• Vi 5

30+ som fick första barnet 2006 *4*

och kika nu in för att säga att det inte blev något syskon denna gång   ifall någon funderade på det På ett sätt ändå bra så att jag kan koncentrera mig på jobbet denna sista månad före inlämning, misstänker att det hade blivit ännu svårare om jag skulle vara trött, illamående och orolig för mf.

• Vi 5

juni, en stor kram till dig! Du är en jättebra mamma! Det är jag helt övertygad om, och självklart är det jättesvårt att tackla situationer som kunna amma och samtidigt få storasyskonet att låta bli att ställa till det. Hon är ju lite för liten för att klara att hålla tillbaka sina impulser än så länge, ett nej eller sluta är nog lite för svårt ännu, hon och du skulle nog behöva något mer handfast sätt att lugna henne. Har du kollat efter tips i boken 5 ggr mer kärlek? Det jag hört andra göra just med amningen är att ladda upp med aktiviteter samtidigt med amningen och att försöka styra upp innan, men det kräver ju att en hel del ska klaffa...För vissa barn blir det ju extra jobbigt att inte kunna vara på förskolan "som vanligt" om de måste gå ner i tid, har ni 15h? blev det stor omställning?Kanske kan du kolla om det är möjligt att hon kan få vara lite längre dagar (behövs säkert något intyg, men kan ju vara värt att kolla upp) så kanske ni kan bryta mönstret lättare.

Milla, stackars G som är så trött. Vad har du för teori om hans trötthet? Sover han bra? Jag tycker att du ska försöka ringa nästa gång du får chans så att de får kolla, han kan ju ha järnbrist eller något sådant? Vissa allergier kan man ju bli väldigt trött av med. Och var ite arg på dig själv, det är så lätt att ryckas med av andra som låter övertygande.

Sara, ja känslorna lever ju sitt eget liv Jag känner mig ändå rätt hoppfull om att det ska kunna gå vägen och detta var bara tredje försöket. Det i kombination med att jag är grymt stressad nu, vilket gör att jag inte har så mycket tid eller energi att lägga på att tänka på det, gör att det är relativt lätt att stå ut med besvikelsen. Tror dock att det kommer att bli väldigt jobbigt om inget händer på syskonfroneten senast i sommar...

• Vi 5

Heja Mandra, håll ut med tenta perioden, den är snart över! (vi kan ju hålla varandra sällskap i tanken när vi kämpar och sliter alla möjliga och omöjliga tider på dygnet). Hoppas också på lyckade kalas!

Assar,grattis till nya tjänsten! Det låter som gjutet för dig! Men IM rekryteringen låter som en urdålig rekrytering, men det blev ju som sagt inte som de tänkt sig. Du ska ju iaf vara fl så den som kommer efter har ju tid att hinna komma in i det så du slipper den jobbiga första tiden.

M73,stackars T, så synd att ni inte fick hjälp direkt! Och usch för sådana perioder när allt kommer på en gång.

Pyttis, det låter verkligen som klippt och skuret för dig! Och du låter sugen på att ta det, men samtidigt hörs en tvekan i ditt inlägg, du skrev att du är tveksam till att jobba med två saker samtidigt. Kanske behöver du fundera mer på vad det står för innan du kan bestämma dig!? Är det ett projekt så att det har en sluttid, eller skulle du vara koordinator på obestämd framtid?

juni, hur var dopet? Skönt att det verkar ha lugnat sig hemma med lillastora H, inte lätt att bli storasyster.

Milla, hur har det gått har du hunnit ringa BVC? Han har ungefär samma tider som E, han somnar vid 19.30-20 och vaknar för dagen mellan 5-5.30.

Här har vi en liten sjukling, E var som vanligt efter dagis och vi packade väskan för att åka till minisimmet så plötsligt började han gråta massor och när jag kramade honom var han brännhet, visade sig vara över 40 grader. Det kan komma så snabbt för honom. Usch ingen bra timing, jag är urstressad och behöver varje sekund jag kan få och  maken är ute på fältforskning och är på en ny skola och gör observationer hela dagarna och har svårt att vara hemma nu.

• Vi 5

juni,vad härligt med så väluppfostrad liten N som visste hur man skulle göra för att charma alla på dopet  Det gäller att inte bara le och prata vid rätt tillfälle utan även äta och sova rätt. Jo jag har hur mkt som helst att göra och allt pilljobb med referenser och att förkorta texten (är uppe i 130 s och det bör ner till ca 70) kan jag göra, men jag får grymt ont i armarna av min laptop...och Edvin sover inte så mkt, inte ens när han är sjuk...Det lär bli diskussion ikväll om vem som ska vara hemma, vi som alltid brukar ha bestämt i veckor i förväg har nu typiskt nog inte gjort det.

Pyttis, så skönt att inte behöva bestämma och så himla härligt med ett jobb man trivs så bra på!

• Vi 5

Frk Kanin, sänder en stor varm kram till dig! Fy så jobbigt, men ge inte upp helt än! Det kan ju diffa på en vecka och det är ju jättesvårt att mäta rätt när de är så små. Om hjärtat slog är ju det positivt. Själv råkade jag ju ut för att läkaren hade tittat fel i tabellen och sa att det var för litet för sin vecka, jag gick 2 v och väntade på att det skulle kunna bli mf innan jag fick veta att hon kom på att hon hade tittat fel, under den tiden läste jag allt och lite till om vad det kan innebära att fostret är för litet för sin vecka. Läste då om många som  fått höra att det var litet sedan har det sett bra ut när de mätt nästa gång. Tyvärr är det ju många det inte går bra för heller, men det finns de det gör det för. Tänker på dig och hoppas förstås att du hör till dem det sedan går bra för! Men jag förstår att du inte vågar hoppas, det kommer att vara en superjobbig väntan till 4 april. *kram*

• Vi 5

frk Kanin, åh så dystert! Usch så himla orättvist det är här i livet. Lider verkligen med dig! Samtidigt kan jag inte låta bli ändå att tänka på att det är väldigt tidigt och jag har hört andra som fått liknande besked och i v 6 kan man inte alltid se hjärtat. Vet nyligen en på en tråd för de runt 40 som försöker blir gravida där en kvinna råkade ut för att de sa att det var kört i v 6 och bara någon vecka senare (hon ick till en annan motagning) så såg allt normalt ut för veckan. Men jag ska inte ge några falska förhoppningar, det är ju också jobbigt. Skickar varma kramar och lite styrka för att stå ut med den närmsta tiden. Hjärta

Kaz, det blir länge för er att vara själva, skönt om du kan jobba mer hemma iaf.

Milla, ja inget roligt med sådana diskussioner. Därför är det så skönt när man har bestämt innan.

Som tur var tillfrisknade han faktiskt lika snabbt som han insjuknade (tackar Pyttis för den önskningen    ). På morgonen hade han inte ens 37 grader och var pigg som en mört. Mycket märkligt men skönt.Vi kom överens direkt på kvällen om att jag skulle ta morgonen och fram tom lunch och sedan få jobba från lunch och så länge jag ville (blev t 22). Skönt att vara överens iaf. Det går riktigt bra trots vår pressade situation just nu.

• Vi 5

frk Kanin, tänker så på dig! Håller mina tummar för att de kan se något mer nu och ffa att de kan se ett litet hjärta slå därinne!

MalinKat, vilken tur att de kolladedin kompis rutinmässigt! Jag har säkert nämnt det förut, men det var en journalist på radio som grävde fram massor av sådana fall för några somrar sedan. Jag lyssnade på en hel dokumentär om kvinnor som fått negativa besked vid vul, men som själva gått vidare till andra kliniker och sedan fått veta att det inte var mf. Har för mig att det var tal om att dra in på de rutinul som görs inför skrapning vid mf för att det var för dyrt, vet nu inte om det blivit så eller inte.  

M73, stora peppkramar till dig! Du är fantastisk, glöm inte det! Det har inget med dig att göra att konkurrensen är stenhård! 

Pyttis, stackare som slagit dig så igen! Du verkar ha otur, tänker på trappan förut!  

Sara, det verkar så jobbigt att märka att ens barn inte är tryggt på sin förskola *kram* Jag har inte så mycket att tillföra när det gäller förskolesituationen, flera andra här har ju mer erfarenhet och kloka tankar kring detta.  Hoppas att mötet känns givande!

Själv har jag ännu en svacka i raden. Får inte mkt gjort trots den extrema tidspressen, nu är det bara några veckor till inlämning och det går så långsamt att jag verkligen undrar om jag ska ro detta i land. Skulle verkligen ha behövt handledning, men jag har inget som helst hopp om det. Sa till minn handledare att jag var säker på att hinna klart och han sa att han trodde att jag var klar, och att jag nog inte behövde göra något mer :-O Och ingen annan tar mig på allvar när jag säger att jag verkligen är oroad över om jag ska hinna. Igår tex var det flera på jobbet som skrattade när jag ville ventlilera min oro, och sa att det är klart att du hinner, du klarar ju alltid ut dina dead-lines osv. Och det har jag ju gjort förr, men sedan Albin dog har jag eg inte utsatts för sådana dead-lines och det känns som att jag inte längre fixar att jobba under den pressen.Jobbigt när mitt nya jag inte fungerar som mitt gamla. Jag vet inte om jag borde "slå larm" om att jag kanske inte hinner, men samtidigt vill jag ju så gärna bli klar.

• Vi 5

frk kanin, varma kramar även från mig! Usch så tråkigt och jobbigt, och det blir ju ännu värre av dåligt bemötande från läkarna! Det enda riktigt positiva är att din kropp fortfarnade kan bli gravid, håller mina tummar att du får en ny chans om det är helt kört denna gång!

Kaz, tack, jag håller helt med om good enough, mitt motto har varit att "bara passera godkänd om än med darr på ribban" . Min största oro är att jag inte ska hinna få med allt som jag tycker är nödvändigt. Just nu känns det tack och lov bättre, köpte mängder av smågodis i går efter lunch och kom sedan igång ordentligt och känner att jag nu är tillbaka med flyt igen. Hoppas att det håller i sig lite längre denna gång.

Assar, ja, det är precis det som är det jobbiga, jag försöker lägga undan "bitterheten" över att (återigen) bli lämnad i sticket av mina handledare, men när det kör ihop sig hamnar jag ibland i de tankarna som ju inte är särskilt konstruktiva.

• Vi 5

Härligt och jobbigt med allt firande Mandra, tänk på att du har lärt dig att en hemtenta just nu tar ungefär en vecka att skriva  men när du kommit in i ämnena och pluggandet ännu mer kan det gå fortare Ja, då har jag min inlämningsdag, 29 april, det kommr att vara en jobbigt och bra dag samtidigt för mig, och det verkar ju bli samma för dig (jobbig för att jag nog inte kommer att känna mig varken färdig eller nöjd).

M73, så kul med en intervju, kommer att tänka på dig! Och så kul med lamm, jag har knappt sett lamm, men åh vad jag ser fram emot att göra sådant som att gå på bondgårdsbesök med Edvin

Smågodis is da shit, jag får avgifta mig när jag skrivit klart!

Nu har jag också plötsligt bestämt mig för allt med festen, helt olikt mitt vanliga jag har hag knappt kollat upp något, bara gått på att den nya kocken på dagis har en cateringfirma och kunde ordna en bra meny och fin lokal (som jag inte ens sett) och ordna allt runtomkring för ok pris, rätt dyrt eg., men åh så skönt att slippa fixa med något överhuvudtaget! Mitt ursprungsförslag skulle inte bara inneburit att vi skulle fått bära fram föreläsningsbord ochstolar och pyntat allt för att få det mysigt utan även städa efter festen (men före kl 05..). Är så nöjd med det nu!

• Vi 5

Mandra, usch för liten sjukling nu igen, och mitt i alla kalas och tentaperiod! Hoppas att det nu redan är på övergående. Glömde ju att skriva grattis till båda tjejerna!!!{#emotions_dlg.flower}

Pyttis, jag är inte heller avundsjuk! Så tufft, särskilt i vissa åldrar.

Kaz, hoppas på att du får en avkopllande och härlig helg så att du hinner varva ner så att stressen och spänningarna kan släppa!

Assar, kör på den planen, ha ångan uppe över lönesamtalet och lägg sedan ner, en tanke som kan hjälpa är ju just det du skriver att det är loika bra att de fixar det som de vill ha det, det är ju ändå är de som ska leva i den världen närmsta tiden Och jag tror nog att kompetensen sitter där, det är ju skillnad med andras barn också, jag kan tycka att det rä svårt att veta hur man ska göra även med andra barn i samma ålder som E är i 

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*