• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

Majken skrev 2013-06-04 11:03:07 följande:
    Ja fyyy så läskigt med tjejen?! Brukar också låta våra tjejer gå tillsammans till toa och uppmana dem att vänta på varandra!
    Har bestämt att åka till Örebro och Gustavsvik nu på to-sö, ska besöka badet på fredagen! Blir nog kul, väderprognosen ser helt ok ut!
    Vad härligt det låter, jag vill också bo på camping! Har ni varit till Gustavsvik tidigare? Vi gjorde premiärturen dit med förra husvagnen och campingen var jättefin. Däremot var inte äventyrsbadet nåt för våra barn, barndelen var de för små för och forsarna och rutschkanorna var de för små för.
  • Wilowa
    Ensan skrev 2013-06-04 23:49:37 följande:
    Gustavsvik ska vi till i sommar!! Vilken ålder passar badet till, tycker ni som varit där?
    Det jag upplevde när vi var där, var att det inte fanns så mycket för barn i åldrarna 6-12 år. Barnområdena hade en åldersgräns på max 6 år och forsarna var strömma för mina barn, som då vi var där inte var vare sig stora eller simkunniga. Jag vet ärligt tala inte om jag skulle släppa upp min snart tolvåriga son där nu heller, trots att han tagit första magistermärket och är relativt vältränad. De rutschkanor de har kräver att man är lite simkunnig eftersom det är djupt där man landar. Nu är det visserligen tre år sedan vi var där och då var våra barn sex och nio år, men de tröttnade på vågbassängen så vi gick ut till motionsbassängen istället och tog några simmärken istället.

Jag bor i södra Värmland och jag åker hellre till Torsbys lite mindre äventyrsbad än till Örebro. Fast numera har vi även ett äventyrsbad i Karlstad även om det inte är helt färdigt än. Vi är dock några av de få här som inte varit till Karlstads nya badhus än, men det beror på att vi har säsongskort på Experium i Sälen...vi badar tillräckligt där på vintern.

I natt ska vi förövrigt inviga vagnen, men det blir hemma på tomten eftersom vi snart måste byta kamrem på vår dragbil. Det känns onödigt att riskera att den går sönder bara för att vi är campingsugna.
  • Wilowa

Nu har vi provsovit vagnen! Solig Det första jag slogs av när jag vaknade var att det var väldigt fräsch luft inne även om det var varmt i vagnen. Sedan igår när vi skulle klä av oss så kunde vi stå bredvid varandra utan att tränga. Det är otroligt bra utrymme i den nya vagnen mot den gamla, men ändå är den inte så mycket större egentligen.

• Wilowa
    Majken skrev 2013-06-07 00:10:11 följande:
    Ligger just nu i husvagnssängen på campingen i Gustavsvik! Ska ta badet på lördag, men kan ärligt säga att jag blir lite tveksam efter att ha läst era kommentarer? Nåväl...bara att hoppas att vi blir nöjda allihop, våra tjejer är 8 och 10 år, simkunniga och ganska vattenvana? Men man vet aldrig, det gäller att ha full koll på dom! Hursomhelst är campingen fräsch, inte så mkt folk än och superfina servicehus (även om jag inte gillar båstoaletter). Gallerian med affärer, restaurang osv renoveras och öppnar först nästa helg?
    Men men, det är ju inte superlångt in till city!

På minussidan för mig som är lite ljudkänslig, så ligger tågrälsen väldigt nära och regelbundet dundrar det förbi godståg och jägarns vilken ljudnivå det blir då!!
    Är barnen simkunniga så kan de ju i alla fall åka vattenrutschbanorna även om forsen är för tuff. Ett tips är att skicka upp en vuxen i forsarna innan ni skickar upp barnen, för de är som sagt nästan läskigt starka och rätt så djupa.

Jag jobbar på en förskola precis bredvid en järnväg och ja trots bullerplank så är det ett jäkla oväsen!
  • Wilowa

Är det nån som kommit iväg på nån campingsemester än? Själv måste jag vänta drygt en månad tills vi kan åka, men eventuellt blir det nån helg innan dess. Jag trivs så bra i nya vagnen att jag går ut och sätter mig i den ibland och bara är.

• Wilowa

Vi har faktiskt haft premiärturen med vår vagn nu. Den fick bli till en en camping på orten vi kommer ifrån. Vi skulle på en fest där och det var enklare både för oss och min mamma som var barnvakt att vi tog med vagnen upp...våra barn är allergiska mot mina föräldrars hundar så de kan inte bo där. Nu längtar jag om något ännu mer efter att få åka en ordentlig tur med vagnen...och efter vintern! ja jag vet att jag är lite knäpp! fast för nån dag sedan kom räkningen för vinterplatsen så det närmar sig...och så kall som denna sommar är så föredrar jag vinter då man kan åka skidor. Nästan så jag funderar på att ta vinterkläder på mig till simskolan vi snart ska på...

• Wilowa
    Amarillo skrev 2013-07-05 20:29:08 följande:
    Hej Är helt nu på detta med camping och behöver lite tips. Vi har blivit med en Cabby Nova -82 och den är bes och gasoltestad UA. Ska väga den nästa vecka nrä vi åker, de har en gratis våg inte alltför långt härifrån =)  Vad bör vi tänka på, vi tänkte ta Dalarna som första svängen och lite tips på campingar och dyl, bör man för boka camping. Vi tänker sticka nu på söndag/måndag. Önskar lite tips och kommer att hänga här jag med =) 

Det viktigaste är väl att ha koll på vad ni får lasta...saker väger betydligt mer än man tror. kul att du hittat hit! Dalarna är populärt så det kan nog vara bra att ringa om det är nån viss camping ni vill till under en viss period. Fast är ni beredda på att fricampa om ni inte hittar nåt eller åka runt och leta så behöver ni inte boka. Det finns många fina campingar där, vi har bott på den i Orsa samt den i Rättviks centrum och de var helt okej. Jag har även åkt förbi flera andra som också sett fina ut. Ja jag har även campat i Sälen, men jag antar att det inte var den delen av Sälen du syftade på. fast där är det också fint.
  • Wilowa

Majken, kul att ni är klara med vagnen och nöjda! Vi ska snart köra fram vår vagn och börja packa den, imorgon bär det äntligen iväg.

• Wilowa

Hemma igen efter tio härliga dygn i husvagnen! I Sälen var det inga problem att fricampa, speciellt inte när man som vi har årskort på Experium. Bästa campingen var caravan clubs camping på Sollerön, dit åker jag gärna igen. Leksand strands camping var en besvikelse, servicehusen räckte inte till och trots närheten till Siljan så hade vi bara en gnutta sjöutsikt. Våra grannar hade en lyktstolpe på sin plats trots att de sagt till när de bokade att de hade en stor vagn och de fick inte byta plats. Vilsta camping i Eskilstuna kan jag inte heller rekommendera då det var en del bus där på natten. Fast så är det tyvärr ofta på stadscampingar. Sedan avslutade vi resan på vänners uppfart och det måste väl räknas som lyxcamping.

• Wilowa
    Mrs girl skrev 2013-07-30 21:25:07 följande:
    Låter som ni haft en toppen semester. Håller helt med om sollerön, vi va där över midsommar och var så nöjda att vi ställde oss på kö för säsong nästa sommar. Vi har just haft två roliga dagar på Astrid Lindgrens värld och har en mycket lycklig dotter som fått träffa Pippi. Imorgon åker vi till Tylösand och hoppas på en vecka med sol.

Ja Sollerön är en av de bästa campingar jag varit på. vi fick bra hjälp att komma in på en svår plats och det var lugnt och skönt. Alv gillar vi med, men inte deras camping. Håller tummarna för fint väder resten av sommaren!
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !