara riktigt bra.

Mandra - Intressant med colan. När vi var små var det aldrig tal om att dricka läsk varje dag, det var på helgen man fick och då handlade det oftast om en 33cl flaska. Nuförtiden är det inte ovanligt att barn häller i sig cola varje dag, och då är det inte så lite som 33cl heller. Obestämd Men nästan ännu värre är dessa energidrycker! Jag har tänkt på det på jobbet, där vi har ett gäng grabbar runt 20 år, det är några som dricker stora baljor med dessa drycker varje dag. Uscha, vad ska inte det göra med kroppen? Och om de smakar så förskräckligt som de luktar förstår jag inte hur de får i sig dem över huvud taget. Kräks

Minimalla - Vad roligt med jobbet, hoppas du kan fasa ut tanten mer och mer de veckor som är kvar.

Nu har schemat för höstens friskis äntligen kommit, jag är så sugen! Det börjar på måndag, så nu surar jag lite över att vi åker till svärisarna hela nästa vecka, så att jag inte kan börja direkt. Obestämd Men jag får väl suga på det en vecka till och rivstarta sedan. Vad tror ni om core-pass? Det måste väl vara bra när man fött barn för två månader sedan?

• asap

Vi4 - Ja, det var ju väldigt mörkt på Saltkråkantåget, förstår att han kan ha tyckt det var lite otäckt. Ni har ju så nära till Vimmerby, så det var kanske inte sista gången ni åkte dit? Kom ihåg att undvika fajbjoj Melkej då bara.
    Vi råkade hamna i Ryds C för lunch när vi åkte ner, två andra stopp misslyckades för att restaurangerna hade stängt. Nostalgi på hög nivå, vi visade barnen huset där deras pappa hade bott (själv bodde jag aldrig i Ryd) och berättade att det var i Lkpg vi träffades första gången och blev kära. Intressant men lite svårgreppbart för barnen.

Milla - Här är en till som inte skulle låta barnen titta så mycket på tv. Men vad gör man en sådan här dag då regnet öst ner sedan vi klev upp. Vi har redan bakat en kaka och varit ute med regnkläder och grejat i sandlådan, och varit ute en gång till och gått en promenad i regnet, och lekt "Eeeeemil! Förgrömmade unge, gå till snickerboa". Nu är klockan fyra och vad ska vi hitta på? Jo, de sitter framför tvn nu förstås. Skäms

• asap

Mandra - Om Elsas sovschema håller än? Det har blivit ännu bättre! Natten som var såg ut så här:
    Hon fick äta vid 20.30, sedan lades hon i sin säng där hon somnade efter en stunds "prat" på egen hand. Sedan sov hon (antar jag iaf, hon har då inte gjort något som väckt mig åtminstone ) till 4.30 då hon fick äta. Somnade om i sin säng, och sov tills hon blev väckt 7.30 för att vi skulle hinna med storbarnen till dagis.
    Så jag klagar då verkligen inte, tänk att man kan ha det så här bra med en inte-ens-tremånaders bebis! Fast förvånad är jag inte, både Ida och Gustav har också varit riktiga sjusovare. Men jag är inte naiv nog att tro att det alltid kommer att vara så här heller, jag vet ju att det kan komma andra tider förr än man anar, minns att Gustav tog morgon kl.5 ett långt tag då han var runt halvåret. Men vi njuter så länge det varar!

Drutten - Aha, då det är riktiga tankar på en trea nu? Hoppas mensen skärper till sig! Jag kan som sagt bara rekommendera livet med tre barn, det är toppen!

Kläder, tandborstning och telefonsamtal är källor till osämja även här hemma. Fast tandborstningen går rätt bra nu förresten, men både Ida och Gustav har haft sina vägra-perioder där. Nu är största bekymret att få pratkvarnen G att hålla tyst under ett par minuter så att man får borsta, men det klarar han aldrig. Han pratar heeeeela tiden från det han kliver upp på morgonen tills han somnar om kvällen.
    Nu idag fick vi bråka lite om långbyxor - det är första dagen på dagis för dem efter vårt superlånga sommarlov. Gustav har gått i kortbyxor varje dag hela sommaren och ville inte ha långbyxor, men han fick gå ut och känna på den 10-gradiga luften ett tag i bara kalsonger och sedan kände han att han kunde ta långbyxor på.
    Och telefonen ja, det är precis som Mandra beskriver. Jag vandrar från rum till rum för att försöka hitta lugn att höra vad som sägs i telefonen och efter kommer barnen med leksaker i famnen och pratar med mig hela tiden.

Igår var Ida på 5årskontroll på BVC, sista besöket där någonsin! Nu skickas journalen över till skolhälsovården som tar över. Hon är nu 114 cm och väger 20,5 kg, min stora tjej! Stelkrampssprutan tog hon utan att röra sig eller säga ett pip, jätteduktig. Hjärta

• asap

Grattis Kanin! Håller såklart tummarna för att det ska gå hela vägen nu! Jag tänkte på dig häromdagen, men förstod att du tog en paus efter att det inte gick bra sist.

Tumhållning för Vi4 och Drutten också att även ni ska få till era treor snart!

Vi4 - Hoppas du får huvudvärken att släppa nu då!
    Jo, det känns väldigt vemodigt. Att hon redan är klar på BVC, jag kan verkligen inte fatta att hon börjar förskoleklass nästa höst. Tiden går för fort ju!

juni - Nä, vi har inte sett Karius och Baktus. Får kolla det om borstningen börjar krångla igen. Om inte annat så ska väl Elsa också gå igenom en vägraperiod, som de andra har gjort.

Åh, vad det är skönt att vara hemma!! Både som i att äntligen ha kommit hem efter att ha varit på resande fot mer eller mindre hela sommaren i olika konstellationer av familjen och som i att inte vara på jobbet! Jag längtar inte till jobbet ett endaste dugg, känns som att jag skulle kunna bli hemmafru på riktigt och vara nöjd med det. Men det är väl så det ska vara när bebis är drygt två månader. Jag vet att det kommer komma stunder då jag är less på att trampa runt hemma och kommer att längta till jobbet, men det känns avlägset nu. Jag blev förresten uppringd av en rekryterare i förra veckan! Kul, men såklart lite dålig timing. Men det vore ju bra om de kunde hitta något åt mig närmare hemmet så jag slipper de långa resorna när det är dags att börja jobba igen.

• asap

kaz - Det är absolut lätt att njuta av alla delar av småbarnslivet när man vet att det är sista gången. Framförallt är man ju smärtsamt medveten om hur snabbt den här tiden rusar förbi, så det gäller att ta vara på varje sekund!
    Knepig personal på er fsk, klart man inte vill rutscha på någons ben då man är 5 år!

Drutten - Kanske lite hårt, men jag hade nog gjort samma sak hemma. Passar inte de förutsättningar som finns så får det vara, liksom. Sedan kan man ju undra varför han var sist till bordet, det kan ju ha varit det som blev fel, om han blev tillsagd sist eller så? Får hoppas att han slipper bli sist idag så att han ändå får sitt mellanmål!

Mandra -

Pyttis - Oj, och vi som inte har några aktiviteter alls för barnen. Skäms Simskolan som bjuds här är de för små för än, och dans och fotboll är fulltecknat med väntelista. Nackdelen med barntätt område...
    Det kan väl vara så att våra stora tjejer behöver få vara små och känna sig små ibland? Jag känner inte igen det där med gråten, men när vi var hos svärmor förra veckan så kröp Ida upp i hennes famn på samma sätt som Elsa låg i min famn, och grottade in sig där, trots att hon nästan inte fick plats. Hon vill nog känna på hur det känns att vara så där liten och bli omhändertagen på det sättet.
    Apropå gråt vid lämning så blev Gustav jätteledsen idag när jag lämnade. Gråter Usch, det känns verkligen dumt att gå därifrån när han gråter när jag ändå bara ska gå hem och inte göra något särskilt. Han hade ju lätt kunnat vara hemma med oss istället. Men jag inser att det skulle vara att göra oss alla en björntjänst, det kommer ju inte göra det lättare imorgon om han fått följa med hem idag. Och det funkar ju inte att få välja från dag till dag om man vill vara hemma eller inte. Det är ju trots allt bara 15 h per vecka, inte mycket alls. Men usch så det känns att stänga grinden och gå ifrån när ens barn står och gråter på andra sidan.

• asap

Idag var det vanliga Gustav som vinkade glatt vid grinden när jag lämnade imorse. Misstänker nu att gårdagens gråt inte bara var ledsen, utan kan ha varit "treåringen som är arg för att han inte får bestämma allting själv-gråt".

Har varit på jobbet idag. Kul att hälsa på och träffa jobbarkompisarna, men är glad att jag inte behövde stanna kvar och jobba... Turbulent som sjutton är det också, företaget går med förlust och anställningar flyttas mellan två bolag, provanställda får gå osv. Skönt att de inte kan göra ngt med mig så länge jag är f-ledig, hoppas läget hinner stabiliseras tills jag ska tillbaka. Obestämd

• asap

malin - Inga tips, tyvärr, men tycker också att det låter sent om de sover fram mot 15-tiden. Klart hon inte är tillräckligt trött på kvällen då. Annars har Ida i perioder varit sådan som ropar och hittar på det ena och det andra för att vi ska komma tillbaka flera gånger efter att vi sagt godnatt. Det kan vara jobbigt och jag har ingen "lösning" på det.
    Gustav kommer tassande i stort sett varje natt och kryper ned hos oss, ofta har jag inte ens vaknat av det utan han ligger bara där plötsligt. Ida vill gärna också sova hos oss säger hon, men vår regel är att man ligger tyst och stilla i sin egen säng tills mamma och pappa går och lägger sig, är man vaken då får man komma med till stora sängen. Inget barn får ligga och somna i vår säng innan vi går och lägger oss alltså. Ida surar över det, för hon brukar alltid hinna somna och sedan vaknar hon "tyvärr" inte på natten och så att hon kan komma då heller. För någon vecka sedan grät hon om kvällen pga detta och sade "varför gjorde mitt frö så att jag blev såhär? Jag vill vara som Gustav!", dvs vakna om natten för att få komma till oss. Gullunge!

• asap
    Ela skrev 2011-09-02 21:43:48 följande:
    Aaaaahhhh, jag skrattar ihjäl mig. "Varför gjorde mitt frö så att jag blev såhär?" Det ska jag börja säga. Gulliga Ida!
    Man kan ju också vinkla det lite - om man (mot förmodan!) skulle få några klagomål på något man gjort/inte gjort är det ju bara att säga "kan inte hjälpa det. Det var mitt frö som gjorde att jag blev såhär" (= en som inte orkar diska/missar viktiga mötet/glömmer köpa farsdagspresent).
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*