Kaz; Alfred, som ju i grunden är en rätt icke-utåtagerande person, har haft en lång period av det du beskriver, i hans egna mått mätt (inte så mycket att höja på ögonbrynen för enl många, men vi märker en förändring). Kanske handlar det om att kontrollera sin omgivning, med de medel man kan? Och att man blir äldre och förstår mer av världen, utan att egentligen förstå den ändå? Att inte lyssna är ett av Alfreds medel, och det har varit såååå frustrerande. Låtsas som att han inte hör, svarar inte, eller avbryter med någon påhittad harang av ord för att slippa lyssna. I början så gick det så långt att han fräste åt oss när vi sen blev arga, och skulle slåss. Det händer väldigt sällan nu, men fortfarande är det svårt att lyssna. På dagis har det varit otaliga gånger vi har satt oss med Alfred vid hämtning och pedagogerna har förklarat att A gjort något på lekplatsen (kastat sand tex), blivit tillsagd och då springer därifrån. Om de sen hämtar honom har han svårt att möta blicken ändå. Där tror jag dock man ändå ska fortsätta prata, de lyssnar nog då men försvarar sig mot en jobbig situation där de vet att de gjort fel.
Det som hjälpt lite är att vi varje morgon vid frukost pratat om att man måste lyssna, stanna upp. Att fröknarna måste få säga till barnen vad som är rätt och fel, att det inte betyder att de tycker illa om honom eller att han ska straffas därför. När det gäller situationer som tex när vi cyklar, och det är EXTRA viktigt att han lyssnar i trafiken, stannar jag ofta upp honom på vägen, får titta på honom och sen be honom upprepa vad jag sagt. En gång har det hänt att vi låst fast hans cykel längs vägen, för att han vägrade lyssna och förstå att det var farligt i den situationen.
Belöningar i sig har aldrig riktigt funkat på A - klistermärken och annat har vi testat, men det har blivit blase´ (förutom när han fick välja en fin present när han kastat blöjan, men det var EN gång). Att däremot ge belöning i form av ord och bekräftelse, det funkar på honom, man ser hur han lyser upp. Och jag försöker att komma ihåg att påpeka att det är det han ibland gör som är dumt, det är inte han som är dum. Jag tror det handlar mest om att vara konsekvent, ihärdig och full av tålamod och kramar. Tålamodet är väl mitt största problem...... Men jag tycker det börjar bli bättre med hans tuffhet, och jag försöker intala mig själv att det också hör till hans utveckling att testa sig själv och omgivningen. Är det inte denna åldern som kallas för lilla tonåren eller nåt? En av åldrarna där de tar ytterligare ett steg bort från beroendet av oss stackars ovetande föräldrar?
Oj, blev lite långt.. nu laga mat. Och hoppas på att få bli frisk.....