Inlägg från: Drutten74 |Visa alla inlägg
  • Drutten74

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Hej, hej! Fy vad läskigt Gbg med din mamma, tur att det gick bra efter omständigheterna. Minnet av händelsen är ju nu helt färsk, den kommer förhoppningsvis blekna och då vågar hon komma tillbaka till erat hus och skapa nya, bättre minnen av det! Mandra - grattis till lyckad flytt och att ni nu Inte ska flytta mer på väldigt länge... Låter dock lite slitit att hålla på med så mkt renovering på en och samma gång. Hoppas inte att ni förtar er. Sedan vill man ju göra väldigt mkt precis i början, och sedan "vänjer man sig" och tar det lite lugnare. Vi har fortfarande inte kommit igång och vi har bott i huset i snart 2,5 år... Men då var det ganska fint från början sådär så att man faktiskt inte måste göra ngt och då blir det som sagt inte av....

• Drutten74

En fråga bara till er "skolveteraner" Till hösten är det dags för Anton att börja f-klass, och jag känner att jag inte har någon koll inför detta. Får man besöka skolorna innan man bestämmer sig för vart man vill söka skola, och har ni några tips på vad jag borde fråga, vad som är viktigt osv. Vet ju att ni hade denna diskussion för ett år sedan men då kändes det så långt borta att jag inte lade det på minnet.... Anton går ju på montessoridagis och skolan tom 5an är en liten, mysig skola och Anton längtar redan efter att få börja på fritids (barnen på fritids får ju klättra i träd och göra andra roliga saker....), men jag är inte helt övertygad om att han ska gå kvar på montessoriskolan. Men det blir samtidigt svårt att byta nu när han har kompisar där osv. Men det visste jag ju redan när jag satte honom på dagiset. Vet inte vart jag vill komma med detta mer än att det är svåååååårt.

• Drutten74

Tack för eran input om skolan. Jag ska på infomöte på montessoriskolan på torsdag, men har ännu inte fått något från kommunen, tänkte att man skulle vilja åtminstone få all info från båda innan man bestämmer sig. Vi bor nära både montessoriskolan (6-9 ligger 50-100 m från vårt hus...) och den kommunala. Den kommunala är en 1-9 skola och hade inte något speciellt bra rykte för några år sedan. Men grannarna har sina barn där och är nöjda. Det jag tycker är svårt är att veta om en skola är bra eller inte? Hur vet man det egentligen? Kan man få fram studieresultaten? Samtidigt beror ju det på individerna som går där. Montessoriskolan är den skola som fick bäst resultat för avgångsklasserna förra året, så det är ju bra, men det det gällde var andelen godkända elever ( som var 100%), och då vet jag inte riktigt vad det betyder i det stora hela, tycker att det är en konstigt sätt att mäta "bra skola" eller inte.?! Montessoriskolan upp till femman är en idyllisk liten skola, med mysig skolgård, gammalt gult hus och såvitt jag vet bra lärare för åk 0-1. Resten av lärarna vet jag inget om, men det får jag väl förhöra mig om. Det jag har emot det är väl en gammal ryggsäck jag har med mig från när jag var liten och hade en kompis från Lund som gick på montessori och det verkade så flummigt. Jag har ju gillat den "traditionella skolan" med lite (missförstå mig rätt) inbankning och struktur, inte så individanpassat. Men dagens skola ser ju inte ut som den gjorde när jag var liten och skillnaden är nog inte så stor numera. Jag har fått för mig att det kan bli en krock när eleverna går från 9an till gymnasiet då de inte är vara vid lektioner då läraren står där framme och lär ut. Men detta har jag inga belägg för så det måste jag ta reda på mer om. Andra betänkligheter jag har är väl skolan 6-9 som har väldigt tråkiga lokaler och att det kan vara lite väl litet med bara en klass av varje. Samtidigt trivs ju Anton och skolan tom 5:an känns som en liten skyddad oas, och i dagens samhälle kan väl det vara skönt för barnen att få ha det så så länge det går. Det är små klasser och fritids är litet. Vet inte om jag lyckades förklara varför jag har lite betänkligheter kring skolan, jag är skeptisk av mig till det mesta och ogillar val då det känns som om det är lätt att göra fel.

