• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

Idag har vi gjort nåt riktigt knäppt. Vi satte upp vårt vintertält på vår uppfart, med husvagnen stående ute i gatan. vi ville dels kolla hur det ska sättas upp, men även kolla om de tältet skulle kunna användas som tält nu med. Det är ett Ventura Sälen och på de nyaste går det att rulla upp framsidan. Vi ångrar verkligen inte att vi valde en markis, men ibland vet jag att jag kommer att sakna tältet. Bra att då kunna använda vintertältet. sedan blev jag inte ledsen över att de bytt Fårö från blott till grått i år. Den gråa färgen passar bättre till vår vagn än den blåa.

• Wilowa
    Wilowa skrev 2013-07-30 21:45:39 följande:
    Idag har vi gjort nåt riktigt knäppt. Vi satte upp vårt vintertält på vår uppfart, med husvagnen stående ute i gatan. vi ville dels kolla hur det ska sättas upp, men även kolla om de tältet skulle kunna användas som tält nu med. Det är ett Ventura Sälen och på de nyaste går det att rulla upp framsidan. Vi ångrar verkligen inte att vi valde en markis, men ibland vet jag att jag kommer att sakna tältet. Bra att då kunna använda vintertältet. sedan blev jag inte ledsen över att de bytt Fårö från blott till grått i år. Den gråa färgen passar bättre till vår vagn än den blåa.

Fårö = färg och blott = blått ...jag och paddan är inte helt överens om vad vi ska skriva!
  • Wilowa

Vi ska köpa sidor till vår markis till nästa sommar har vi tänkt oss. Problemet med tält till vår vagn är ju att det blir så enormt stort och vi känner att vi inte vill dra på den extra vikten. Vi stannade som längst tre nätter på en och samma camping och då är det inte ens värt jobbet att krångla med det stora tältet. 

Vi kommer inte åka nån mer lång tur i år, för på måndag börjar min man jobba igen och veckan efter det jag. Fast nån kortare helgtur kan det nog bli.Fast redan i slutet av september kör vi upp vagnen till Sälen där vagnen får stå tills slutet av april. Solig 

Campingen i Leksand påminde om ALVs camping, knö in en massa barnfamiljer på liten yta. Den ligger ju precis bredvid Leksands sommarland. När vi var till ALV förra sommaren så valde vi att stå ute på parkeringen istället. Det kostade 130 kronor och då fick vi utnyttja campingens servicehus. Fast då hade det precis varit översvämning där nere, så vi kände inte för att stå på nån lerig gräsplan.  Då hade vi faktiskt inte uppe tältet på hela sommaren och det var också en anledning till att vi valde bort det nu. Om vi köper ett sommartält till den här vagnen så blir det i så fall ett mindre resetält.    

• Wilowa
    Amarillo skrev 2013-08-05 13:58:48 följande:
    Nu har vi varit ute och det är har varit underbart, jag kan rekommendera Västanviksbadets camping i Leksand, såg att någon/några varit ädr och missnöjda, vi hade en kanonplats med utsikt över Siljan. Jättefin och fräsch samt trevliga dusch/disk och toaletter. Landskrona Borstahus var helt kanon samt Melbystrand Maria Camping (lite dyr tycker nog, men en favorite). Ånnaboda var fin också däremot var vi inte nöjda med Linköping och Glyttinge, Solhälla hmm tror det var en till.. Glyttinge var trist!!!!

Vi har graderat upp oss till en Solifer 550 GLT och ska sälja vår Cabby till våre, den var för liten för alla oss och det väldigt trång. Vi var och kikade på en Sävsjö -90 som var genomblöt hö+vä fram samt vä bak och en massa annat.

Nu ska vi bara hitta ett förtält till den nya vagnen, så jag är stammis på blocket. 
    Vi var på Leksand strads camping och inte Västanviksbadets camping. Den vi bodde på har växt sig för stor, de hade inte kapacitet för det. Batteriet i husvagnen hade laddat dåligt de dagarna så vi tror ite den fick tillräckligt med ström och så var servicehusen allt för små och få i förhållande till antalet gäster.

Kul med ny vagn!
  • Wilowa
    Majken skrev 2013-08-10 20:48:24 följande:
    Kan rek Sonjas Camping på Öland även om det ligger lite väl långt norrut på ön? Nästa gång vi åker till Öland bor vi nog lite närmare brofästet och därmed Kalmar för aktiviteter vid ev dåligt väder? Hela ön lever väl för sin turism och ALLT är ju galet dyrt, även maten på en vanlig ICA butik?

Vi är ju jourfamilj ibland och tog emot en akutplacerad syskontrio i måndags så helgens husvagnstur blev tyvärr inställd? Vi får se om det blir nåt mer innan hösten/vintern, det beror på hur långvarig denna placering blir?

Ha det gott i era kryp-in!

Akutplacerad syskontrio...det lät tufft. Stackars barn. Tur att det finns sådana som ni som ställer upp och tar hand om dem.
  • Wilowa
    Amarillo skrev 2013-08-16 11:09:19 följande:
    Hej igen

Jag känner er inte men jag hopas det är ok att hänga kvar i tråden. Såg att Majken hade fått en akut placering och måste säga att det är fantastiskt att det finns familjer som öppnar sina hem för barn som har det svårt.  Vi har ett kusinbarn som är placerat och jag tackar denna familjen stort då barnet har verkligen förändrats sedan barnet flyttade dit. =)

Åter till husvagnar. Vi letar just nu efter ett förtält till en solifer 550. Är det någon som vet om det är något speciellt att tänka på. Pratade med en ung tjej på en firma och "svamlade" något om att man måste sy om förtälten till solifer? Säkerhetsdrag AL-KO har ni det och är det något att satsa på. Har läst lite om det och det står att ekipaget blir mera stabil.
    Klart att det är okej att du är kvar!

Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor, men köper du ett begagnat förtält får ni kolla det noga så det är helt och utan mögel...säger en som köpte ett vinterförtält som inte var använt och trots det så var det hål på fönstret och det luktade unket. Visserligen fick vi det billigt, men nu när vi bytte husvagn så såg vi till att få med ett nytt vintertält. Vi valde bort förtält till den nya vagnen och har istället en markis som vi tänker köpa sidor till. Fast vi har en Cabby 740 så ett helt förtält till den blir enormt stort och på somrarna åker vi mest runt...kanske att vi köper ett reseförtält på sikt.
  • Wilowa
    Majken skrev 2013-08-18 13:41:52 följande:
    Tack för rara ord kring vårt uppdrag som jourfamilj, det värmer i hjärtat!
    Barnen är kvar och blir nog så en tid till? Med tanke på skolplikt så roddar vi i att försöka hitta bra skolor till dem nu. De är från en annan kommun men skrivna i sin egen, vilket krånglar till det hela en bit?
    Men det är fina barn, de är inte placerade pga sig själva/eget beteende utan på lite udda omständigheter och har tyvärr fått erfara trauma som INGEN skulle behöva uppleva?!
    Det känns fint att kunna bidra och förhoppningsvis ge dessa barn möjlighet till sina basala behov så som mat, sömn, trygghet och kärlek!
    Dock blir det inte mycket husvagnsåkande just nu....

Stackars barn! Som förskollärare/grundskollärare möter man ju ibland dessa barn med och det är mycket hemskt som ibland döljs bakom vår tystnadsplikt. Bra egentligen, men det skadade inte om "vanligt folk" fick upp ögonen på hur barn faktiskt kan ha det...då skulle inte folk sitta här på fl och spy galla när de själva felaktigt blivit anmälda osv. Skulle jag få en anmäla på mig så välkomnar jag utredningen, eftersom jag vet att det är ett måste för att hitta de barn som behöver bli hittade!

Inte så mycket husvagnande här heller just nu, men om dryga månaden kör vi äntligen upp till Sälen igen. SoligJag hade velat åka en sväng innan dess, men vi hinner nog inte det. Fast jag lever på att få komma till Sälen igen. Det ska blir både kul och skönt att ställa upp nya vagnen med nya vintertältet till.   
  • Wilowa

Snart är det ÄNTLIGEN dags! Det ska bli så skönt att få komma hem till Sälen igen, ja det är faktiskt ett andra hem för oss. Tyvärr är jag sjukskriven med ryggproblem, men jag ska göra mitt bästa för att hinna bli bra innan slalomsäsongen drar igen. Dessutom har jag dragits med detta länge och det brukar bli bättre när jag åker slalom, dock har det inte varit så illa som det varit nu.

• Wilowa
    Amarillo skrev 2013-09-17 10:18:03 följande:
    Vart i Sälen står ni, Wilowa?

Någon som vet om Solifer har "speciella" förtält eller fungerar alla tält som har rätt a-mått?

Vi står på Caravan Club "lilla" camping. Trivs kanonbra där och vi upplever det inte som en så stor camping som det faktiskt är. Tre servicehus på nästan 800 platser är inga problem faktiskt. Fast det beror väl på att folk ogärna går ut i kylan. Plus att större delen av tiden tillbringas i backen och vi åker ofta och badar på Experium och duschar därför sällan på campingen.
  • Wilowa
    Amarillo skrev 2013-09-17 15:27:01 följande:
    Är det Caravan Tandådalen?
    Ja det är det.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !