• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

GHP - åh, ja fast då är det inte supersvårt ändå, har de koll på ditt barn så ser de ju allt. Se till att de gör något åt det nu. De MÅSTE hjälpa henne att skapa positiva möten med barnen.
    Hoppas det är okej att jag delar med mig av mina tankar? Ta såklart bara till dig det du tycker låter vettigt!
    Med V körde jag rollspel(förutom samtal med personal) om hur man tar sin plats i en lek. Hon ska utgå från art hon har en plats och inte fråga om den och därmed inte heller rädd att inte få vara med.
    Kan du prata lite försiktigt med henne om handlingsmöjligheter? Alltså prata om en given situation , tex med två mjukdjur. En katt som inte får vara med att leka och sen fråga hur hon tycker ni ska lösa det? Liksom hjälpa henne att se det men bortplockat från henne personligen :) Liksom så små frön?
    Avsluta med att katten får vara med tack vare lösningen hon gav.
    Kanske någon idé funkar? Tänk lösningar, tänk nu får det va nog, hon ska inte ha det så mer. Pepp pepp
    (har också tröstar V många kvällar när hon varit ledsen och oroat mig för henne. Numer säger hon att hon har flera bästisar. Om det löste sig själv eller om något jag gjort påverkat situationen vet jag inte men bättre är det)

• Mandra

Ghp - förstår din frustration, vad fint att ni gjort/gör så mycket. Tror säkert det kommer ge utdelning vad det lider och jag förstår verkligen att det känns i hjärtat. Du är en handlingskraftig kvinna :)
    På Vs skola så gjorde fröknarna under en dag , de(fröknarna) bestämde inför varje rast för att skapa möten vilka som skulle ta hand om varandra på rasten.

• Mandra

GHP - vad härligt att något i henne och runt henne skiftat och att hon står på sig!. Ljuvligt när de får chansen att växa, utvecklas och lära känna sig själva. Jag är glad i hjärtat av att höra't och kan bara föreställa mig hur lättande det ska kännas för dig, att det gått åt rätt riktning

Gustie - Jag håller mina tummar . Ledsamt att höra att din gobit ibland har det jobbigt.

Billabong - Tack, i söndags plockade jag in köksmöblerna(lättad och tårögd) och i måndags fick vi vår första frukost i köket! Då var det skarpt läge (dvs min sista termin i skolan började igen efter studieuppehållet för Ts skul). Att få ett kök gav mig också äntligen känslan av ett hem. Innan har vi haft ett hus, men nu är det hemma.
    Inskolningsveckan var det inte många stunder av kontakt mellan T och förskolelärare och jag kände mig ganska orolig, fick knappt ett hej !? Men denna vecka har de bjudit till på både ett och två sätt, nu ligger de på plus igen

Malinkat - Jag tänker som du, vad kan man göra i sådana situationer men också, var är alla vuxna? sådana lekar kan ju uppfattas som läskiga om de inte stoppar att jagas när man själv vill och väldans viktigt att vuxna hjälper till att gränsa sånt då.
    4 dec! Weeeeoooo! frihet

kaz - hur mår lilla S med handen? Och stora S, blä för ensamhetskänslan, Vad fint att han pratade med dig, sa hon något mer ikväll?

Precis så beskrev sig V (tillslut)och när jag såg henne leka själv jämnt så blev det till en oro. Hon sa att hon inte ville fråga om lek, att hon ville bli frågad och precis som S sa hon att hon också var rädd för ett nej. Många sängkantssamtal och påminnelser om hur glad hon blev om ngn frågade henne om lek. Att andra skulle bli lika glada om hon frågade dem. Boostade henne med samtal att ta sin plats. Hon har flera goda vänner nu men denna vecka när hon gått på fritids har hon inte lekt med någon när jag hämtat henne . De vänner hon har har bebissyskon och går hem 13 då skolan slutar för dagen, där behöver jag ha lite koll, hoppas dock på att det är en övergångsperiod, anpassning till fritids och nya vänner.

Vi 5 - Alltid lika härligt att se dig !

Asap - Oj, så rörigt för din kollega och på det ett barn som ska hantera allt han lyckats med. *phu* Hoppas kollegan har bra stöd och bra rådgivning så barnet får en chans i livet att bli omtyckt igen.
    Angående jumpakläder packar jag, V är i sånt "stängt på grund av ombyggnations state of mind" att jag är glad om hon bytt om från pyjamas när det är dags att gå till skolan. Hon lever i det blå, i allra högsta grad nu, alltid näsan i en bok, "jag ska bara" eller snart mamma. Hopplös! (och ljuvlig såklart)
    När jag läste mitt svar insåg jag att det blir en perfekt träning, packa sin egen gympaväska och mellis. Hon är klok som en bok men förvirrad som en professor

• Mandra

Kaz - vad skönt att Lilla S läker :) och med stora S, det är ju som du säger, när det är känsligt tenderar det ju att färga av sig på livet och saker runt en. Bra start med lite extraögon, hoppas det är allt som behövs :)

Tjejerna får välja lördagsgodis för max 20 eller en tjuga. Nio ggr av tio väljer de godis :)

• Mandra

Malinkat - men usch vilken hemsk 'gamla skolans' lärare :(. Jag minns min lärare från grundskolan enbart av anledningen att jag var så hiskeligt rädd för henne.
    Tycker som GHP att du resonerar så klokt runt vänner :)

Sitter själv i detta nu och gör den ena av två läxor med Storan. Det blev snabbt tråkigt, ska fundera lite på hur man tacklar studiemotivation kände jag.
    Helgen (igår) startade med långa krissamtal med en vän vars barn varit med om en allvarlig incident i skolan. Jag insåg då vikten av att de vuxna på skolan har klart för sig vad man gör vid olika incidenter som kan uppkomma. Det resulterade i att jag även kollat upp handlingsplaner och trygghetsteam på storans skola. *phu*
    Nu blir helgen fylld av 40års kalas.
    Trevlig helg mina vänner!

• Mandra

Asap - ja läget är under kontroll i alla fall. Barnen mår efter omständigheter ok men det är mycket som behöver adresseras runt detta och många myndigheter som är inkopplade osv.

• Mandra

ghp - Så himla fint gjort och så stor tjej :)

kaz - öh, haha.. känns lite märkligt det du beskriver, tur att du är en 'räv' i gemet nu och kan ta den där  kurvan och dela den på verkligheten, lite enkel livsdivision ;)

Hemtentar, sån tur är i ett ämne jag brinner för, rekrytering.

• Mandra

Hej!

Grattis Lia till ditt underverk!

gbg30plus > Vilket fint inlägg till Lia, jag blev alldeles varm.

Delar ut kramar till alla!

• Mandra

Hej, allt väl med er? Är ni redo för en Jul?

Jag sitter och (undviker) rapportskrivning Gör ett sista uppdrag i skolan/på arbetsplats (verksamhetsförlagd utbildning). En revidering av deras chefsrekryteringsprocess baserat på att jag fått intervjua 16 personer, otroligt roligt. Är på Upploppet nu i skolan, tar examen den 17de jan. Livrädd för att vara klar och inget jobb än. Baksidan med att byta stad mitt i livet utan ett jobb klart. För litet nätverk. Nåja, det löser sig hoppas jag.

Jag vill varmt rekommendera den här idén med uppdragskalender. Vi har haft så roligt med det. Mannen och jag fick ju också kalendrar av tjejerna. Det har varit lite som att krypa in i deras värld, huvud. Vi har gjort saker som: Delat ut Godis åt dem , Burit en sten i fickan hela dagen, ritat en katt och kanin, mannen svängde runt kvarteret tre varv (vi stog i fönstret och räkna och han försökte fuska!!) , köpt julklappar i snöstormen och mycket mer. Tjejerna har fått göra sånt vi gör runt Jul, bakat pepparkakor, lussekatter och marsipangrisar och dagen efter bak har de fått ge bort hälften till en granne. Välja gran och klä gran, göra Julkort och grandekorationer och göra en främling glad o.s.v.
    För oss har det passat och att tjejerna gjorde uppdrag åt oss, som vi får dra dagligen, vilken bonus!!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*