Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Matisse12 skrev 2013-11-14 13:13:01 följande:
    Hej

länge sen jag var inne på den här tråden. Senast 2005 och 2006 då min älskade unge föddes.

Åren har varit upp och ner. Tuffa motgångar och fruktansvärd ensamhet men nu har mitt liv vänt.

För snart två år sedan träffade jag mannen i mitt liv. Jag är såååå lycklig. Skruttan har accepterat honom så bra och allt fungerar toppen.
    Nu är jag tillbaka igen för vi planerar ett litet syskon. Hittills går det trögt men det gjorde det med skruttan med.

Hoppas jag får hänga med er här igen.           
    Hej och välkommen tillbaka!
    Vi har numer flera olika trådar i "familjen" du får gärna skriva i den här men här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html kan du hänga med andra som planerar syskon. När du är gravid igen har vi en "väntar" tråd osv.

• Gladhannapanna

Jag hade låtit henne åka i alla fall, om inte läkaren hade avrått. Det finns sjukvård på gran canaria och jag tar för givet att du är trygg med att dina föräldrar tar väl hand om barnen?!

• Gladhannapanna
    Mandra skrev 2013-12-17 08:38:43 följande:
    Hej, allt väl med er? Är ni redo för en Jul?

Jag sitter och (undviker) rapportskrivning Gör ett sista uppdrag i skolan/på arbetsplats (verksamhetsförlagd utbildning). En revidering av deras chefsrekryteringsprocess baserat på att jag fått intervjua 16 personer, otroligt roligt. Är på Upploppet nu i skolan, tar examen den 17de jan. Livrädd för att vara klar och inget jobb än. Baksidan med att byta stad mitt i livet utan ett jobb klart. För litet nätverk. Nåja, det löser sig hoppas jag.

Jag vill varmt rekommendera den här idén med uppdragskalender. Vi har haft så roligt med det. Mannen och jag fick ju också kalendrar av tjejerna. Det har varit lite som att krypa in i deras värld, huvud. Vi har gjort saker som: Delat ut Godis åt dem , Burit en sten i fickan hela dagen, ritat en katt och kanin, mannen svängde runt kvarteret tre varv (vi stog i fönstret och räkna och han försökte fuska!!) , köpt julklappar i snöstormen och mycket mer. Tjejerna har fått göra sånt vi gör runt Jul, bakat pepparkakor, lussekatter och marsipangrisar och dagen efter bak har de fått ge bort hälften till en granne. Välja gran och klä gran, göra Julkort och grandekorationer och göra en främling glad o.s.v.
    För oss har det passat och att tjejerna gjorde uppdrag åt oss, som vi får dra dagligen, vilken bonus!!
    Wow, tänk att du snart är klar! Tycker att det är nyss du bestämde dig för att plugga.... Du är verkligen beundransvärd! Klart att du kommer att få ett jobb!!!

Kul med uppdragskalender, ska nog göra det nästa år!
  • Gladhannapanna
    Mandra skrev 2013-12-17 10:44:30 följande:
    Måste förresten berätta om ett av uppdragen. Jag skriver uppdragen så vidden av de anpassas till morgondagens agenda.
    Jag hade skrivit att barnen skulle göra något extra snällt för sin pappa, de fick uppdraget på morgonen och han var med när barnen fick det. Tio minuter senare vid frukost hör jag hur han förväntansfullt säger, Undra vad ni ska göra för något extra snällt idag.

Lilla T svarar med en suck, - Men pappa, du har ju redan fått en kram... och V fortsätter - Ja, du fick ju en puss på armen när jag gick förbi dig.

Haha, lite olika vad man föreställer sig när man ger ett uppdrag och vad det blir .

Dagens livskunskap den dagen: Var tydlig med vad du menar/önskar eller ge fritt spelrum och släpp förväntningarna, se vart det bär
  • Gladhannapanna

Jag undrar också hur det går Milla?

Mandra och Milla  kan ni inte flytta in i samlingstråden så att man får se er lite oftare? Där är mycket mer action än i den här! 

• Gladhannapanna
    Mandra skrev 2014-02-17 12:48:34 följande:
    Måste man skriva en presentation?
    Nejdå! Men du får be någon av dem som modererar tråden att släppa in dig. Jag har redan krattat och skrivit att jag bjudit in dig!
  • Gladhannapanna

Här har det varit en hel del hästböcker, Ronja, barna i Bullerbyn, hjälp-böckerna. Emil Wärn böcker, Alva böckerna mm. Vi brukar läsa ett kapitel tillsammans, vi läser varannan sida, sedan läser A ett eller två till innan hon somnar.

Biblioteket brukar kunna komma med bra tips!

• Gladhannapanna
    Piggley Wink skrev 2014-04-08 07:34:33 följande:
    Fotbroms eller inte? Vas har era barn? Dags för20 tums cykel...
    Jag svarade så snabbt förut, här kommer min motivering till varför jag tycker att forbroms är bättre. Tror att jag läst ngt om det för länge sedan också.

Små barn har inte så starka händer som behövs för att använda handbromsar. Dessutom är det lätt hänt att de bara använder frambromsen och då är risken stor att de får tvärstopp med en volt som resultat. 
  • Gladhannapanna

Visst går tiden fort!!! Agnes är helt klart mogen för att börja tvåan och Julia hade nog kunnat börja skolan hon med men det är ett år kvar på förskolan vilket kommer att bli jättebra! Vi har varit där och hälsat på idag och hon längtar verkligen tillbaka! Känns bra!

Vi5: förstår din oro, men det är ju en fas som går över. Agnes stoppar faktiskt fortfarande saker i munnen medan Julia slutat för flera år sedan! Olika var ordet.....

• Gladhannapanna
    Piggley Wink skrev 2014-08-15 06:47:37 följande:

Kram Mandra, jag funderar bara på varför arbgiv inte förstår vilken pärla du är. Du är varm och godhjärtad med mycket medmänsklighet - samtidigt som du får saker gjorda och har hög kompetens. Finns det någon twist på ditt brev som skulle få dem att förstå? Ok att du inte har erfarenhet men jag vet ju att du är fantastisk!

Mandra: instämmer med PW!

Har full förståelse för att det känns jobbigt att inte få lov att använda sina kunskaper! Håller tummarna för körkortet, det är mycket roligare att köra bil när man får köra själv!
  • Gladhannapanna

Vi5: usch så jobbigt för fina E! Vad bra att han har så lyhörda föräldrar. När A började nollan hade hon en fadder i ettan som visade allt det där E är orolig för. Funkade klockrent. De hade nolletta så hon gick i samma klass som sin fadder.

Måste bara få skryta lite: Agnes har lärt sig sticka och stickar både hemma och på fritids. Idag när jag hämtade kom en lärare fram och pratade med mig, hon är skolans textillärare och var mäkta imponerad av Agnes, hade hämtat riktiga stickor i slöjdsalen så att A inte skulle behöva använda pinnar... *mallig*

• Gladhannapanna

Vi5: ju mer jag tänker på vad du skriver destu mer fundersam blir jag! Håller med om att det är underligt att det skiljer så mycket!
    Jag tror precis som KAz att det kan bli ännu svårare att komma in i gruppen om han börjar i ettan istället för i nollan. Håller också med om att det nog är bra att prata med personalen omgående! A har en klasskompis som blev lite utanför eftersom hon inte fick gå så mkt på fritids då hennes föräldrar var hemma med hennes cancersjuka syster. (föräldrarnas val) HOn gick hem själv och då blev det inte så mkt spontan lek eftersom barnen ofta bestämmer sig samma stund som man kommer och hämtar. 

När A skulle börja nollan blev hon inbjuden tillsammans med en förälder redan i maj, de gick en poängpromenad fyra barn per grupp, de parades ihop med sina faddrar redan då, fick ett välkomstkort med en bild på sin fadder mm. Nu har de gjort om så att de går i rena nollor och rena ettor, men de samarbetar fortfarande och har kvar faddrarna även om det inte blir riktigt likadant som innan.

Nu när A går i tvåan har de föst ihop alla tre klasserna i en storgrupp, men de har "mentorsgrupper" som motsvarar förra årets ettor. Jag var negativ innan men har ändrat mig lite. De har ett fritids med bara tvåorna så de lär känna personalen bättre. De tre pedagogerna har var sin klass men en av dem har musik i alla klasser och en annan har bild i alla klasserna. Dessutom har A gympaläraren hela torsdagen, ihop med sin fritidspedagog. Jag tror att tanken är att de ska lära känna alla i samma årskurs så att det går bättre om de behöver göra om klasserna. Detta är tyvärr ngt som vår skola har pippi på, har hört flera barn som gått i olika klasskonstellationer varje läsår!

• Gladhannapanna
    kaz skrev 2014-12-24 20:07:05 följande:

God Jul! Kram

God fortsättning! Jag håller mig mest i samlingstråden nu för tiden.
  • Gladhannapanna
    Serendipity skrev 2015-04-10 20:18:24 följande:

Hej smile1.gif

Hundra år sedan jag var på Familjeliv!!! Tänk att det var 10 år sedan man började hänga här :-O

Hur kommer man in i samlingstådarna? Den säger bara FORBIDDEN när jag klickar på era länkar..

Hej!!!! Kul att du dyker in! Samlingstråden är stängd, vi har kommit överens om att man ska varit aktiv i någon av de andra trådarna under en period för att få vara med. Hade själv gärna sett dig som medlem där direkt men det är många som inte känner till dig. Ansök om medlemsskap och se vad som händer!

Hur är läget med er nu????
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*