• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Maken och jag sitter med varsin kopp kaffe och varsin dator medan Ida läser för Gustav i lekrummet. Tänk så stora de börjar vara när det fungerar så.

malin - Jag tror att åksjuketendenser kan komma rätt plötsligt, små barn kan (?) tydligen inte bli åksjuka, utan det är först när de når någon viss ålder. Men då har jag hört att det är värre att åka baklänges (och det känner man ju ibland själv på bussar och tåg) så åksjuka barn brukar vändas lite tidigare än vad man kanske hade gjort annars. Och det låter ju lite skumt att det skulle komma när han sov, det brukar ju vara ett sätt att slippa må illa annars.

• asap

Milla - Puh! Jag jobbade som lärarvikarie för en massa år sedan, och tyckte det var jättejobbigt att stå standby varje morgon för att - om någon ringde - plötsligt få jättebråttom och kasta sig iväg, kolla kartor på vart man skulle osv. Kan verkligen inte tänka mig hur det är att köra det racet med två barn som ska kläs på och skeppas iväg till dagis.
    Det var hundra gånger bättre när det bestämdes i förväg så kunde man vara mentalt inställd på det från början. Och de dagar det inte ringde någon gick ibland luften ur mig när man stått beredd och så blev det inget. Som tur var blev det mer och mer bestämt i förväg ju längre tiden gick och man lärt känna elever och lärare på de olika skolorna, så efter ett par månader var det inte morgonringningar som gällde annat än då någon blivit akut sjuk, utan jag var mer eller mindre fast vikarie på ett par skolor. Tror det är rätt vanligt att det blir så att man gärna vänder sig till den vikarie man redan träffat, än att vända sig till en ny. Hoppas på fast tjänst någonstans för dig så du slipper hoppa runt. Jag vet inte om jag har frågat förut, men ingår Valskog i ditt område? Där går mina barns kusiner på dagis.

Pyttis - Låter supermysigt! Njut av badet nu.

kaz - Tråkigt med utpressningsprat bland barnen. På mina systerbarns förskola bestämde personalen att alla bjuder alla när man har kalas. Så det är bara att vackert bjuda hem hela avdelningen, eller ingen alls. Det var för att det blev just sådant prat - månader i förväg kunde de gå och bestämma att "då får inte du komma på mitt kalas" för den ena eller andra anledningen, och till sist tröttnade personalen.
    Jag har inte märkt något sådant här hemma, annat än att Ida kan vara rätt bossig. Men G bara struntar i henne och gör något annat när hon försöker bestämma. Vilket förstås gör henne ännu argare, men det är en annan historia.

• asap

malin - Jo, visst känner jag också igen mig som du beskriver det. För oss handlar det oftast om att vi inte vill hjälpa Ida när hon inte vill hjälpa oss, dvs. som igår: vi ber henne att göra något, hon skriker "NEJ! Du måste komma hit och sjunga och ge mig paket" (hon lekte födelsedag), och vi förklarar att vi inte vill leka födelsedagsleken om hon inte plockar undan sina andra saker först etc.
    Men på syrrans sons dagiskompisars nivå var det mest "nu vill jag ha den där bilen som du leker med. Annars får du inte komma på mitt kalas..." Jag tycker nog egentligen att det inte är något fel att kräva en del motprestationer för vissa saker, men man får ju passa sig så att inte tonen blir för trist, eller sättet man säger det på. Och så får det såklart inte vara några orimliga krav heller.

Oyra - Fantastiskt! Vad kul att du tittade in med så glada nyheter, underbart att ni fick sådan bra hjälp du och din stora kille.

Vi4 - Vilken klok och förståndig läkare ni har, som ser vad du behöver! Hoppas du också lydde hennes råd idag nu då?
    Och heja maken, förresten - bra jobbat!
    Ang. språk och uttryck, idag upptäckte jag att Ida har börjat använda antar som om det vore förstår. "Vi lägger den här. Antar du?" Gulligt! Det måste vara något alldeles speciellt att erövra språket och börja pröva sig fram med nya ord och uttryck för att se om omgivningen är med på det man säger.

juni - Jag har också några riktigt unga på mitt jobb, den yngsta tog studenten i våras! Han pratade om några kompisar som började nytt jobb ihop med två andra "som är typ såhär.. trettio!" Mmm, sade jag, märkligt att de ens bryr sig om att börja nytt jobb när det är så nära till pension...

Mandra - *harklar mig försiktigt* Skäms Inte dammsugit sedan i fredags? Och idag är det vad, tisdag? Skulle det vara något ovanligt, menar du? Det är det inte här iaf.

kaz - Förstår att det var jobbigt att höra, men ni jobbar ju redan på att lösa problemet vilket jag tycker är otroligt bra gjort! Många väljer kanske hellre en strutsmetod och ignorerar problemet i tron att det ska gå över av sig självt.
    Ida sade idag att det hade varit tråkigt på dagis för att hon inte fick vara med och leka. Jag blev också helt kall i magen och undrade vem det var hon ville leka med. "Lillebror". Puh! "Vad ville du leka då", frågade jag. "Inget. Jag ville bara gå efter honom". Puh nr 2! Känns som att det inte var så farligt ändå, och det är ju tacksamt om det är brorsan som det kärvar med, för då har vi ju båda två på plats och kan prata om det direkt.
    Men jag har absolut stooora parabol-pejl-öron på mig när hon pratar om dagis, hon gillar att bestämma så jag hoppas att det inte skrämmer bort kompisarna.

