30+ som fick första barnet 2006 *4*
juni, jobbigt när man hamnar i onda cirklar för vissa beteenden, det är nog tyvärr oss föräldrars lott Utifrån mina egna erfarenheter funderar jag på om man ibland blir så att man "målar in sig i ett hörn" med att sätta upp hårdare och fler regler när man hamnar i sådana perioder och att de ibland snarare triggar de beteenden man vill bli av med. Nu är ju E mycket mindre, men vi hade jättejobbig period med kastande av mat vid mattbordet, vi provade först en period med att vara rätt hårda och konsekventa, men det var som att alla nej och förbud gjorde det värre, så vi övergick till att ha en enda betydligt lösare regel,( typ att bara säga till och ta undan det mesta som kunde fara i backen) och ganska snabbt försvann hela grejen (fast självklart händer det att han blir arg och kastar ibland). Vi försökte då att verkligen uppmuntra de positiva beteendena (tänker på boken "5 gånger mer kärlek").
I övrigt tror jag att det, som du själv är inne på, har med Ns ankomst att göra. Om man ska tänka positivt är det ju bättre att hon tar ut sin frustration på saker än på N. Ser du något mönster i om det händer när ni varit upptagna med N, eller något annat mönster? I så fall kanske du kan ta upp hela alltet specifikt med henne, hon verkar ju vara en klok tjej. Säga något om att ibland när man få syskon och allt blir annorlunda kan man ibland göra saker som är lite dumma att göra (som göra sönder saker) och prata om att det inte är så lätt att få syskon(känna sig arg/ledsen) men man får inte ta sönder saker- Kanske också ge alternativ på vad man kan göra istället för det är ju ok att BLI och VARA arg/frustrerad, men det är INTE ok att agera ut sina känslor på saker andra eller sig själv. Sedan tror jag som någon annan var inne på, kanske var det Mandra, att vara extra tydlig med sin kärlek. Vet inte om mina tankar är till någon hjälp, du har säkert redan varit inne på allt.
Pyttis, du är verkligen igång, så duktigt! Heja på!
MalinKat, så skönt att känna att det blev bra möte och rätt beslut med dagis!!!
MAndra, mysigt med familjefirande, blev lite fundersam när du skrev "bara vi 3", men gissar att du skrev fel? Jag tycker absolut att du ska gå upp på tentan även om det känns skakigt, du kan mer än du tror och det är absolut värt ett försök!!! Jo, nu är E frisk, hoppas det håller i sig, nästa vecka öppnar dagis igen på tisdag, hoppas verkligen att vi kan få lite vardag med dagis och friska familjemedlemmar i några veckor iaf.
Sara, tänk att de är så stora redan! Spännande med inskolning. E var (i stort sett) frisk från han började dagis i maj till november, så det behöver ju inte komma på en gång
M73, ja nu borde det verkligen räcka för er! Och ja jag är ju envis till 1000 när jag bara bestämmer mig och nu har jag bestämt att jag inte har tid med några svackor. Jag SKA ha slutseminarium i februari och SKA disputera senast i juni. Jag vägrar nämligen att jobba en sommar till med detta *nickar bestämt*