• Vi 5

30+ som fick första barnet 2006 *4*

VC ringde tillbaka och när jag berättade att det kändes ömt i bröstet med så sa de att det var positivt, då brukade det inte vara något farligt. Jag får förmodligen komma till VC den 1 december, men kan ev, få komma redan den 15 nov. Då får jag komma till vår toppenläkare, eftersom jag har så mycket stresssymptom nu och bla inte kan sova, vill jag helst träffa henne. Tänker att jag kan få lite sömnmedicin som jag kan ta någon gång då och då för att varva ner. Upplever att kroppen går på högvarv pga att jag är stressad av avhandlingen, men även tror jag att jag nu fått lite mer utrymme att känna efter eftersom min man nu mår bättre. Bla har jag hakat upp mig på att jag gjorde ett fel när jag laddade in bilder och filmer på Albin i datorn så att den del av dem har försvunnit, detta systematiska fel kom jag på straxt efter att han dog och har bara inte klarat att tänka på, har skjutit undan de tankarna i 3 år... Men nu går det inte att mota bort de tankarna och jag står nästan inte ut med dem och det känns som bland det värsta jag har gjort i hela mitt liv. Vet inte om det går att förstå, men jag blir galen när jag tänker på att jag kunde haft massa fler fina bilder och väldigt mycket fler filmer (det är framförallt de som inte blivit sparade).

När jag nu ändå är igång så kan jag berätta att det är något mer stabilt med vår goda vän. Jag och min man har även pratat med flickan och gjort ett litet "kontrakt" med henne om att inte slåss. Hon hade nu hunnit sparka till sin mamma ordentligt i magen igen, men sedan vi pratade med henne har det varit lite lugnare. Vi har också mobiliserat det lilla näverk som finns iaf .

Hade fler kommentarer till er alla, men nu blir det bara några ur minnet;

Mandra stort grattis till lyckad tenta!!!

MalinKat, förstår att du är upprörd, det skulle jag med ha varit, det låter väldigt märkligt att inte kunna ta tag i en sådan vanlig sak som bitproblematik hos ett så pass litet barn. Bra av dig att ta tag i det och fundera.

Kaz, härligt med utekväll med maken, hoppas att det var positivt för relationen.

• Vi 5

juni, vad skönt att huvudvärken fick en förklaring som verkar stämma! Tänker på dig och hoppas att du har massa kraft och energi när det är dags för bebisens ankomst. En nära vän fick sitt tredje barn i går, när jag gick och väntade på besked från dem tänkte jag på dig och om det var dags även för dig

Milla, håller med M73, lite krången kan de få stå ut med.

Kaz, vad kul med pyssel! Jag köpte fingerfärger igår och tänkte att vi kunde prova Tänker att sådant som att rita verkligen också har med intresse att göra och att det ju lätt blir så att om man är intresserad av något  tränar man mycket och blir duktigare på det och då blir det ännu  roligare, och motsatt. Och här låter det ju som att ha en mall gör det roligt och det är ju det viktigaste att man får chans att upptäcka olika sysselsättning och vad man gillar och inte.
    Det du skriver om Albin och bilderna tror jag är huvudet på spiken, just att jag inte har någon ork till att sörja och dessutom är rädd för det, gör att det är lättare att fastna i något konkret. Bra att du påminde mig om det. Idag är jag faktiskt hemma, har inte lyckats få till någon vilodag innan, men känner mig som en disktrasa idag, vet inte om jag håller på att bli sjuk eller bara är utmattad.

M73, så typiskt att de ska avlösa varandra med sjukdomar, så jobbigt att ligga och lyssna på och oroa sig för host och snörvel. Och jobigt när man sedan själv är helt slut. 

Pyttis, vad jobbigt att hon ser så pass dåligt! Skönt i alla fall att glasögon verkar vara en hit för henne och att hon ju har förebilder i kusinerna. Bra också att få förståelse för hennes motoriska försiktighet, så klart att det påverkar jättemycket vad man vågar och klarar om man inte ser ordentligt.  

• Vi 5

juni, jag har läst någonstans (men minns tyvärr inte var) att man spekulerar i om det inte är så att vila är det bästa sättet för att få kroppen att vilja sätta igång en förlossning  

• Vi 5

Pyttis, usch så jobbigt och tråkigt! Tufft också att inte veta vad som hänt.

MalinKatarina, skönt att få åka iväg lite. Jättesvårt beslut för er med dagis tycker jag, 6 månader är ju både lång och kort tid.

juni, extra tufft att vänta när man har så mycket krämpor! skickar över lite ork och tålamod att vänta.

Milla, Gabriel är uppenbart en smart kille

Mandra, vilken härlig önskan

• Vi 5

Kul med sådan gitarr Låter ju som en hit för er med lite större barn.

Pyttis, har ni fått veta mer om vad som hände med bebisen?

MalinKat, usch, det lät ju inte alls roligt, stackars barnen! Och man undrar ju om personalen har sovit sig igenom sin utbildning, bestraffning fungerar ju inte inte särskilt bra mot något alls t.ex. 

Själv har jag varit och kollat min knöl i bröstet idag. Läkaren trodde inte att det var något annat än en mjölkkörtel, men jag ska på punktering och mammografi för säkerhetsskull. Det kändes skönt, för hon lät rätt säker, och jag kommer att få tid ganska snabbt. Hon har också givit stränga order om 7 nätters sömn á 8h med sömnmedicin. Skulle ju vara bra om vi kunde få iordning vårt gästrum och om maken orkar ta 7 nätter i rad. Nu kommer han hem iaf så jag får fråga.
    Förresten, ni som har män som är 40+, säger de att de inte känner lika mycket av sex numer? Vi försöker få igång vårt avsomnade samliv, men det går sådär. Maken säger att han tror att det har med åldern att göra. Nu har vi köpt någon gel som ska öka känslan hos mannen, har ingen aning om det funkar, vågar man fråga om någon har provat? och så undrar jag om någon vet om det kan vara spermiedödande med sådan gel, l'argiplex heter den? En reflektion förresten, när vi inte kände varandra lika väl i tråden, för några år sedan kändes det mycket lättare att fråga er om sådant Skäms

• Vi 5

Stort grattis till Agnes idag! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower} Jag som brukar tycka att det är jätteobbigt bara att ställa om ögonen när jag får lite starkare glasögon, jag kan verkligen leva mig in i hur jobbigt det måste vara att plötsligt få jättestarka glasögon! Själv brukar jag tänka att det få hellre ta någon vecka längre att ställa in mig på de nya och få vila ögonen lite, men det är kanske inte så bra när det gäller barn.

M73, jo, så är det ju också förstås, det är ju speciellt när man ha småbarn och vi har ju med oss en stor sorg också. När det gäller bilden av män säger maken att han inte bryr sig om de normerna och säger att han tror att det är många män som inte är så intresserade som det kan låta. Och det håller jag med om, men det som jag tycker är trist är att jag tycker att han hakar upp sig på åldern och verkar tycka att man är för gammal för sex när man fyllt 40 och att han tänker att man inte kan räkna med att varken få till det eller känna så mycket, och så tänker inte jag, men jag vet inte så mycket om det eg. Jag har läst att det ofta är så att kvinnor har mer lust och att det ofta fungerar bättre när man är i vår ålder.  

Juni, det låter ju iaf som att dietisten har lite nya idéer, hoppas att det ger något. Och kämpa på nu, snart har du en liten bebis i famnen

• Vi 5

Juni; Stort grattis till lillebror!{#emotions_dlg.flower}Nalle Hoppas att ni alla mår bra!

Assar, nej men så roligt! jättegrattis till er med!

• Vi 5

juni, kanske att hon var jättekissnödig så att det gjorde som lite ont? Edvin "vande" sig men det tog extremt lång tid, har för mig att han fortfarande gallskrek upp i ettårsåldern, puh, vi körde inte många meter det året.

AssarP, jag såg också inslaget, men lade inte märke till att de inte satt fast, usch, så onödigt. Tänker på min mans pappa som på 70-talet (när det inte var rullbälten) lade sitt eget bälte över axeln "så att polisen skulle tro att han satt fast" suck. Vem lurade han!?

MalinKat, vad kul med utställnng på ett café, du låter så härligt kreativ!

Pyttis, åh, ha det så härligt, sova låter ju inte så dumt, men du man kan väl förresten ha lite närhet ändå?

Kaz, jo så tänker jag med, lite praktiserande kan få fart på en positiv spiral. Nu har jag fått tid för mammografin och biopsin iaf (7 dec) så jag hoppas att min läkares gissning på mjölkkörtel stämmer.

Edvin har örponinflammation, han har varit förkyld i veckan och hostat jättemycket på nätterna och även gråtit och skrikit väldigt mycket, så i morse ringde jag 1177. Vi fick en tid på jouren, men kändes oss tveksamma till att åka, kändes verkligen som att det nog bara var vi som inte är vana vid att Edvin är sjuk, men läkaren tyckte att det inte alls såg bra ut och att hostan inte lät helt bra heller. Så nu blir det första penicillinkuren plus hostmedicin. Hon var rusktigt hårdhänt när hon skulle titta så vi fick hålla fast honom tre personer, stackars lilla Edvin, han somnade sedan direkt när vi gick ut därifrån och det har nog aldrig hänt att han har somnat "utan någon insats", så nog är han sjuk.

• Vi 5

En kort fråga, tvingar ni i era barn penicillin "med våld"? Edvin vill verkligen inte ha sitt kåvepenin (o inte hostmedicinen), vi har hållit fast honom och sprutat in på insidan av kinden, men han blir hysteriskt ledsen, kväljs och spottar ut och sätter i halsen, så knappt något kommer in till slt iaf. Är det verkligen värt det? Att lura honom har inte gått och  inte heller att ge på sked. Det känns så himla elakt att hålla på med detta, men vi vill ju att han ska bli frisk...

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*