Inlägg från: Piggley Wink |Visa alla inlägg
  • Piggley Wink

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Pyttis: Ja just det var operationen nästa vecka eller har jag blandat ihop det?

Malin. Men språkförbistringarna kan ju också göra att modellen slappnar av lite mer och då brukar ju bilderna bli bättre så det kanske inte är så dumt

Mandra: Härligt att få tentan gjord! För ett par år sen när jag läste matematisk statistik med en grekisk föreläsare som inte var så duktig på engelska så började vi med en ny vana här hemma. Vid extra svåra kurser får man Champagne när man klarat tentan, alltså inte när man skrivit den utan när man fått resultatet. Det är MYCKET bra tycker jag att unna sig nåt emellanåt, men café låter inte heller helt fel. Sov gott och njut av ledigheten tills der börjar igen

Har varit i skolan hela dagen idag och då drog sammandragningarna igång igen Nu är det bara två veckor kvar och jag ska verkligen försöka klara detta genom att ta det så lugnt som absolut möjligt! Ska till bm på tisdag, funderar på om hon kan kolla hur det står till med tappen eller om det bara är läkare som kan det? På Östra gjorde läkaren ett vul och mätte med maskinen, men kände att den var stängd med fingrarna...

H juni 07, syskon november 10
  • Piggley Wink

mini: Tack för svar och tankar! Kanske det retar mindre att mäta tappen med ul än att känna?

Är det prinsessan som tacklar hårdast på hockeyplanen också? Jag gillar den boken vi har men har inte sett den på länge, ska nog leta efter den för jag tror hon är mer mottaglig nu än n´är vi läste den sist. Dessutom vore det skönt att få läsa nåt annat än pippiboken på kvällen

• Piggley Wink

Vi4: Vilka fina kommentarer till mini! OCh till oss andra med förstås Hörligt att få sova hela natten, men jobbigt med panikångest. Skönt att det löste sig och du är hemma iaf, antar att maken och E haft ett härligt dygn för sig själva! Jag får väl se var bm säger på tisdag, men då är det ju bara 1,5 vecka kvar tills jag "kan" vara hemma... Jag vill ju verkligen göra klart kursen så att bebisen hinner bli ett innan den börjar på förskolan... Då har ju famor pensionerats och maken kan vara fl deltid så då borde det funkar OK, om jag är hemma i två år blir jag ju aldrig klar Maken har förmodligen svårt att vara hemma heltid på detta nya jobbet...

• Piggley Wink

Mandra: Underbart att barnet redan är nattat när man är klar i köket, måste nog trimma H till att natta sitt syskon också Tydligen hade jag fattat mer än jag trodde på den där kursen för jag fick fyra Eller också hade jag bara tur när jag ljög ihop svaren...

• Piggley Wink

Mandra: Vad underbart du träffar om att alltid planera för allt och ha ALLT med sig. Sån är jag också! Iofs blir det en del extra att bära på, men om man inte tar det med sig så ångrar man ju sig... Då skulle man definitigt behövt den där frukten eller drickan för att slippa gnäll...

mini: Kram, det där med duktig flicka är svårt!

Assar: Ja, visst är det annorlunda när man har begränsad tid!

• Piggley Wink

Kul att se dig gbg! Vi har "pratat" om dig, kanske någon har hört av sig till dig och sagt att vi funderade på hur läget är? Låter som ni har det toppen iaf! Härligt!

• Piggley Wink

Pyttis: Visst är det så att vi alla faller i den fällan. Men det visar ju bara att vi alla är mäsnkliga. Min idol i barnuppfostran (en vän) blir också arg vissa dagar, och jag tycker att det är så himla skönt, alla inte "alla andra" r så himla perfekta hela tiden!

mandra/malin: Sådär gör jag också, det blir lite som när man uppfostrat hästar/hundar. Om H inte gör rätt när hon fått chanser så "ser jag till" att hon gör det jag bett om. Hon kan bli sktiarg, men då förklarar jag igen varför det blev så. Ofta är ddet ju också när hon är hungrig/trött och då kan vi ju prata om varför DET blev så också. Jag har lättare att hålla mig lugn om jag helt enkelt ser till att det händer medan jag förklarar varför, än om jag ska försöka vänta och tjata. Då blir jag GALEN! Djuren lär sig ju av att göra rätt, så det brukar jag tänka på med H också, att hitta tillfällen där jag ber om saker när hon är mottaglig för det - så jag får littfälle till mycket beröm ckså.

Kanin: Håller tummarna stenhårt och fnissar åt Ärtis samtidigt

Gladpiller i hallonsmak vore definitivt en storsäljare som jag gärna är med och utvecklar!

• Piggley Wink

Mandra: Fy vad jobbigt med pulstopp sådär! Men ändå skönt att läkarna fick se det så de vet vad som händer... Hoppas du får bra svar eller nya sorters tester så du får hjälp att få ordning på hjärtat!

Drutten: Blääääää för trots ! Jobbigt med grannens flicka, såklart det påverkar lillayskonet också när allt blir annorlunda

Pyttis: Lycka till här också! Tänker på dig!

Jag var på föräldramöte i tisdags. From i höst är de 18 barn på avdelningen och alla är födda 07 eller på hösten 06. Detta betyder att det blir en hel del konflikter mellan barnen om saker och ting . Pedagogerna har därför lagt ner alla sina ambitioner om ambitiösa aktiviteter och jobbar endast med hur man är en bra kompis och hur man beter sig mot varandra. Jag tycker det känns superbra! H är ju rätt gåpåig så hon behöver ju verkligen lära sig att "hålla sig innanför ramarna" med hur man beter sig... De funderar på att börja med rollspel om händelser på förskolan ´för att kunna prata om hur det känns om en kompis gör/säger si eller så. De jobbar mycket med könsfrågor också, har lagt undan en del sagor med stereotypa gammaldags könsroller och skrivit om andra (varför skulle inte björnpappan i guldlock kunna koka gröt och mamman laga stolen?).

• Piggley Wink

kaz: När barnen med syskontider kommit strax eftr frukost så har de en val-strategi på  Hs avdelning för att alla barn ska komma med i leken. De har kort som visar olika lekar/rum (lego, familjerummet (dockor, dockvagnar och tallrika/koppar/glas), tågbana, måla etc). Det finns ett visst antal kort av varje sort och varje barn får välja ett kort och leker med den grejen i en halvtimme eller så. Eftersom valet fokuserar på kortet så väljer de inte efter kompisar utan tittar på korten och väljer i lugn och ro. Funkar kanonbra! Då får alla vara med och alla får välja vad de vill göra. Även till sista barnet finns det mer än ett kort att välja på så alla får verkligen välja aktivitet, även om deras egentlige förstaval kanske inte finns med. 

• Piggley Wink

kram Gbg, jag et inte vad jag ska säga men du har ju fått många bra tankar här, jag har inte så mycket att tillägga just nu iaf. Kanske efter morgondagens projektpresentation...

Jag har läst färdigt veckans litteratur, så imorgon ska jag börja med nästa veckas. Känns skönt att fortfarande vara i fas trots att det bara är en läsvecka kvar, det har nog inte hänt förut Sen har jag ju en vecka på mig från sista casepresentationen till tentan!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*