• Vi 5

30+ som fick första barnet 2006 *4*

juni, är så full i skratt efter din historia om klasskamraten som var en Audi Jag tror att Edvin skulle kunna bli en sådan kille Han härmar väldigt ofta en lastbil som backar och backar runt själv eller med bilar i lägenheten och säger pip -pip- pip sådär som lastbilar låter när de backar (vi haren som brukar komma utanför ovrumsfönstret vid 6-tiden på morgonen). Han började leka med bilar som 6-7 månaders kille och låg då på sidan och körde dem med riktigt billjud Förvånad  Han lekte liksom så raffinerat redan då med dem. Sedan har det bara fortsatt, nu är han 19 månader, det första och sista han gör är att pussa på sina bilar och köra dem med olika läten. Alldeles nyss vaknade han också och ropade -mamma, när jag kom in pekade han på fönstret och sa "brum, brum, pip -pip- pip, botta" 

Assar, först läste jag " dryg" vecka som att ni hade haft en jättejobbig vecka Skönt att den varit härlig.

MalinKat, svårt med priserna, du kan nog inte göra annat än du gör, leta runt och leta mittemellanpriser. Hoppas hemsidan snart kommer igång.

Mandra, härligt med plugginspiration. Smitta gärna av dig på mig för jag tänkte försöka disputera i maj och behöver i så fall jobba som en galning from om två veckor och fram till april. Hjälp :-O Jag vet inte om det går, för jag vill inte kompromissa med min Edvin-tid, min tanke är att jag ska hämta honom på dagis kl 14.15 varje dag (utom en då maken hämtar) och åka tillbaka till jobbet senare på kvällen. Allt annat tror jag att jag kan välja bort om jag vet att jag blir klar i maj och av med eländet. Är så trött på att doktorera och vill verkligen bli klar. Fast jag vill ju fixa med trädgården också, och göra fint i huset, och och...

Kul att höra om alla semestrar med Kolmårdenbesök mm. Vi har mest planerat inför renoveringen av huset som börjar i dag!!! Tjoho, nu är det igång.

• Vi 5

Sara, det lät som en mysig tjejsemester, otur att bli sjuk bara.

Mandra, vad kul med Vilyas cyklande Tänk så stor hon är nu! Jobbigt med Tyras förstoppning, hur var det nu igen hade ni kollat mjölkproteinallergi? Förstoppning är ju ett vanligt problem då. Ni kan ju också prova att helt utesluta mjölk i 3 veckor och se om ni märker någon skillnad. Visserligen kanske det tar längre tid att bli av med förstoppning, det har ju ofta påverkat tarmen och kan ta lång tid innan det blir bra. Gissar att du inns Albins kroniska förstoppning? Då sa de ju att om det ofta och länge ligger avföring i tarmens nedersta del kan det bli uttänjt där och lite som en ficka, just där finns då inga muskler som kan föra avföringen framåt i tarmen och då stannar det lätt där. Har man väl fått det så är det jätteviktigt att tarmen töms regelbundet (minst var tredje dag) , så laktulos och även resulax, mikrolavemang, om det stannar upp är bra.
    Otäckt med dina hjärtrusningar, hoppas nu att lite rutiner och vila ger dig tillbaka din nyvunna energi Hjärta

Juni, hoppas att akupunkturen fortsätter att fungera, men var försiktig även om det blivit bättre, det är så lätt att lura sig själv och ta i för mycket.

Kaz, fantastiskt! Hoppas du får många sådana nätter framöver

M73, hua för två vakna barn på natten, det räcker ju så bra med ett

• Vi 5

juni, kan hon vara allergisk mot vete? Edvin var ju det och jag har läst att det är allt vanligare att man upptäcker veteallergi. Lapptest är jättebra för att upptäcka det http://www.lio.se/upload/Dokroot/Patientinformation/Sjukhus/Vin/Fou/Rapporter/Lapptest%20FoU%20ViN%20doc.pdf Du kan annars testa själv genom att göra ett eget slags lapptest och gegga lite vetemjöl och vatten på ryggen och sätta någon kompress över i minst ett dygn. Helst ksa du sätta en likadan kompress utna vete också för att kunna jämför att det inte bara är fukten och kompressen hon reagerar på.

Mandra, ja prova kan man alltid, och ni kan ju diskutera med dagis om de kan tänka sig att hjälpa till när hon börjar igen. Jag vet inte hur strikta ni är med Vilya, och du har säkert redan koll, men jag påminner änå om att tänka på att det dock ofta är mjölkprotein även i annat som leverpastej, halvfabrikat, köpekakor, såser, bröd och tom ibland i sådant som skinka!!! Och ska man prova mjölkproteinfritt är det bäst att vara riktigt strikt annars är det så svårt att veta eftersom det stannar i kroppen så länge att det kan räcka med lite "påspädning". Lycka till!

Assar, vilken härlig farmor!

• Vi 5

juni, ja veteallergi är en helt annan sak än glutenintolerans. Veteallergi är som en vanlig födoämnesallergi, som mjölk där man inte tål proteinet i födan, medan glutenintolerans har med att gluten skadar tarmsystemet att göra. Tror att Milla kan förklara bättre vad glutenintolerans är. Man har på senare upptäckt fler och fler barn som är allergiska mot just veteprotein där man inte innan hittat någon annan förklaring. Edvin var ju både vete- och rågproteinallergisk, men det har som tur var växt bort så nu är det bara mjölk, ägg och soja kvar.