• Drutten74

Anton o Elis sov i en koja i vardagsrummet för några veckor sedan - det räddade mig då Jonny skulle jobba natt och Anton fortfarande inte kan somna själv, och jag hade ju Olle som inte vill ligga och vänta i över en timmer innan anton somnat... Med kojan så kunde jag sitta med Olle och killarna låg där utan mig och somnade! Fortsätter lite med mitt skolältande... Sedan är det lite detaljer som inte spelar så stor roll, men ändå... Skolan är ju ett kooperativ så vi hjälper till att städa, vilket enligt oss är ganska jobbigt då man känner att man lite tid med jobb, hus och barnen. Det är en fixardag per termin då man städar och fixar på dagiset under en lördag, sedan är det två helger per termin per barn som man städar. Detta fortsätter i skolan så då kan det bli två helger för Olle, två helger för Elis och två för Anton per termin. Varje år framöver i 15 år... Riktigt så illa är det väl inte, men ni förstår... Men är skolan bra så överväger det naturligtvis.

• Drutten74

Imponerande Mandra! Ska försöka insupa lite inspiration, jag gick in i en tapetaffär, men kände att det blev för mycket val, jag visste inte ens vart jag skulle börja så jag pep ut igen efter en stund...

Elis är sjuk, vet inte vad det är men kräksjukan går på dagiset. Han har sovit massor och varit orkeslös, inte spytt men "ulkat". Men sedan ätit yoghurt, macka, glass med god aptit. När han vaknade vid tolv sade han - idag har jag tagit lite sovmorgon så att jag orkar leka med Anton...

• Drutten74

Kaz - Elis blev faktiskt inte sjukare än så, och ingen annan i familjen har blivit smittad, tur! Min syster hade influensan förra veckan, hade över 40 graders feber flera dagar, inte alls kul. Hoppas att Sara snabbt bli bättre! Tycker det låter som att du gjort en del kul den senaste tiden, 40årsfest, London, Paris... Jag känner mig helt isolerad, träffar nästan aldrig någon förutom dagisfröknarna vid hämtning och lämning... Orkar inte ta mig för något, är lite zombietillstånd över mig. Olle somnar fortfarande inte innan 01 och sedan är jag vaken 3-4 ggr innan 07, så när jag ska dra upp killarna till dagis och vara där 08 är jag så trött att jag bara drönar bort tiden. Ska försöka ta mig i kragen, och det bli kanske lite mer ork till våren.

• Drutten74

Kaz - jobbigt med fritids, hoppas att det kan bli bättre. Bra att ni gått ihop! Är det någon som vet hur man får radbyte med en iPad? Jag lyckas inte i alla fall. Det är nog så att kombinationen av Jonny och mig ger nattbebisar... Det jobbiga är väl att jag inte fått sova ordentligt på så lång tid. När jag var gravid var jag vaken varje eller varannan timme de sista månaderna så det börjar närma sig ett år som jag bara har tagit "uttag" på energikontot. Uppvaken är väl egentligen inte så jobbiga då Olle gnäller och får tutten och sedan kan vi sova vidare, men man blir ju ändå störd i sömnen. Anton somnade lika sent, men han hade mycket svårare att somna, han har fortfarande svårt att somna vid 6 års ålder. Olle sover aldrig i längre pass än 20 min såvida jag inte ligger bredvid honom. Vi har provat det mesta, att låta honom sova som han vill, att inte låta honom sova osv. Om han somnar vid 22 så sover han sina. 20 min, sedan är han klarvaken igen. Anton började sova hela nätter vid ett år, så det borde ju bli bättre så småningom. Nu ska jag besöka den kommunala skolan som ligger närmast oss.

• Drutten74

Grattis till Lia, kul med en trea! Grattis och hej, hej till agronom, det var längesedan! Kul med en lillebror! Vad tycker tjejerna? Mina killar tyckte att det var väldigt spännande med en bebis i magen. Vi4 - grattis till graviditeten!! Förstår om du inte vågar bli glad ännu och det är en lång väg kvar, men ett plus är ändock en bra start. Du behöver inte svara om du inte vill, men har missfallen som varit varit tidiga? Har de gjort någon utredning om orsaken till dem? Jag håller i alla fall alla tummar och tår att det är eran tur nu! Kram Grattis till Tyra också! Tänk att hon är fem år redan!

• Drutten74

Mina killar har pratat och frågat mycket om döden. När jag var gravid undrade e vem som tog hand om bebisen när jag dog? Kändes just då som något illavarslande. Anton säger att han dör före Elis då han är ett år äldre. Sedan har de frågat en massa om vad som händer när man dör osv. Ibland blir man ju så överrumplad att man inte vet vad man ska svara.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*