• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Hej gbg!! Vad kul och skönt att se dig. Minns att livet var småhektiskt för dig sist. Vad härligt att det verkar vara bra nu men du, hur gick det med ditt hjärta? Hade inte du också lite vaj på det?
    7månader redan? Tiden går fort.

juni > Haha, jo fast jag bor ju knappt 10 minuter från lekparken så det är ingen katastrof att glömma hälften, egentligen.

pyttis > Så härligt så härligt, jag håller tummarna för agnes inflyttning imorgon då!

• Mandra

gbg30plus > Vad skönt att du blivit tagen på sånt allvar Men himla tråkigt att det inte bara var lite hjärtklappning som gick över. Jag ska också försöka tänka bort den åt dig Har du fått betablokerare?
    Det låter ganska tufft att göra det i vaket tillstånd sådär i alla fall för den som utsätts. Dom har säkert en bra anledning dock till att använda det tillvägagångsätttet.
    Våren, ja det är ju ett tag kvar, kanske kanske är allt i sin ordning sen länge då?!

Jag har ju också hjärtklappning nu men kurvor som inte är jämna och en konstant för hög puls (jag tror iof att jag stressade på kroppen lite här i våras och att det är ett resultat av det jag märker men vet inte)
    Fick du gå med 24-timmars EKG? och gjorde du belastningstest? (jag ska på ett nästa vecka)
    Vad har de sett på dig som de inte sett på mig som gör att du får ett så avancerat ingrepp? (inte för att jag vill ha ett men jag undrar om sjukvården är annorlunda eller om de hittat olika saker på oss?)

malinkatarina > Haha, det Vilya provocerar och får oss till tjatisar mest om nuförtiden är att hon inte 'hör' oss eller för att dra det hårt, fullkomligen skiter i oss och vad vi säger. Det mynnade ut i ett väldans bra och intressant samtal för någon månad sen.
    Jag sa att jag tyckte det var så tråkigt att tjata på henne och att jag mycke häldre var en glad och otjatig mamma och så frågade jag vad Hur hon trodde vi kunde lösa det? Vad som kunde göras för att få henne att lyssna på oss? ..jag fick ett långt utförligt svar om böjjar, sniglar och nyckelpigor ? Drömmer
    Så jag sa att från och med nu så säger vi till dig 2ggr och den tredje så hämtar vi dig/hjälper/får dig att lyssna.
    Vi gjorde också upp om att vi inte får hämta bara eller lyfta bara utan att vi säger till sekunden innan att nu får du ta min hand och följa med eller nu lyfter jag in dig i bilen för du klättrade inte in själv osv.
    Det har resulterat i att hon oftare gör som vi ber för hon vet att vi menar det vi säger nu. Det kräver lite mer ansträngning av oss meeen vi behöver itne bli arga och tjatiga varje gång längre utan vi tacklar det allt mer på det sättet.
    Jag tar gärna emot reflektioner om ni tycker jag gör något galet?.
    Min idé ovan kom av en kvinna, latinamerikan, som sa att ni svenskar bara tjatar och tjatar och inget händer (kärleksfullt men i hennes ögon också sant) , jag säger till en gång om de inte lyssnar så hämtar jag på en gång. Mina barn kommer när jag ropar utan att blinka. (inte för att hon var arg eller dominant utan för att det bara är så det är) Hon hade iof 5 barn och det kräver en viss samordning tänker jag. Men varför ska det inte funka om jag bara har två?
    Så jag tog hennes ord som ursprungsidé, sen gjorde jag om den med lite mer respekt för att Vilya är äldre när jag startar det så jag inte lyfter henne eller vad det än gäller utan att säga det -Att nu händer det här. Den latinamerikanska kvinnan tränade ju in det i sina barn när de redan var riktigt små. Sen pratade ju hon också om att barn lär sig saker men man måste upprepa och på det sättet 'tjata' om det.

Sen tror jag att vi alla säkert kan skriva under att när vi inte blir arga så löser vi situationer mycket bättre, vi blir flexiblare och mer uppfinningsrika?

Så vad sägs om att vi uppfinner ett gladpiller i hallonsmak? Vi kunde bli rika på det? Guld i mun

Jag har såklart tusen fler aspekter som jag ville ta upp men jag är så trött så jag storknar. Imorgon börjar ett nytt moment i skolan och jag har idag läst en avhandling på 200 sidor som var intressant men inte rakt igenom.. och det var det inte lika lätt att läsa det av någon konstig anledning

• Mandra

Frk Kanin > Det var verkligen goda nyheter! Jag håller tummarna nu för fler goda nyheter Så go hon ärdin Ärta

• Mandra

malinkatarina > Är det någt jag vet om dig efter vår träff är det hur viktiga dina barn är och hur du månar om dom och ser dom. Du är en supermamma med ett stoooort hjärta. Alla har vi trötta dagar, både våra barn och vi.. det är inte konstigt eller katastrofalt på något sätt, det är bara så. 
    Ibland kan vi i efterhand reflektera och faktist se en lösning så vi inte går på samma 'mina' igen andra gånger så säger vi förlåt om vi gick över gränsen och så finns det tillfällen då vi faktist bara kan släppa det och låta det  vara för vad det är/var, sova en natt och komma igen med nya krafter nästa dag.. så tänker jag.

Milla C > Vad tråkigt med så stort bortfall. Det är så svårt med det där med kalas tycker jag, det är så olika viktigt för olika personer. Jag och sambon har ju två motsatsförhållanden i våra familjer.
    Hans familj firar knappt födelsedagar, kommer knappt ihåg att ringa på födelsedagar, tex på hans 30årsdag (hans senaste jämna födelsedag) så glömde dom ringa medans hela min familj ringde på dagen och sen firade honom stort. I min familj så firar vi alltid syskonbarnen och oss vuxna på jämna födelsedagar, vi ringer på allas födelsedag. Kan vi inte på den utsatta dagen för födelsedagskalaset så kompenserar vi det genom att komma helgen innan eller efter, beroende på hur det passar värdparet. Men en helg hittas och det firas alltid på något sätt.
    Du tror inte att alla trodde att det bara var dom som inte kunde komma? och sen vart det nästan alla?
    Jag hoppas kalaset blir fintfint ändå
    Hur du ska göra med din syster får du avgöra själv. Det enda jag vet är att jag inte fattar beslut när jag är arg för de har en tendens att bli överilade. Jag väntar en dag eller ett par dagar och ibland bara några timmar, beror såklart på hur fort det lägger sig så huvudet är lite klarare. Det är det enda råd jag har.

pyttis > Jag förstår att du är nervös inför morgondagen och det kommer såklart gå jättebra!
    Vad skönt att ni redan hade svaret när hennes kurva dippat sådär. Sen är det ju så härligt när man får beröm för att de är sådär fantastiska som man som förälder redann vet att de är
    Hoppas remissen till ögon går snabbt då så ni får lite klarhet där med

AssarP > ja barntiden är värd sin vikt i guld. Mer än halva veckan gjord och snart får du rå dom en helg igen

Jag gjorde belastningsEKG idag och fick avbryta nästan direkt för plötsligt så rusade pulsen i topp på ingen tid och jag hörde bara allvaret i läkarens röst när hon sa.. -Avbryt nu.  Sluta cykla NU.
    Det possitiva var att det inte såg något i hjärtrytmen när jag cyklade men den snabba pulstoppen var de fundersamma på. Får se vad det står sen i remissvaret.
    Jag hade ju velat prata med en läkare. Vad det kan bero av att jag syresätter mig så dåligt. För så dålig kondis har jag ju inte.
    Vart lite depp för jag ahde hoppats på att våga träna igen efter detta men det vågar jag ju inte nu. Jag får helt enkelt hålla mig till promenader tills vidare. Jag älskar dom men jag behöver lite muskelmassa också.
    Nåja, allt har sin tid och tydligen så är det inte gymdags för mig än.

• Mandra

gbg30plus > Oj så svårt. Får jag reflektera på det du skrivit? Jag kan itne lova att jag tänker som du gör men kanske visa mina tankar på ditt inlägg? Bara om du vill. Detta är ju en så , kan man säga delikat? fråga och jag vill verkligen inte stövla in med massa tycken och tankar om du bara ville skriva av dig.
    Varma kramar till dig som är en omtänksam syster Jag har också en sån och uppskattar det, även om vi inte alltid tycker lika så finns vi för varandra.

• Mandra

heh, here we go.. jag är ju inte känd för att göra mig kortfattad och är rädd för att det inte blir fallet denna gång heller, ledsen för det Drömmer

Ja, måste du förstå henne när det går emot hela ditt väsen och genom förståelse kunna stötta låter det som du har ett dilemma. Men kanske

Jag tänkte att du kanske måste utgå från att hennes avgörande utgår från hennes förmågor, hennes kunskap och hennes livserfarenheter , henns ork, tro och övertygelser. Hennes kunskap om sitt liv idag och ork.
    Du kanske kan låssas att du är hon, hur hon sitter ensam i ett land utan språk.. med ett litet barn som enda sällskap.. dag ut , dag in..deprimerad.. skala bort dina kunskaper och erafrenheter och lev hennes?
    Du kanske måste se det utifrån vad hon väljer till i sitt liv och inte vad hon väljer bort?
    Kanske är den enda relevanta frågan? Vad vill hon? och när hon svarat vad hon vill så behöver hon manifestera det?
    Kanske ge henne chansen att tänka bort allt runtomkring och bara utgå ifrån sitt hjärta, vad hon vill eller så har hon redan gjort just det.
    Det kanske är så att hon inte tycker sig ha plats för 2 till i sin ledsna tillvaro(tolkning)?

Hon behöver få göra sitt beslut tror jag i en så stor fråga. Det är såklart bara min personliga åsikt där jag även tänker att det stöd hon behöver för att orka är lite villkorslös kälek med stöd, du vet älska henne för den hon är, där hennes val är hennes även om de strider mot din övertygelse? men teorin är lättare än praktiken när det är människor man älskar djupt, jag vet och/ eller när det strider mot väldigt djupt rotade åsikter.

Fråga vad hon behöver veta för att göra ett ärligt beslut eller om hon redan gjort det? Vill hon veta mer om Föräldraskap med tvillingar, så finns det säkert folk som kan visa på för och nackdelar i mail till dig som du kan vidarebefodra.

Jag tror ju att man måste se lycka inuti sig för att den ska kunna manifesteras utanför en. Och min lycka är ju inte nödvändigtvis din lycka? om jag får bli lite filosofisk?

Varför tror du hon kommer ångra sig/ha ångest resten av sitt liv? det här är kanske det enda beslut hon kan tänka sig? med dom risker det kommer med.
    Jag är ju en stark förespråkare för att man inte kan göra om sin historia utan se den för vad den är, ifrågasätta sånt som bromsar en i ens utveckling och i bästa fall ändra mönster man vill bryta.
    Se livet för vad det är, INTE värre än vad det är.. sen se en bättre framtid/förändrad framtid och leva upp till den bilden i den mån man kan och orkar (lite förensklat).

Jag tror inte att din syster är ond alls eller elak eller nonchalant eller vad man nu kan hitta på för egenskaper att tillskriva folk. Jag tror hon är hon och att hon gör de beslut som hon tror/tycker är bäst för henne i sin situation nu. Vad man i framtiden kan se i backspegeln sen är inte viktigt när man överlever nu, på något sätt. Om du är med på hur jag tänker? För är valet genuint hennes och starkt så kommer hon inte behöva ångra det och med den vetskapen står hon stark.

Jag är ledsen att du är så ledsen gbg30plus och jag är ledsen att jag inte har någon lösning utan bara en massa funderingar som kanske bara förvirrar dig mer.

Varm kram, i slutändan så  löser sig allt och i slutänden så handskas man med sitt liv - saker som händer en men också saker man i en given situation väljer för att det är det till synes enda? bästa? valet man har nu.
    Jag tänkte på att du skriver att allt löser sig (om de väljer barnen) men jag tänkte utifrån att det är så här så kanske det är deras syn på att allt löser sig?

heh, så går mina tankar och såklart tolkar jag och tänker utifrån den text du skrev.. jag är ledsen om jag säger 100saker du redan tänkt och tänker och såklart är det mina ihopmojjade funderingar utifrån mitt liv och mina erfarenheter, kunskaper osv
    kanske kan du förstå henne bättre utifrån hennes perspektiv? men inte från ditt? ni kanske kan vara överäns om att här går era värderingar skilda vägar och att du finns för henne men att du inte stödjer hennes beslut? eller så får hon tröstas och fundera med någon annan? jag  vet inte vilken relation ni har
    Jag tror som du att det här kommer vara en stor grej för henne att bearbeta ur olika aspekter framöver även om hon är säker i sitt beslut.

Som sagt, jag tycker hon kan skatta sig lycklig över en syster som bryr sig och oroar sig för henne

• Mandra

Pyttis > Hej åh vad gulligt att du redan hör av dig. Vad härligt att det gick bra *fnissar lite* undrar om du ska läsa det där inlägget om några dagar... Om att knark är bra grejjer   Vet  inte om det är en åsikt du står för i 'nyktert' tillstånd

• Mandra

gbg30plus > Jag hoppas att din syster får mår bra och att du med får det. Jo, jag förskte skala av lite om vad jag tycker är rätt eller inte. Jag fick ju en annan syn genom en meningsskillnad med min bästa vän när jag vart gravid med Tyra. Där vi båda fick odal en stor hänsyn till varandra och en strategi att komma vidare i vår realtion trots en del meningsskiljaktiheter i en fråga. Vår vänskap var än vårt största bråk hittils, där vi till slut satte på oss varandras glasögon/perspektiv och fick förståelse och en ny hänsyn till varann. Det var stort.