• Vi 5

juni, just det, det skulle jag ju skriva, Edvin reagerade svagt på havreprotein först, så vi blev rätt oroliga att det skulle vara det med, men det verkar funka. Så det kan hon tyvärr absolut reagera på. Tror också att det är vanligt att man har allergi mot flera olika sädesslag   Kanske dags att få testa? Soppan kanske reds med något mjöl?

• Vi 5
    Vi har just valt barntapeten Kaj från Sandbergs till en fondvägg i Edvins rum. Jag tycker också att de har massor av underbara tapeter. Kajtapeten har massa fina båtar på sig och Edvin älskar ju fordon så det tror jag kommer passa bra. 
    Hantverkarna har just rekommenderat att vi gör om klädkammaren till en gå-in-garderob istället. Jag som hade planerat så smart behöver nu tänka om. Men jag kom i alla fall på att det nog blir jättefint med någon tapet därinne nu när det blir en "fingarderob" istället för skrubb för massa bös. 
  • Vi 5

Grattis till 5-årig bröllopsdag Pyttis, det hade vi med i år, fast i juni

Mandra, usch så jobbigt när det blir så där. Du skulle verkligen ha behövt någon som tog hand om dig och som fixade iordning hemma och tag hand om barnen istället Hjärta Jag har också haft lust att autionera bort min man billigt under våren och sommaren, han är så obetänksam ibland och har så lätt att se till sina egna behov men glömma andras jag tror och vet nog tom att han inte gör det med avsikt utan det bara blir så, men det är lätt att inbilla sig att han smiter, låter mig dra lasset för att slippa osv. Jag har verkligen gjort allt hemma, tar alla nätter gör i princip allt med Edvin (han har knappt bytt en blöja på 6 mån) nästan allt med renoveringen (utom en del grejer vi gjort tillsammans), det enda han har hela ansvaret för är eg datorn.... Tror att min man hade gjort exakt som din i den sitationen...Ibland tänker jag verkligen att det skulle varit så mycket lättare att leva med en kvinna, jag inbillar mig att en kvinna inte hade rusat i väg i den situationen och inte heller hade prioriterat datorn... Vi har ialla fall tänkt försöka oss på nystart när vi flyttar, göra listor på allt och bestämma arbetsfördelning tydligare, jag vet inte om jag ska våga hoppas på någon jätteförändring, men lite bättre borde det kunna bli iaf. Det är skönt att han nu iaf ser att det är snett och att han verkligen vill göra något åt det...

Skulle skrivit mer, men måste rusa iväg på möte...

• Vi 5

juni, ja det verkar ju som att väldigt många känner igen sig i att dra tyngsta lasset. Det är synd att det är så svårt att ändra mönster. Och jag brukar säga att det viktigaste inte är att det är lika utan att man får förståelse för sin situation och lite uppmuntran för allt man gör och så gärna några initiativ då och då...

Milla, vilken rolig idé! Jag skulle också kunna tänka mig att "gifta om mig", det var en himla rolig grej. Är lite avis p Drutten som har det framför sig, men samtidigt vardet ju en jättestress. För mig blir det kanske kombinerad 40-års fest och disputationsfest nästa år om jag lyckas bli klar.  

Assar, så fint att barnen har varandra, gullungar, och jag tror nog också att det hjälpte lite, även om han fortfarande var ledsen.

• Vi 5

Pyttis, det låter så smidigt att bara dela sådär

juni, städhjälp har vi också funderat på, men det får någ vänta iaf något år så att vi landar efter alla renoveringskostnader och med så nyrenoverat och med alla våra nya listor och förbättringar borde vi ju kunna klara att hålla fint ett tag åtminstone

Mandra, Bra att han kunde hålla med! Sådär brukar jag också göra, göra av med ilskan på att röja undan allt.  Fast jag får akta mig, för för mig blir det lätt martyrvarning på det hela... Känner helt igen mig i dina resonemang om önskan om att bli sedd. När det gäller anknytningen med Edvin tänker jag mycket på det, att det kan vvara konsekvensen av att det var han som var hemma med albin när det hände. När vi pratar om det tycker han inte själv att det är så, han brkar ju kunna vara självreflekterande och insiktsfull, men här tror jag inte att han är det riktigt. Han kan iofs instämma i att han är på jobbet lite för mycket för att det är lättare att vara där än hemma. Jag tycker att det också är lite tråkigt att han mest ser det som att allt beror på att han är för trött och att han är trött beror på att han inte får sova pga Edvin. Men han sover ju i ett annat rum och jag tar hela nätterna och han orkar ju jobba hur mycket som helst, så det är ju så uppenbart en konstig koppling. Jag tycker iaf att han denna sommar har gått in för att försöka ändra på snedfördelningen, men jag ser att han inte mår bra och inte har ork. När jag och Edvin varit borta 4 dagar i somras kom vi hem till en riktig mess, han hade inte orkat äta eller knappt gått ut, hade typ levt på glass och glasskålar stod framme överallt, grejer utströdda över hela lägenheten och han hade inte ens märkt att soppåsen och blöjpåsen (med gamla bajsblöjor) stank. Han var väldigt lättad när vi kom hem. Jag som var urtrött efter en resa som inte direkt blev vad jag hade tänkt kände att jag nästan inte orkade mer när jag kom hem.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*