Tack för eran input om skolan. Jag ska på infomöte på montessoriskolan på torsdag, men har ännu inte fått något från kommunen, tänkte att man skulle vilja åtminstone få all info från båda innan man bestämmer sig. Vi bor nära både montessoriskolan (6-9 ligger 50-100 m från vårt hus...) och den kommunala. Den kommunala är en 1-9 skola och hade inte något speciellt bra rykte för några år sedan. Men grannarna har sina barn där och är nöjda. Det jag tycker är svårt är att veta om en skola är bra eller inte? Hur vet man det egentligen? Kan man få fram studieresultaten? Samtidigt beror ju det på individerna som går där. Montessoriskolan är den skola som fick bäst resultat för avgångsklasserna förra året, så det är ju bra, men det det gällde var andelen godkända elever ( som var 100%), och då vet jag inte riktigt vad det betyder i det stora hela, tycker att det är en konstigt sätt att mäta "bra skola" eller inte.?! Montessoriskolan upp till femman är en idyllisk liten skola, med mysig skolgård, gammalt gult hus och såvitt jag vet bra lärare för åk 0-1. Resten av lärarna vet jag inget om, men det får jag väl förhöra mig om. Det jag har emot det är väl en gammal ryggsäck jag har med mig från när jag var liten och hade en kompis från Lund som gick på montessori och det verkade så flummigt. Jag har ju gillat den "traditionella skolan" med lite (missförstå mig rätt) inbankning och struktur, inte så individanpassat. Men dagens skola ser ju inte ut som den gjorde när jag var liten och skillnaden är nog inte så stor numera. Jag har fått för mig att det kan bli en krock när eleverna går från 9an till gymnasiet då de inte är vara vid lektioner då läraren står där framme och lär ut. Men detta har jag inga belägg för så det måste jag ta reda på mer om. Andra betänkligheter jag har är väl skolan 6-9 som har väldigt tråkiga lokaler och att det kan vara lite väl litet med bara en klass av varje. Samtidigt trivs ju Anton och skolan tom 5:an känns som en liten skyddad oas, och i dagens samhälle kan väl det vara skönt för barnen att få ha det så så länge det går. Det är små klasser och fritids är litet. Vet inte om jag lyckades förklara varför jag har lite betänkligheter kring skolan, jag är skeptisk av mig till det mesta och ogillar val då det känns som om det är lätt att göra fel.