sirre > Åh, vi har delvis lite liknande 'orosmoln' runt Vilya och Tyra. Tyra hon bara är, tar plats på ett helt naturligt sätt och Vilya hamnar ofta i skymundan fast hon försöker synas men ger upp och lämnar rummet. Också något som gör så ont i mamma hjärtat MEN , vi har ganska aktivt börjat med busiga rollspels lekar med Vilya som fått henne att landa lite mer i sig själv.
Kan inte det vara något för er? Jag menar mest att man som mamma kan leka tt man är ett lejon eller en björn, en dansande ballerina, en rädd hare osv med mycket skratt och bus.
För när jag lägger mig ner på golvet och kryper på alla fyra så går jag ju utanför ramarna och någonstans så har jag som 'grundtro' att barn gör som man gör och itne som man säger. Om du förstår vad jag menar?
Kan det vara något att testa?
För rollekar kan ibland vara så förlösande. I början så tittade Vilya förvånat på men vi försökte ett tag till och nu älskar hon det.
En annan sak som vi gjorde medvetet var att jobba med hennes rädsla som hon plötsligt visade starkt och ofta genom att jag eller sambon kunde säga att -Nä, det där vågar inte jag. Vad _Modig_ du är som gör det, kan inte du visa mig/lära mig.
Då fick hon vara stor, den som kunde, den som var modig och med oss som hon var trygg med.
Hon 'lärde' mig bla att åka linbana som jag var aaaaldeles för rädd för.