• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

mammiz77 skrev 2011-01-08 13:52:19 följande:
    För oss så fungerar det bra, men det är klart att det blir trängre ju äldre barnen blir. Vi köpte vagnen för snart 6 år sedan och då var barnen små,  nu är barnen snart 6, 7 och 9år.
    Tycker att det är väldigt skönt att ha sängplatser till alla och kunna ha sitt sittgruppen som den är. 
    Hade vi haft tre barn så hade vi med köpt med tre-våningssäng, för vitsen är ju att man ska ha bordet uppbäddat hela tiden. Speciellt viktigt är ju det när man som vi vintercampar. Det blir ju jobbigt om man inte har någon sittplats förrän den som sover på bordet vaknar. På sommaren kan man ju alltid gå ut och sätta sig i förtältet, men på vintern är det i kallaste laget.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-01-08 15:19:53 följande:
    Mammiz77: Välkommen till tråden

Angående era tv apparater i 560 KMFe så kan de nog skilja på lösningarna genom åren. Hobby har bytt till olika "gondoler" under åren nämligen Ska ni sätta armar så tänk på att förstärk om där inte redan är gjort det (har sett exempel när det inte skett....) en hsuvagns vägg e inte stark nog annars e ganska häftigt egentligen att så tunna"klena" konstruktioner kan husa en hel familj o tillgodose så många olika behov
    Vi har ju samma planlösning i vår Kabe fast köksbänken är lite grundare i kabe än i de nyare hobby vilket ger lite mer plats att passera köket, men visst är det inte lätt att passera men de övervägs avt de andra födelarna med den planlösningen enligt oss Hade ju en adria 542Pk innan de var ju en smalvagn o inte "rundgrupp" i mitten utan dinettgrupp så vi är ju vana Visst nu har vi både be kort o ny bil som skulel klara en större vagn, men jag känner mig för feg o dra ut själv m en större vagn så än ett atg känns denna vagnen som rätt vagn för oss. Den dag vi börjar säsonga mer eller barnen "växer ur sina sängar" får de bli större vagn, har redan mina favoriter men de lär ju itne bli förre planlösningar med åren En kabe 780 GDL eller en BGXL skulle passat oss fin fint sen
     hela familjen Längtar grymt mycekt efter vår husvagn. Måste bli färdig o ringa fd kollegorna o boka in fukttest o lite småpill så hon e redo i tid......
    Jag trodde nästan att du skulle ha värsting-Kaben som favorit. Den är ju som ett litet hus ju.
  • Wilowa
    libero skrev 2011-01-08 14:20:55 följande:
    Jag ligger däckad i sängen så därför har jag inte så mycket att göra just nu utan ligger och funderar på sommaren och har datorn på magenSkrattande Har ni tv-apparaterna lösa på hyllan eller hur har ni löst det?
    vi har vår tv stående i vårt sovrum när vi är hemma, så vi har inte brytt oss om att skaffa nått fäste till den i vagnen. I vår vagn ska tvn sitta på en "gondol" som går att snurra på och på baksidan är det ett barskåp...med fina Hobby-glas i. Blått ljus kan vi få i barskåpet med. Kan ju säga att vi inte använder vare sig glas eller blått ljus. Vad det gäller fäste till tvn, så kollade vi Hobbys originalfäste och det skulle kosta ca 1500...och där stannade det för oss.
  • Wilowa
    libero skrev 2011-01-08 15:34:58 följande:
    Vi har också tv:n stående i sovrummet så den får nog stå på hyllan mellan sovrummet och köket hos oss.
    I vår vagn så har vi ju en stor hylla däremellan men jag förstår hur er ser ut med skåpet för det är ju så på de nya vagnarna.
    Jag sa just till sonen att jag längtade ut till husvagnen. Då kom han med en leksakshusvagn och la på min kudde så här ligger jag nu och leker.Skrattande
    Ja vi har en 08, men de nyare vagnarna har ännu en annan lösning för tv än vad vi har.

Vilken goding! Hur gammal är han?
  • Wilowa
    marremask skrev 2011-01-08 20:01:45 följande:
    Oj sorry, jag har ingen hobby men trodde alla vagnar typ har samma möjligheter.
    På den typ av husvagn vi diskuterade (vi har alla tre samma modell) så är sittgruppen i mitten och då har man inte samma möjligheter att sätta upp tvn som i andra vagnar där  man ofta utnyttjar typ sidan på garderoben. På den årsmodellen som vi har så är det meningen att man ska sätta upp tvn på en snurrbar hylla mellan sittgruppen och stora sängen. Den är alltså inte lika hållbar som om man sätter den mot en garderobssida. På de nyare modellerna går det att skjuva in hyllan, men de som hade vår vagn före oss köpte en sådan, och för dem har hyllan redan trillat ner.
  • Wilowa
    libero skrev 2011-01-08 21:43:40 följande:
    Han är 9.
    Vi kommer att få snurra tv.n fram och tillbaka för vi kommer att vilja ha den i sängen oftast kan jag tänka mig och i bland i soffan.
    Vi har även pratat om att ha den i förtältet i stället eftersom vi står på säsong.
    Vi har DVD i stereon som sitter i husvagnen och högtalarna till den sitter under soffan längs fönstret, alltså får vi väldigt dåligt ljud om vi ska ligga i sängen och se på film. Fast å andra sidan så har vi bra filmljud i sittgruppen.
  • Wilowa

Oj vad jag är glad över att vi inte åkte till Säfsen över helgen som vi först tänkte göra! När vi såg väderleksrapporten för helgen så bestämde vi oss för att inte åka och det var tur det. Ingen höjdare att dra på en husvagn i denna superhalka som regnet igår orsakat! Fast jag hoppas att vi fåt tillfälle att åka dit någon annan helg framöver istället.

• Wilowa
    jmmm skrev 2011-01-10 17:43:14 följande:

Byter ni här inne som vintercampar till vinterdäck? i så fall dubbat elelr odubbat eller har ni kanske M/S däck hela året på vagnen? funderar till nästa år till våra...

Vi har dubbfria vinterdäck på bilen, så vi har satt dubbfria vinterdäck på husvagnen med. Fast dessa däck kommer att få sitta på som året-runt-däck.
  • Wilowa

Jag tillhör den lilla skararan som inte är så förtjust i Kabe. Obestämd Jag tycker det är för mycket helt enkelt. Många som jag tittat på har varit små lyxstugor på hjul och jag trivs med lite mer lagom. Dessutom tycker jag att de är för dyra, det finns modeller som nya kostar mer än vad vi gav för vårt hus.

• Wilowa
    jmmm skrev 2011-01-11 19:15:50 följande:
    3kids: okej. tack för informationen, har ev släktingar som skall med utan vagn. ska vi dit blir det nog att vagnen får följa med. Vi älskar vår vagn o i den finns allt de vi behöver, kompletterar bara med kläder o mat till när vi ska åka. mycke kläder ligger kvar gång til gång o mediciner, duschgrejjer sängkläder osv finns i vagnen hela säsongen. bara de e värt nån hundring dyrare resa
    Nån hundring extra? Har ni vingar och flygmotor på er Kabe? Vi ska också åka över till Legoland i sommar, men färjepriserna är ju hutlösa. Fast jag säger som dig, i husvagnen finns allt så den får följa med. Dessutom vet vi att barnen tål att vara i den.
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !