• Vi 5

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Tack kära ni för peppning! Det är lite berg-och dalbana just nu och svårt att se målet framför mig, jag kan liksom bara tänka några timmar i taget, så det är bra att ni påminner mig.

Här är min fina Albin, jag satte ihop några bilder för jag skulle ha en ansiktsbild till en minnesannons i vår lokaltidning i helgen. Jag har sedan använt ansiktet från sista bilden. Att göra annonsen fungerade lite som ventil (som den du föreslog Kaz).  

• Vi 5

MalinKat, ja det ska jag försöka få till när allt är klart, någon liten spadag eller liknande har jag tänkt mig, och ett besök hos min syster som fått sin andra lilla kille precis

Ela, ja det stämmer på pricken, en liten glädjespridare, och en liten solstråle, det är verkligen vår Albin det. Hjärta
    i vår annons ska det appropå det stå; Vår älskade solstråle Albin du lyser i våra hjärtan

Nu ska jag cykla hem och sova och hoppas påen bättre dag i morgon! kramar till er alla!

• Vi 5

Mandra, ett litet schema har jag här på mitt bord med antal dagar kvar och anta uppgifter kvar, men inga klistermärken

M73, nej, de hinner nog inte höra av sig nu när det är påsk och allt! Hoppas på positiva besked nästa vecka!

juni, jag funderade på M73 på om hon kunde vara barfota, eller om du inte vile att hon skulle vara barfota heller? För kallt? Otäcka kryp? Själv har jag fått vad som troligen är igelkottsloppbett. Vi har nog enl liten igepot i trädgården. Kliar värre än alla myggbett i världen...Som tur är har Edvin inte fått några.

MalinKat, de krämerna kan ju vara rätt "tjocka" och kanske var det kombinationen med mycket sol och att den satt kvar för länge så att huden inte fick andas? Lufta lite och smörj med någon vanlig hudkräm och se om det lägger sig. Man brukar ju säga att man inte ska ha dem längre än ett år, jag har nog tullat lite på det, men då varit noga med att krämen inte förvarats i solen/värmen och med lock på osv. Verkar det klia? Om det är krämen hon reagerat på borde hon nog ha besvär av det med kliande och så.. Min ena syster tål inte solkräm , om hon är i solen med solkkräm får hon jättemycket soleksem, väldigt märkligt, men utan går det bra (hon är som tur är inte riktigt lika ljus som jag och andra syrran så hon tål lite mer sol).

Kaz, vad fint det kändes att du hade sparat bildern apå Albin Hjärta Och vad mysigt med Kolmården, det ska vi också försöka få till snart Våra goda vänner har ju flyttat dit till Krokek, de med en pojke lika gammal som Albin och som vi var oroliga för mamman i höstas när hon väntade nr 4. Allt har förresten gått bra o depressionen gick över när barnet kom ut, precis som gången innan, skönt   ). 

Sara, skönt att höra att ni tycker att det känns bättre med dagissituationen för J, och skönt att ni känner att ni litar på personalen. Men jag förstår verkligen att det blir svårt att veta hur ni ska förhålla er till sådan information (som att hålla händerna runt halsen), usch så svårt. Jag håller med dig och tror att det där med att många distraherande tankar som drar fokus från uppgften, betyder att man skulle behöva en sådan paus, som en tupplur eller men så när man är mitt inne i det och stressad så ser man ofta inte själv att det är det som fattas, så typiskt även det. Tack för dina fina ord om Albin och annonsen!

Pyttis, låter mysigt, hoppas ni får det härligt!

Idag känns det bättre, var ledig på em med Edvin igår och jobbade lite hemma. Ttog en sömntablett, la mig tidigt och min man smög upp tidigt för att ta E direkt när han vaknade så att jag inte skulle höra honom och vakna av det Hjärta, så omtänksamt, så jag sov i över 9 timmar! Så länge har jag inte sovit sedan innan Edvin kom, kanske tom inte sedan innan Albin kom om jag tänker efter! Så nu är jag pigg, sitter på jobbet med godis, lunchlåda, middagslåda och smörgåsar Bara att jobba på, hoppas det blir en tillräckligt lång långfredag för att jag ska hinna allt jag tänkt i dag.

GLAD PÅSK!

• Vi 5

Assar, bra gjort att inte jobba hemifrån mellan bm-besök och dagis Fram för mer sådant!

Jag blir också glad när jag läser om egentid som flygning och ridning!

M73, fy så trist! Det måste verkligen vara frustrerande med så bra meriter men att inte arbetsgivaren efterfrågar dem. Och så korkat av dem att  inte förstår att de borde välja dig! Skickar lite energi att ta nya tag med!

Jag är inne och tar en paus, inlämnandet är framflyttat till måndag (pga handledaren) och jag fick migrän igår, jag tror att det var för att det dels blev framflyttat (även om jag har vetat det ett tag nu hade jag mentalt ställt in mig på att bli av med det på fredag) och dels lite lättnad efter att både min handledare och bihandledare nu har läst det och mitt arbete har fått lovord  från bådaSkäms (så min oro att jag inte skulle få gå upp har minskat en hel del). Men det är förutom några textdelar som jag vill förbättra, mkt praktiska saker som referenser, dubbelkolla hit och dit och lay-out kvar. Så det blir till att jobba hela helgen med.

• Vi 5
    {#emotions_dlg.flower}HjärtaMånga, många GRATTIS till Mandra!!!!Hjärta{#emotions_dlg.flower}

den finaste trådkompis man kan tänka sig
  • Vi 5

Kaz, jag tycker att Simon låter som en underbar liten kille!Hjärta Våra vänner som har pojken M som är lika gammal som Albin skulle varit (och lika gammal som S) verkar väldigt lik din S, M älskar prinsessklänningar och har haft det på dagis och på kalas mm, han leker mkt sådana rollekar med matlagning och mamma, pappa, barn-lekar. Det fngerar bra på hans dagis och med hans vänner. Det tråkiga blir ju när det blir krock med hur andra barn leker och gör, lite tänker jag så att även barn kan "växa ifrån" varandra och hans kompis som gillar SW och han kanske just nu inte riktigt hittar varandra. Men det gör kanske inget? Kanske finns det andra barn som kan "ploppa upp" som har mer lika intressen? 
    Kan inte låta bli att fundera utifrån min mans forskning om mobbning, just nu observerar han sociala skeenden i skola och förskoleklass och ett tema är just det där med hur omstrukturering av den sociala "statusen" sker, det är som att barnen grupperar om sig rätt ofta och ofta hittar de då nya (el nygamla) bekantskaper som det då fungerar bra att leka med i den nya orningen (Min man studerar ju som sagt mobbning och "tillfällig" mobbning och tillfälligt utanförskap förekommer oftare än vi vuxna tror som led i just den där omstruktureringen).
    Tillbaka till din fundering om SW så tänker jag iaf precis som du. Jag ´skulle också ha provat att erbjuda lite sådant, som SW lego, uppmuntrat att vara med och prova sådana lekar osv, men inte pushat. Djurintresset låter ju superkul, själv hoppas jag att E ska få sådana intressen som jag själv önskar att jag hade utvecklat mer, jag drömmer om att bli typ scoutmamma eller så   ( Men hoppas att jag har tillräcklig insikt om vad som är mina drömmar och vad som är hans så att jag inte ska bli en sådan otäck förälder som vill förverkliga sina drmmar genom sina barn ).

Drutten, kul att se dig och härligt att höra om att ni trivs i huset! Känner alltför väl igen att man inte hinner träffa sin man så mkt under all vardagsruljans...Vi får hoppas att det blir bättre när barnen blir lite större iaf Men du, det låter ju inte så roligt med As "avundsjuka" på E, även om det fungerar bra i perioder låter det som att när det inte fungerar så går det ganska långt. Jag tycker som Pyttis att ni skulle behöva lite hjälp med det och bryta det så fort som möjligt. Risken med ett sådant mönster, att ett barn "ger sig på" ett annat" , är ju inte bara att den som blir utsatt blir osäker och tror att han "alltid" ska behöva bli utsatt för saker och behöver vara en som är på sin vakt, utan även att den, som är den som ger sig på, kan få en självbild av att han är en som slåss och en som är "dum". Som barn är det ju oftast väldigt svårt att själv ändra sådana mönster, om man får en självbild av att man är en som är på det eller det sättet så beteer man sig på sätt. Här gäller det att hitta sätt att få barnet att förstå att man inte behöver betee sig så, genom att hjälpa barnet att hitta nya beteendemönster och det tror jag ibland kan vara för svårt för oss föräldrar att själva klara. Vad trist att förskolan inte verkar ha sådana resurser, det skulle ju vara skönt för både A och E att inte behöva ha sådana mönster även där, och specialpedagoger, som Mandra skrev, brukar ju vara himla duktiga på att hitta kärnan i det och hjälpa till med förändringar. Tror du att det är något särskilt som gör att det verkar vara en värre period nu? 

Jag hade ju tänkt kommentera lite mer, men nu måste jag åka till tryckeriet och jämta provtryck på min avhandling Lämnade in allt i går efter internsivt arbete i ca 10 dagar och dygnet innan jobbade jag hela natten så igår hade jag varit vaken i 2 dygn. Är lite trött nu, men nu ska det korekturläsas till på fredag, sedan kan jag inte göra mer.

• Vi 5

Milla, så härligt med ett positivt möte, hoppas att det nu ger resultat! Vaad kul också att det var högsta chefen!

Mandra, kramar till dig, tråkit med sådana dagar där man är ledsen och sliten, men de behövs nog de med, säger jag som är urdålig på att stå ut med sådana dagar *ler*. Var det jobbet T helst ville ha som han inte fick? Vad trist i så fall! Ang. konflikter så har jag inga konflikter med mina vänner, däremot så finns det saker som jag kan känna ibland ligger "emellan" och påverkar relationen, men det är också rätt ovanligt. Jag har haft en större konflikt med en vän och det var många år sedan nu och det ledde till att vi inte har någon kontakt, vilket jag (hemskt nog) är nöjd med, för det var en person som bara tog energi och aldrig gav något tillbaka.

MalinKat så härligt att få iordning hemma och så skönt att ni känner att A kan få vara både sitt "mjuka" jag och samtidgt kunna utveckla andra sidor

Kaz, så glad jag blev att höra att det känns lite som en nystart! Hoppas nu att det håller i sig. Och så härligt för S att få bubbla med sin pappa igen

juni, det låter som att du får veta att du lever...Puh, vi hade ju en sådan trotsperiood i höstas, men E var ju förstås mindre då än H är och vi behövde inte skydda något syskon. Det låter klokt att välja sina strider och låta annat vara en period. Lillebror är ju viktigast nu. Det tuffa är att orka ligga steget före, tycker jag, för oss är det iaf så att om jag lyckas gå in med attityden att det ska gå att lösa utan att hamna i bråk, (men ändå stå fast vid sina regler) så funkar det ofta rätt bra till slut, men tar på tålamodet och krafterna. För att orka det behöver man ju få lite andrum, och det får man inte mycket av när man är själv, så jag hoppas dagarna går fort och smidigt för dig nu.

Assar, var rädd om fogarna och energin! Det lät som ett väldigt tufft schema. Jag förstår tanken och känslan med trädgården, men som de andra skrivit den står kvar, kanske kan den få fungera som lite egentidsmöjlighet under sommaren och nästa sommar, så att du kan få pilla lite med det du tycker är roligast för att hämta andan från familjevardagen med dina tre småttingar   Det är ju bra om det då inte känn som måsten och dåliga samveten, så det är nog klokt att hålla nere ambitionsnivån Var rädd om dig nu!

Själv är jag helt slut, var det sista på tryckeriet i fredags em och "varvade ner" genom att åka till Sthlm i helgen för att träffa min syster som fått barn nr 2 precis, nr ett är 6 mån yngre än E, så har E två kusiner i tät följd. Kul!  Men jag fick jätteont i halsen och har en härligt sprängande huvudvärk. Är hemma i dag, men sedan är det konstigt nog rätt mycket att göra på jobbet ändå, jag som trodde att jag skulle kunna vara lite ledig. Och maken är urstressad eftersm han fått "försaka" rätt mycket den senaste tiden, plus att hemmet förfallit totalt. Dessutom r vi inne i ett flyt av små-motgångar som att den gräsklippare vi köpt och monterade upp i går var fel sort, så den måste bytas, den barnstol vi köpte för ett par veckor sedan till E var det också fel på, liksom en lampa och lite annat sådant. Dessutom är det massa strul med min fest och jag orkar inte ta tag i det, men måste ju göra det nu om det ska bli någon. Eg. är det bara småsaker, men när man är så trött så man knappt orkar borsta tänderna är det lite för mycket. E är iaf i en underbar ålder nu, och lete så fint med kusinen och var söt med lillkusinen med. Och dessutom börjar allt bli enkelt, vi behöver inte ha vagn med oss, klarar oss utan barnmatstol och tänk att vi kunde åka bil långt utan att behöva anpassa till sovtider. Fantastiskt!  

• Vi 5

Tack för grattisar Det känns helt overklgt och jag har inte landat alls än...

Assar, han kanske inte har sluppit undan dock, barn har gott minne   

Bra med påminnelse om de böckerna, jag hade tänkt köpa dem  och ha tills E blir lite större, men har skjutit det på framtiden.

Nu har jag också en fundering, jag har fått en förskräcklig hosta, och har pga den till min fasa upptäckt att jag är mer inkontinent än jag trott, jag har ju sedan E kom märkt att det inte är "som förr" och att jag tex har behövt knipa om jag nyser, men nu är det omöjligt att hålla igen med denna hosta   Känner mig lite knäckt, men hoppas på att det är pga att jag slarvat med sjukgymnastikträning och därmed även knipövningar...Men jag har ju inte haft sådan här hosta förut, så det kanske helt enkelt är så här illa. Hemska tanke. Det är inte kul! Har satt igång med övningarna igen iaf. Andra tips mottages tackasamt, men jag gissar att det inte finns annat än träning...

• Vi 5

Ela, E är ju allergisk mot mjölk, ägg och soja, när man väl kommit in i det är det inte så trixigt och det finns jättebra ersättningsprodukter för mjölk numer. Vill du ha tips så säg till, jag tror jag vet det mesta om sådana produkter Och det är jättesvårt att veta om barn har allergier eller inte, symptomen kan vara jätteotydliga och komma långsamt (som för E) eller snabbt. En del är mer "magbarn" som de säger på Allergikliniken och de har ofta långsamma reaktioner och får mer ont i magen och bara ibland eksem. Så ha inte dåligt samvete för det, det är jättesvårt att veta vad som är vad. Kan ni inte få komma på pricktest, eller ännu  hellre lapptest (där man sätter lappar på ryggen på de minsta barnen, det testet fångar upp fler, särskilt om de är "magbarn") före sommaren? Om ni ändå tar bort mjölk för dig och E kan ni ju ta bort det för R i tre fyra veckor med och se om ni märker skillnad. 

Gbg, jag har ju arbetat på barnhabiliteringen, med sådana utredningar och behandling, och en del av min forskning handlar ju om barn med ADHD. Jag har ju lite specialintresse av barn med bokstavsdiagnoser och andra utvecklingsavvikelser. När vår Albin dessutom var så försenad i sin utveckling blev jag ändå mer intresserad av sådana frågor. Utifrån din beskrivning är det inget som verkar anmärkningsvärt, men jag förstår det som att det var armviftningarna som satte igång tankar hos personalen? Det är ett symptom som förekommer vid framförallt autismspektrumstörningar, dvs bla autism och aspergers syndrom, men även yngre barn utan avvikelser kan ha sådana rörelser för sig. Det kan ju även vara någon typ av motoriska tics och det är vanligt i den åldern. Min erfarenhet är att personal på skola och förskola kan vara lite väl snabba att dra slutsatser utifrån sådana enstaka symptom, som oftast i sig inte behöver betyda något. (medan andra personal verkar ha väldigt svårt att se något alls och söker hjälp alldeles för sent). Bra att ni har bett dem om ett möte. Be dem beskriva noggrannt vad de tycker är annorlunda, skriv gärna ner deras svar så att ni kommer ihåg demsedan. Försök att vara med båda två så att ni kan hjälpa varandra. Tänk på att förskolan är en situation och att barns beteende kan vara annorlunda hemma mot i förskolan och lyft fram om ni tycker att det är annorlunda hemma än det de beskriver, var tydlig med om det inte stämmer med deras bild. Jag förstår att det sätter igång massa tankar och oro hos er. Men jag säger som de andra er fina E kommer alltid att vara er fina E! Jag hoppas att det reder ut sig redan när ni pratar med dem och att ni kan se E med samma ögon efter samtalet. OM du vill får du gärna inboxa mig (eller ringa) om du vill diskutera något mer om det. Hoppas att mötet går bra. Stor kram!

• Vi 5

Mandra, sh*t vad duktig du är!!! Jag säger som Assar att vissa av sakerna låter snarast som straff även för mig, även om jag har lärt mig tycka om såser och så, har jag förtfarande svårt för allt geggigt och för alltför fettiga saker utom smör, jag älskar smör

Lia, hej kul att se dig! Håller med dig om att man kan undra om S kompis har det så bra hemma, eller så har hon fått det från någon annan...Låter bra att markera att man inte tycker om att höra sådana fula ord, det svåra kan ju vara att om man markerar för hårt så är det kanske risk att de protesterar och det blir mer spännande att säga de fula orden..Svårt med sådant...

MalinKat, kul med lyckat kalas, superduperbra är ju verkligen bästa berömmet  Ler lite åt att du inte fick vara sentimental och prata om bebistiden, fast det låter en liten gnutta sorgligt samtidigt.

Kaz, låter som fullt upp. Hoppas barnen håller sig friska nu och att ni smittas av systerdotterns energi och inte blir dränerade...

Assar, sköt nu om dig ordentligt och spar på krafterna. Det är helt ok att ha det så hemma, säger jag som har det likadant (eller förmodligen värre) och som knappt står ut  Jag längtar också efter mer tid med syrran och fick mersmak när jag träffade dem förrförra helgen, så kul med barnen när det funkar. E och kusinen leker hur fint som helst.

Milla fint att du ordnar med lite egentid med ridningen. Kul att ha lite aktiviteter.

Pyttis, åh det lät helt underbart.

Själv är jag så trött så trött och i den sådan period när det känns som att exakt allt kostar energi och jag måste driva på mig och kroppen för varje liten sak. Bara en sån sak som att lämna på dagis är nästan övermäktigt. Tyvärr har maken en superhektisk arbetsperiod och när jag nu väl hade lämnat in började han direkt att jobba varje kväll till ca 22-23 och hela de två helger som gått, (verkligen 9-22 vilket tom är värre än jag haft det) så jag är själv med E och förösker rådda vardagen, när det känns som att jag hade behövt iaf få dela sysslorna. E har dessutom lite uppdämt mammabehov med så det är rätt intensivt. Tyvärr är det stressigt på jobbet med, jag som borde förbereda mig för disputationen, bara två veckor kvar nu :-O . Jag har fått ställa in det en del möten och så pga huvudvärk och yrsel. Sedan funderar jag på att E har börjat dricka så himla mkt, han vaknar nu på nätterna och bälgar i sig stora muggar med vatten och kan dricka massor på dagarna med, tycker också att han varit ganska trött och oroar mig för diabetes. Måste ringa och kolla upp det iaf. Det har ju blivit varmare och har har börjat röra sig mer, klättar och så, så det kan ju vara det med.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*