kaz > Härligt att du kom iväg till Lund, var det din mor som bodde där? Vad skönt at det tycks vara lite bättre på dagis också för Simon. Jag tror det är en stor process de har nu med kompisskap. Tänkte på att det verkar vara en gemensam röd tråd på mångas förskolor här i tråden. Jag hoppas att din personal tar till sig och jobbar mer aktivt med det framöver.

juni > Det låter ju toppen på dagis. Verkligen roligt att de har ett förhållningsätt gentemot kompisskap och sånna tankar. Hur mår du? Du är så himla bra, jag är så impad. Jag tänker ofta att klarar du skolan så klarar jag skolan, så du är aboslut en inspiration

malinkat > Ojoj, vilken framförhållning, så smart rent ekonomiskt också, att inte ruinera sig veckan innan julafton på alla julklappar och all mat. Vart firar ni jul?

pyttis > så skönt att du är hemma, måste skriva att jag garvade läppen av mig när jag läste ditt inlägg i systertråden om att du 'pyntat fia med ståltråd'. Haha, I want what she had.. säger jag bara. Vad dom än gav dig för smärtlindring så är jag på för den var rolig!!

Milla C > Men näe, nu får de vara slut med kalastokerier. Vi hade ju ett sånt kalas för Vilya med kompisar när hon fyllde 3. Vi bjöd iof 4 barn bara men 2 ringde sig sjuka och en hade glömt bort det. Så en dök upp och dom som glömt ringde jag, de bodde nära och dök upp, utan present men det gjorde ju inget. Kalaset i sig blev toppen på 3 barn och en lillasyster men visst kändes det lite tråkigt innan vi hade facit och allt blev lyckat ändå.
    Jag hoppas ni får samma erfarenhet, att det blir toppen trots inte så hög närvaro av folk men att dom som kommer gör det toppen

assarP > Jo jösses, så är det här med. Vilya har försökt bryta ihop för allt ikväll. Jag vill ha en till morot, jag orkar inte ta av mig skorna själv buhu.. jag är bajsnödig men jag vill se klart buhu.. osv
    Varje fredag är de så trötta så vi har infört fredagsmys igen. Efter middagen så sätter vi på dom pyjamaser och så lägger vi två extramadrasser på golvet framför tv:n. Dom får hämta kuddar och täcken som de vill och sen får de se en hel film.
    Fast idag så dukade vi upp grönsaksdipp till filmen och de fick sitta vid barnbordet och vi satt i soffan(jag och sambon) och sträckte oss till deras bord och åt och mös och slappade. De brukar faktist hämta sig inför myset
    och bli på gott humör fast fortfarande ack så trötta. Lättaste sövningen på hela veckan, ibland har de slockant redan 19 .

idag har jag kollat på ett kort seminarium om hur man kan tänka på irritation. Lite budistiskt synsätt tror jag. Jag tänkte jag skulle dela lite kort med er för det är roligt med tankeställare om inte annat.
    I alla fall, tanken gick ut på att man skulle uppskatta de människor som trycker på rätt knappar för att få igång en. Där man blir arg, irriterad osv.. För de människorna hittar just de sidor hos oss som vi inte är färdiga med, de sidor där vi inte tänker med kärlek och förlikning. De sidor som talar till vårt ego där egot tar upp fajten för egot är stort och vill synas men framförallt ha rätt.
    Nåja, tanken var ganska intresant. Han sa tom att 'era äkta själsfränder är dessa människor, för vilka andra är så säkra på att hitta era svagheter så ni får bli hela än dom?' se dom som era lärare att bli en mer harmonisk människa.
    Haha, ni vet de där sidorna som våra barn har en tendens att hitta på 0,1 sek

Trevlig helg mina vänner!!

• Mandra

hehe, ja det måste vara chock för er, jag som alltid använder för många ord ;)

malinkat > Men du det hade varit kul o ses. Typ ta en fika och kolla ngn fotoutställning. Vi kanske kan arrangera det någon resa du är 'hemma i svea'? Vi är på kalas i dalarna i helgen :)

pyttis > Usch, har du så ont. Ja det tar väl lite tid att läka först¨r jag. Mm, det kan vara skönt att få läka i lugn och ro. Det hindrar en ju inte från att längta. Tror man kan ha många känslor samtidigt i kroppen utan att de behöver vara motsättningar?

Jag bara måst eläsa Dao De Jing.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*