Inlägg från: marremask |Visa alla inlägg
  • marremask

Campingtråden längtar efter våren !

3kids: jag hade ingen aning om att man kan använda såpa. Luktar det tillräckligt gott? Men det kanske blir neutralt och dämpar de andra dofterna. JAg gillar ju när det lukar lite gott från toan med den rinande luktegotten. Vi överdoserar kanske .

• marremask

mrseriksson: Om ni köper den ny vagn och har möjlighet att välja totalvikten skulle jag ta 1700 kg om ni ändå har BE-behörighet. Om ni nån gång skulle byta bil så att ni får dra mer så är det ju skönt att slippa typa upp den för att kunna lasta i 100 kg till.

• marremask

Precis, när man har BE-kort är det bruttovikten som räknas när man väger in vagnen vid eventuell kontroll. Vagnen kan på pappret ha en totalvikt på 1700 kg och bilen får dra max 1600 kg med BE. Bara ni inte lastar den mer så den inte överskrider bilens vikt så spelar det ingen roll va husvagnens totalvikt är.

Däremot om man "bara" har b kort så är det jätteviktigt med totalvikten. Då kan du inte ha mer än 1600 även om vagnen bara väger 1590 kg då den vägs. Förstår du?

Om vagnen ni har nu inte har en högre tjänstevikt än 1600 kg och ni kan packa ur den så den inte väger mer än 1600 kg så får den som har BE kort köra hem den med er bil.

• marremask

Mrseriksson: den i Sundsvall är väll inte en bk vagn? Den första vagnen är nästan samma som vi hade i vår 590. Gillar sen klädseln bäst av din två.

• marremask

Idag åker vi upp till vagnen för en långhelg. Ska bli så härligt, hoppas bara att sonens hosta och förkylning släpper lite så vi kan åka skidor.

Vi köpte ju demovagn precis som Chris och fick den mycket billigare. Hade svårt innan vi hämta den om vi gillade klädseln men allt annat var helt rätt, utrustning och planlösning, så jag bet ihop. Nu skulle jag ha svårt att tänka mig en annan . Men jag har ju som tur var bara en färg jag aldrig skulle välja tror jag hur billig den än var .

• marremask

Nu är vi hemma igen efter en underbar helg i vagnen uppe i bjursås . Vi har haft helt underbart väder med toppen skidåkning. Vi var 4 familjer som grillade korv i solskenet tillsammans och hade trevliga middagar i servicehuset .

• marremask

MiaB72 och Chris: håller med jmmm om Västervik. Se till att boka plats i tid och kolla med era kompisar var man bör stå. Vi var där i somras och råkade få en sån mindre bra plats vilket fått mig att inte längta tillbaka även om jag vet att vissa platser såg super ut.

Skåne skulle jag också vilja till nån gång eller kanske Blekinge men blir nog tyvärr inte den här sommaren. Vi tänker mixa Öland med västkusten .

• marremask

Jag tycker det är svårt med gasolugnen. Värmen blir ganska ojämn så man får vrida runt det man har i hela tiden. Eller så kanske det är jag som inte lärt mig den riktigt .

• marremask

SeTa: vad är en burkugn? Vi har en sån spis med ugn eller vad man ska säga, en hel sån pjäs där allt är ihop.

• marremask

Chris: jättetråkigt, det är vad man är orolig överv hela tiden när man inte har vagnen hemma. Det har varit inbrott i 2 vagnar i bjursås så det har hänt även hos oss.

Värst är det ju som tolta skriver att vagnen blir förstörd men skönt att dom inte förstört mer inne i vagnen.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !