• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

STOR kram till drutten!! alltid lika trevligt att se dig!!

och en sak till till Malinkat , hoppas morgondagen blir lugnare och gladare

• Mandra

gbg30 > Men så fina dom är, jättesöta och oj så fort tiden går. Du, minns jag fel eller var Bianca mörk som bebis?

Tack alla för er input om dockor :)

pyttis > Då vänder det nog snabbt nu när hon har penicilin.

Vi4 > Hur har det gått för er?

• Mandra

Vi 4 > Föresten, vi brukade låta barnen dricka saft med spruta och leka med vatten själva med dom. Det hjälpte också att få dom att ta den själva. De lärde sig att trycka det in i munnen. Vi har brottats somsagt ett par ggr med båda men det var nog inte fler än så. Jag minns hur svettig jag blev och stressad.
    Åh, jag önskar jag kunde hjälpa dig med fix. När jag bodde i sthlm så hade jag en väninna som avskydde att städa och rumstera om så en gång i kvartalet bruakde jag åka dit och hjälpa henne. Vi drack vin,poppade musik, dansade städade och skrattade om vartannat. Ibland dök det upp familj eller andra vänner. Det vart riktigt trevliga stunder av det
    Jag har ju inget körkort heller för då hade jag så lätt kunnat köra förbi och lekt med plutten i er närhet medans ni fixade en em eller så. Men jag har lovat mig själv att ha ett körkort i handen innan jag är klar i skolan. Orkar du vänta 3år med att fixa allt så kommer jag sen med ilfart ?
    Det är okej att vara trött och skjuta lite på det också. Solig

gbg30 > Ja din Bianca är ju nära Tyra i ålder och jag minns bilden på hennes mörka Kalufs, hon hade så mycket också. Tyra var ju rödlätt/rödblond när hon föddes och jag minns kontrasten bara.

Assarp > Haha så mysigt. Eran dockhistoria är som Vilyas snuttefilt, en gratispremie i syntet/flanell som är nopprig och aldrig går att ersätta och vi köpte ekologiska, konstnärliga osv men hon valde den noppiga gratispremien från en prenumenation.
    Vad söta dom är när inte den ena ger dockan kärlek så gör den andra det. Haha , dom små lär sig så snabbt hur de stora gör. Otroligt charmigt. Föresten, fiskeresor sådär en vardag är ju supermysigt!

• Mandra

Vi 4 > Ja, det blir verkligen så. Man får barn och saker tar plötsligt en helt annan tid på sig att få gjorda. Jag såg en så intressant aspekt på 'att göra listor'. En 'Att Inte Göra Lista' man kan hänga brevid sin 'Att göra Lista' för att påminna sig att inte gå på duktighets/prestations -minan och hålla gränserna rimliga.
    Som, nu har jag vakat över sjukt barn i 2 dygn, jag är slutkörd och skiter i att plocka för får jag bara två nätters sömn så är jag Back-to-normal. Istället för att plocka, drenera sig ytterligare när man egentligen vet att man behöver sova främst. Sen när man sovit två nätter så är plockandet tom trevligt för man orkar.
    Mina dagliga promenader får stryka på foten ibland, för när jag är som tröttast och tvingar ut mig på promenad så är dom inte sköna. Jag längtar hem till vila och tänk om jag tagit mig tid att göra det dom 40min istället? just den gången. Normalt älskar jag mina promenader men en sån dag då jag inte gör det(pga trötthet) kommer dom inte ge mig mer än huvudvärk och stress.
    Jag ser det inte som prioritera. Jag tar helt enkelt ett beslut om att välja bort*punkt*
    Hähä,

- Får jag rekomendera en så fin och tänkvärd bok till er alla föresten? Tid att göra, Tid att vara av Jan Grönholm. Vi har läst den som kurslitteratur men den är inte kurslitteratur den är helt klart skönlitterär för det finns inte en referens i hela boken. Den är lättläst och han går igenom uttryck och ords värden i vårt sammhälle idag. Han ger perspektiv, utifrån sin egen synvinkel, på ordens innebörd för oss och lite utrymme att stanna upp och fundera. ALLA kan läsa den för han penetrerar ett ord på 1-1/2 sida och då kan man lägga bort den sen till morgondagen om man inte har tid men ändå läst till punkt för denna dag.
    Som kurslitteratur ställer jag mig frågande till den men som en bok för alla, ABSOLUT!
    Den är så intressant att jag och sambon läser ett sånt där litet stycke tillsammans och diskuterar sen runt det. Den väcker lust till diskussion. När jag läst klart den tänkte jag först:
    ÅH, den vill jag läsa i vår boktråd fast vi gör om den till en diskussionstråd med hans 1-2 sidor som utgångspunkt för jag skulle älska att få höra er kloka kvinnors åsikter och reflektioner runt det han säger.Hjärta

Ahapp, slut på lunchrast och åter till böcker om ett hälsosamt ledarskap/chefskap.

• Mandra

juni > Hahaha, jag dör! Ja hur ska man hålla skillnad på öl-land och Vin-staden?  Haha, skrattade så vi dog här jag och sambon Himla söt där! ditt lilla troll.
    Föresten hur mår han?

kaz > ojda, jag minns jag satt i tunnelbanan när det vart det stora elavbrottet för runt + 20år sen?! Där satt vi i två timmar innan vi släpptes ut och fick balansera oss till närmsta tunnelbanestation. Det var både läskigt och spännande minns jag. Stackars mamma satt och oroade sig i massor hemma. Det var en jul.

• Mandra

Vilya har gjort ett piratskepp med en kapten som kan klättra upp på stegar till masten

Tyra har också gjort ett konstverk!

Modern Konst
    Vi har i 3 dagar målat riktiga konstverk. Första dagen fick de måla en grundfärg med svamp. Andra dagen fick de välja en färg till att måla på och tredje dagen en fin liten pensel och en liten klick silverfärg.
    Så fort dom torkat så ska dom såklart pryda väggen i tjejernas rum.
    Som en tips om ni inte redangjort liknande eller om ni gillar att måla.
    I viss mån styrde jag målandet så tillvida att de inte fick massor med färger att kladda med för då blir det alltid en grå sörja och när jag köpt 'riktiga dukar' så vart jag lite snål och smart ?!
  • Mandra

Milla C > Yey, så spännande! då fortsätter jag hålla mina tummar

• Mandra

Sara75 > Jamen så härligt att ni har sån fin advetskänsla med snö där i skåne med Jag förstår precis känslan av att skapa sina egna traditioner runt alla högtider. Vi plockar också i dom mer och mer, eller ffår till dom som vi vill mer och mer. Jag brukar räda Myrorna i November för Tomteklipp och billiga juldukar och så.
    Vi jular helt ikväll när barnen somnat. Så får det vakna och smyga runt och kika på allt imorgonbitti. Så har vi gjort hittils.Dom älskar det, går runt och utbriste MAMMA en tomte till!!! osv. Vi åker bort så mycket över julen så vi jular redan nu så vi hinner njuta det lite sen jular vi av till nyår.

Ja konstverken är så fina så, jätteskoj  att göra och ska bli spännande att spika upp sen, tack för uppmuntrande tillrop alla.

malinkatarina > Yey, vad härligt. Men herre jessus vad tidigt ni är uppe Flyger va?

juni > Åh så gott med en sån fröken. Då tänkte jag inte helt fel  ändå Vilya kom hem med en jättefin tavla från dagis som vi har på väggen i hallen. Dom hade tagit en vit kakelplatta och målat på och fäst en krok så man kunde hänga upp den sen. Det var också en smidig ide. Dom hade faktist också när jag tänker efter begränsat färgerna. För alla hade 3 färger.
    Hoppas pepparkaksbaket blir bra. Vi gjorde det igår med.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*