• asap

Vi4 - Typiskt att du inte fick sova, men skönt att det var en bra dag ändå.

Imorgon ska Ida till BVC på synkontroll igen. Hon såg rätt dåligt på 4årskontrollen förra veckan, så nu ska det kollas vidare. Jag är lite nervös över hur det ska bli, men självklart är det bra att hon får glasögon om hon behöver det. Fast jag hoppas givetvis att hon inte behöver några.

• asap

mini, mandra och kaz - Jag tar till mig era tankar och funderingar kring era fina barn, vilka supermammor ni är!!

minimalla - Skönt att läkaren fick titta på Charlie, hoppas han mår bättre nu.

Ja, det är båda ögonen Ida verkar se dåligt på, även om det var lite sämre på det ena. Synkollen idag gav precis som väntat samma resultat som förra veckan, så nu skickas remiss till ögonsköterska (?) på sjukhuset. Där har de ju bättre utrustning och större möjligheter att kolla mer exakt hur illa det är, så då får vi väl veta läget. Men jag antar att det kan ta en stund innan kallelsen kommer. Att vi skulle kolla två gånger på BVC var bara för att det är enligt deras riktlinjer, så att det inte bara är att barnet inte vill samarbeta just då man är där. Men om det har blivit samma resultat två gånger så är det ok att skicka vidare för koll. Vi har planerat att fråga lite runt det som mini skrev om att ögonen kanske inte "hunnit med" i växten, och fråga om det är något sätt man kan träna ögonen på. Vi får se.

Mycket spring på "vårdinrättningar" med barnen blir det - på fredag ska jag till hudkliniken med G så att vi får kolla upp hans eksem. Det har sett bra ut under sommaren, men nu börjar det komma tillbaka på kinder och händer igen. Vi smörjer med kortisonsalva på läkares inrådan. Den hjälper bra, men det känns inte ok att behandla med kortison hela tiden. Någon som har koll på hur länge i stöten man kan hålla på med det?

• asap

Olimpia - G har sina eksem framförallt på kinderna och på händerna, några torra fläckar har han på benen också men inte mycket.

Mini - Skönt att han är piggare, det är ju så jobbigt när de är sjuka.
    Vi har testat alla möjliga salvor och hudkrämer innan vi fick tipset att testa med kortison, men den enda som vi har tyckt hittills har gjort nytta är Ceridal (tack för tipset, juni!) som är en riktigt fet creme som inte svider. Men det tar inte bort eksemen så som kortisonet gör. Nåja, jag ska fråga lite mer om det på fredag.

• asap

Pyttis - Jag antar att föreläsaren var författaren till boken med samma namn? Han är bra, tycker jag. Det var väl i den här tråden jag skrev om att han börjat som expert på dn.se? www.dn.se/insidan/ny-expert-till-fraga-insidan-1.1176482

Det är lätt hänt att glömma sådana saker, men visst känner man sig dum när det händer. Hoppas ni får någon ny tid som passar.

malin - Typiskt! Hoppas det inte är magsjuka iaf.

• asap

På vårt dagis har de en kompisvecka varje år då de jobbar extra mycket med sådana frågor som "hur är en bra kompis" etc. Det är bra att de jobbar med det, men de berättade att förra året blev det lite väl mycket fokus på just den veckan så att barnen var såååååååå snälla att det gick till överdrift, och sedan trodde de att de inte behövde vara snälla längre när veckan var över. Så den här terminen försöker de dra ut på det mer över hela terminen, även om det fortfarande är en vecka som är kompisvecka.

Drutten - Kul att se dig här! Du verkar ha fullt upp, ta hand om dig!

Mandra - Grattis till avklarad första tenta! Skål
    Förstår vad du menar med att det känns bra när barnen tackar nej eller inte äter upp av efterrätter och annat. Det är viktigt att kunna lyssna på kroppen. Jag älskar för övrigt också när de själva säger till att de är trötta och vill sova, så länge det inte är kl.16 eller så.

• asap

Vi4, fina människa - Vilka bra svar till minimalla, jag tror du har helt rätt.
    Hoppas du fick en bra natt väl hemma igen!

minimalla - Kramar till dig!

• asap

Mandra - Vilken storasyster! Söt.

Mina båda illbattingar håller på att jaga varandra - "snabba, färdiga, gå!" Det är härligt att höra dem skratta ihop, men jag är på vakt för jag misstänker att det kan sluta med gråt rätt vad det är...

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*