• jmmm

Campingtråden längtar efter våren !

Tolta, stödkörde ni inte med gasol då? för i så fall klarar man sig bra mycke längre i kylan än om man bara kör pannan på el. gasolen går ju in o stödar om elpannan inte orkar värma tillräckligt så man brukar säga att de som inte har vintervaganr akn använda sin vagn nån vecka på vintern men man blir av med en del gasol o man kan behöva isolera avloppsrören etc.

• jmmm

har man inte 16A på vintercampingar? på många campingar kan man ju betala till för en plats med 16 A. Öninge camping kan man tom välja hur mycke man vill ha när man kommer

• jmmm

ja de e toppen på öninge, vi som inte nyttjar så mycke el väljer ju en billig variant o den som nyttjar mycke väljer en variant där säkringarna inte går jämt
    Vi låg föresten där förr förra sommaren o då nyttjade vi en del el, lagade en del mat på spis i förtältet, bakade i en miniugn, drog en del värme med fläkt i förtältet osv. o då använde vi el för i snitt 12kr (där nånstans) de e skillnad mot de man ebtalar 30-60kr/dygn på andra ställen

Chris: har du föresten vintertäckningen till heiki luckan?

• jmmm

Att jag fråga de om vintertäckningen är ju för att man rekomenderar den om man skall vintercampa, den isolerar mycket mer än den vanliga rullgardinen i heikin, men e ju oxå dyrare. vi e  ju själva sugna på en kabe, men måste se först hur det blir med eventuellt vidare jobb el om jag e  arbetssökande snart..... o vi funderar på om vi skall ta vinter eller vanlig. vI komemr inte campa nåt större unde vintern men vill ja samtidigt slippa kallras där om man skall nyttja den o sen e där mysbelysning i den heiki´n
    Skumt inte golvet blir varmt. de skall ju hjälpa till att värma upp vagnen.  Låter som att ni får boka tid på verkstad

• jmmm

medlem 2, ja de har du så rätt i, iallafall en av de som gjordes;-9 hade ju svåger o svägerska på besök en dag oxå hihi o sååå god kan jag väl inte påstå, de var ju en shake and bake enkelt i husvagnen! i nästa vagn vill jag ha ugn .......

• jmmm

till vintervagn brukar man räkna de nordiska vagnarna, dvs solifer, polar, cabby o kabe.
    Sen kan man ju alltid göra en icke vintervagn mer eller mindre lämplig, vattenburen värme, golvvärme, isolera avloppsrören osv, men bäst isolering o vinteregenskaper (bla mindre fönster för o släppa ut mindre kallras) e ju de nordiska, de är gjorda för det nordiska klimatet helt enkelt

• jmmm

mrs ericsson: ja men så funkar de flesta vagnar o ni har ju både golvvärme o vattenburen värme(alde) i vagnen. håll koll på avloppsrören/slangarna så de inte fryser bara, men har förra ägeren stått i fjällen har han kanske  redan isolerat el. lagt en värmeslinga runt dem   Hobby har ju inte standard med alde utan egentligen sitter de en truma (luftvärme) i dem, en alde panna kostar ganska mycke vilket gör att många väljer att köra truma om man bara nyttjar på vår sommar höst.
    när jag stod i hobby montern på elmia o räknade på vaganr så började alltid folk med ja så skall vi ha alde, o golvvärme o de o de...... men de slutade oftast utan både golvvärme o alde när de insåg vad det kostade

• jmmm

Chris o Mia, såg eran fråga om vagnen på husvagnsforum o att ni handlat i ulricehamn, e de på GH?

Ni som säsongar hru långt har ni till er vagnar o behöver ni köra "hem" för aktiviteter o så på helgerna?
    Vi funderar på att stå försäsong (om vi har någon vagn då...) eftersom grabben kommer ha fotbollsmatcher o jag vet inte om jag jobbar helger kanske. 

• jmmm

Mia : aha hos claes o Jessica Jag stod med dem i hobby montern o träffade även dem på kabeskolan De verkar super trevliga. Vet ett annat par som oxå köpt sin vagn där. Stackarna som råkade ut för barnden i höstas har sett bilder på deras tillbehörsbutik, den ser/såg jätte trevlig ut

• jmmm

Måste bara få berätta att jag idag tagit min KY examen
    Äntligen är 64 veckor av studier över

chriss: ja de är ju skönt att de tagit tag i problemet. det är ju övelag väldigt få reklamationer på kabe, men visst kan även dem fela/misslyckas nån gång.
    märker de på leanen att något e fle skall de ju stoppa leanen o sätta gulkort så det korrigeras, men de byggs ju av människor, o vi vet ju alla att människor kan fela huvudsaken är ju hur o att det rättas till
    Själv har jag ju som jag skrivit om förr väldiga problem med min adria..... vet inte hur adria vågar att inte bemöta mina krav när jag är i branschen.... men men snarast vi kan så byter vi till en kabe, problem 1) vagnen vi helst önskar finns inte som ny längre, problem 2) vagnen vi vill ha som 2a alt finns inte för visning i närheten o produktionen är redan  förbi eller fulla på de flesta modellserier.....
    så ja vi får nog ta en 2011 istället o hoppas de kommit med en barnkammar lösning som passar oss

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !