• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

nericia77 skrev 2011-01-22 14:08:21 följande:
    vädret e hemskt just nu, ,men mer snö, nääää vet du vad, nu får det vara nog. sol o sommar vill vi ju ha
    vikariat är inte min önskan heller, eller på timmar. här kunde de ringa o undra om jag kan komma inom en timme o jobba, inte så lätt när man har småbarn o bara släppa allt. jag blir stressad av att inte veta från dag till dag. jag e ett kontrollfreak, måste veta vad som händer framåt
    Jag vill också ha sommar, men realist som jag är så inser jag att det inte kommer att ske än på många månader. Läget just nu är katastrofalt här just nu, så jag vill ha lite nysnö uppepå alla otrevlig is. Det går ju knappt att sticka ut näsan uran att vara rädd för hjärnskakning eller benbrott.

Vad det gäller vikariat så har vi ett bra vikariesystem här. Jag fyller i de dagar och de tider som jag kan jobba i min kalender och då ser bokarna om jag kan jobba eller inte. jag slipper på så vis det eviga ringandet i tid och otid. Läget är just nu så akut att jag oftast är bokad nån dag innan och är jag inte det så vet jag att någon ringer på morgonen. Fast för att slippa stressa på morgonen då så brukar jag skriva att jag kan börja jobba typ nio. Då hinner jag i lugn och ro få iväg barnan till skolan.
  • Wilowa

Jag hoppas att det är lite mindre is i Säfsen, för nu har vi bokat plats där.

• Wilowa
    MiaB72 skrev 2011-01-25 21:39:34 följande:
    Tolta: När ska ni dit?
    Tyvärr när ni inte är där om jag fattade dig rätt.
  • Wilowa
    Chris skrev 2011-01-28 07:09:06 följande:

Äntligen fredag och idag åker jag upp till husvagnen direkt efter jobbet. Blir nu först denna helg och nästa som jag kommer att åka upp själv. Dels för att jag har lite att fixa i husvagnen och sen bir det en heldel skoteråkning. Sen helgen efter det så börjar ju sportlovet för oss så då åker vi upp hela familjen Skrattande.

Tolta: Ett tips om ni har bokat och betalt Säfsen innan ankomst så finns det ingen checkin på campingen. Det är bara att åka till sin plast och parkera, elluckorna e upp låstaGlad. Dom som inte står säsong har platser på den hyllan som är längst ner...alltså den första som man kommer till då man svänger från vägen.
    Detta informeras det tydligen dåligt om får man ser med jämna mellanrum ekipage som åker uppmot restaurangen och försöker hitta nån reception. Har lett till några incidenter då husbilar/huvagnar börjat kana längs den isiga backen upp.

Ah! Tack för tipset, det ska jag be min man kolla upp.
  • Wilowa
    MiaB72 skrev 2011-01-22 17:50:22 följande:

libero: Men åh sicken söt stekpanna

Ska ge mig ut och shoppa lite nytt "porslin" till husvagnen snart tänkte jag, har ju haft samma sen vi skaffade husvagn för 4 år sen, känner att vi kan unna oss lite nya tallrikar och glas Nån som har tips på nåt snyggt? Lite sugen på fyrkantiga tallrikar denna gången!

Jag googlade lite och hittade de här...
    www.jespersfritid.se/-sienna/2828-0/&bIsViewOnlyBtnBack=0&iAm_Id=2828&sTabMenuList=ArtPopular

Ja det var ju inte direkt gratis, men jag vill ha!
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2011-01-30 09:27:32 följande:
    Jag googlade lite och hittade de här...
    www.jespersfritid.se/-sienna/2828-0/?iId=2828&bIsViewOnlyBtnBack=0&iAm_ Id=2828&sTabMenuList=ArtPopular

Ja det var ju inte direkt gratis, men jag vill ha!
    Sök på "sienna" så kommer man rätt
  • Wilowa

Vad spännande med ny vagn! Jag håller med marremask, välj den högsta totalvikten. För om du har BE-kort så får du köra en vagn med högre totalvikt än bilen är godkänd för, bara inte den faktiska vikten överstiger vad bilen får dra...i alla fall har jag fattat det så.

Jag är hemma och vabbar idag, då vi alla är förkylda. Inte ens en tur med husvagnen kan motivera mig att börja städa här hemma. Om jag storstädar idag så kan jag hålla det snyggt och fint tills vi ska åka iväg och jag hatar verkligen att komma hem till ett ostädat hem. Det är svårt att hinna med hemmet när man jobbar varje dag och dessutom har varje helg fullbokade, så en "ledig" dag så här är guld värt egentligen...man ska bara orka med.

• Wilowa
    mrseriksson skrev 2011-01-31 10:02:56 följande:

Har ej råd att byta bil nu...så vi kan inte dra mer än 1600.... har en vagn nu som väger 1800....så vi måste låna bil när den ska dras hem från vintercampingen...

Vår förra vagn hade en totalvikt på 1320 kg och bilen vi hade och drog med då fick dra 1300 kg. Jag som bara har B-kort fick inte dra den, men min man som har E-kort fick dra den bara vagnen inte vägde mer än 1300 kg när man ställde den på vågen. Alltså kan ni dra hem er vagn om den inte väger mer än 1600 kg när ni hakar på den...om jag fattat det hela rätt.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-01-31 10:27:58 följande:

ja de e ju sant. Om det planeras byte av bil någon gång inom skälig tid kan ni sätta 1700 men bara se till då så att "den faktiska" vikten överskrider 1600. Gör den det är det inte skoj Vi gjorde så nu i glappet mellan en bil o en annan. Det gäller ju bara då att ha koll på viktne o även kunna regelverket, för poliserna som man ju kan tycka skall kunna detta kan de många ggr inte själva   har haft diskutioner med flera poliser när jag jobbade, ganska kul faktiskt o höra deras resonemang
    Har ni E kort bägge två Mrs eriksson?

Tolta har du Ekort nu? annasr fram m böckerna ni ska veta vilekn befrielse det är att båda har det, båda har rätt o köra ekipaget o de ger frihet okej jag e ingen höjdare o backa m vagnen o in på campingar får mannen gärna backa MEN jag kan o får köra iväg själv m den o nu e vi inte lika bundna va gäller bilval iheller. som när vi skulle ha hem vår vagn när vi köpt den. jag smällde bilen som vi hade drag på.... smart *not* eftersom det inte är många bilar som på B kort får dra en 1470kg tung vagn.... det gjorde att vi inte kunne låna/hyra nån bil o dra hem med. Tur vi hade en snäll gubbe med bil o Ekort som hjälpt till på jobb o att vi kunde passa på med en husbilsleverans samtidigt ....

Tolta: hrä e de oxå förkylt, haft feber i 2 helger nu barnen har oxå haft men nu e de mest snorigt här. Hoppas ni kryar på er snabbt!

Nej jag har inte tagit E-kortet än, än ligger det bara på funderingsstadiet. Jag har nog med jobb och familjen just nu. Sedan känns det lite onödigt när det är min man som alltid kör. Ja det är ju mer rätt att han som är yrkeschaufför kör, han har det ju i ryggmärgen...fast så tänker jag på Sunes sommar...allt kan ju hända.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-01-31 11:32:27 följande:
    Tolta; hihi så du tycker att mannen gör sig bäst på vägarna Här e de oftast mannen som kör när vi e ute överhuvudtaget, men jag vill ah friheten att FÅ köra o därför kör jag oxå en del under sem för o hålla igång de. I början testade jag mest för att ifall de händer nåt som i sunes sommar typ. men nu tycker jag de e kul oxå
    Sen hämtar jag o barnen upp mannen på jobb ibland m vagnen kopplad lycka till den dag du tar de
    Han bor ju på vägarna vare sig jag vill det eller inte. I natt sov han nog på en fjälltopp någonstans i vårt grannland. Nej men jag märker ju när han kör vad duktig han är, han gör en massa saker utan att knappt tänka på det...och tänker på en massa saker som jag inte skulle ha tänkt på.  Även om jag skulle ta E-kort, så kör han betydligt tryggare än vad jag skulle göra...om jag så körde varje tur med husvagnen i tio årstid. Fast jag säger som du, det är skönt att ha friheten att kunna köra, så jag ska ta kortet...frågan är bara när. Det är ju tyvärr en praktisk och ekonomisk fråga med.
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !