• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

jmmm tycker du att ert internetabonemang fungerar bra? Jag kollade det ni har med kontantkort, men jag tror att det blir billigare för oss med det jag nämnde innan...ingen anslutningsavgift och ingen månadsavgift det första året.

Nu är både bilen och husvagnen snart färdigstädade. Nu ska vi bara fixa med kläderna och lägga ut dem så är vi mer elelr mindre klara att åka...om vi inte räknar med att vi har ett hus att städa först.

Sedan måste jag fråga om detär någon av er som har en nyare Hobby med kylskåpet mot förtältssidan? Vårt kylskåp blir inte tillräckligt kallt när vi kör det med el, nu när vi växlade över till gasol så hade vi tio grader i det. Vi har haft ner den till verkstaden där vi köpte den, men de har inte rätt personal på plats just nu. Därför ska vi lämna in den efter sommaren om det fortfarande krånglar nu när vi är iväg. Jag tycker (och killen på verkstan höll med mig) att det borde klara att hålla kylan en normal sommardag så länge inte solen ligger direkt på vagnen och förtältet är öppet och ventilerat. Som tur är så är det tillräckligt kallt i frysen för att frysa vatten, så vi kan lägga in flaskor med vatten där som vi sedan ställer i kylen...inget jag tänker acceptera i längden, men nu som en nödlösning.

• Wilowa

Jag tror knappt det är sant! Vi ska åka imorgon och vi är redan mer eller mindre klara att åka. Det har aldrig hänt förr! Vi ska bara tömma kylen och dammsuga, men det hinner vi efter simskolan imorgon. I vanliga fall brukar vi vara allt annat än färdigpackade den här tiden dagen före avfärd och än mindre färdigstädade. Nu tror jag att jag bara ska njuta av lugnet här hemma. Solig

Nu hoppas jag bara att kylskåpet fixar denna resa! Fast det känns skönt att veta att de tar vårt problem på allvar på husvagnsfirman. De hade ingen möjlighet att hjälpa oss den här veckan pga semestertider, men de vill att vi hör av oss när vi kommer hem oavsett hur det går. Är det någon som haft liknande problem och som kan ge oss en ledtråd i vad som kan vara fel? Nu har kylen gått på gasol i över ett dygn och då är det nästan nollgradigt i det, men då utan matvaror och vi har heller nte öppnat det. Skulle vi slå över till el nu så skulle temperaturen troligtvis stiga ca 10 grader.  

• Wilowa
    Chris skrev 2010-07-09 06:24:19 följande:
    Tolta: Här hittar du ett felsökningschema + lite annan info om husvagnskylskåp. Detta gäller Dometic som väl är den vanligaste modellen i husvagnar. Men även om du har ett annat märke så borde principen vara samma.

www.husvagnsforum.com/images/fbfiles/files/Fe...

Igår var jag ocj köpte ett iDC  ( antisladd för husvagn) till våran vagn. Skall montera det i helgen, kommer att kännas lite säkrare på våran långresa att veta att det är betydligt mindre risk för vobbel. Man har ju sett och hört hur det kan gå.
    Tack, vi får börja luska i detta när vi kommer hem. Det verkar ju som om kylen  inte får tillräckligt med ström av en eller en annan orsak eftersom det fungerar betydligt bättre med gas.
  • Wilowa
    nericia77 skrev 2010-07-10 09:08:46 följande:
    hej på er!

då har man varit på sin första husvagnsresa med egen familj. allt gick jätte bra, men vi hoppa förtältet, vi satte upp det hemma o det tog typ 5 timmar innan vi fick ihop det, så vi orka bara inte dra med det o upp med det o sen ner o hem igen, var för kort resa vi gjorde. men sen när vi kom hem så fick vi upp tältet på mindre än en timme så vi hade ju kunnat gjort det. men mån tro om vi är trötta idag, dagen efter hemkomst. o så fort vi kom till campingplatsen så var det en hög med gubbar som undra om vi ville ha hjälp, vi hann bara ut ur bilen, rena servicen

men trevligt o kul hade vi. så nu ska vi snart ge oss ut igen
    När vi skulle parkera idag så hade vi en parkeringsvärd på cykel före oss och två gubbar som kom efter...vart gubbarna kom ifrån vet jag inte, de bara var där helt plötsligt. Än så länge verkar detta vara en bra och trivsam camping och tack och lov inte lik den vi låg på i Göteborg i natt. Som närmaste granne hade vi ett jättetält med festande ungdomar, men de drog nog ner på stan för det var riktigt lugnt och vi kunde tack och lova sova skönt hela natten.

I morse åkte vi till Husvagns-Svenssons för att inhandla lite krokar och liknande, men vi hittade bara två påsar med Ahlgrens husvagnar.

Det var skönt att vi inte hade så långt ner hit till Varberg, det var jobbigt nog att sätta upp förtältet i värmen. Fast doppet i havet efteråt var helt underbart! Det var första gången som våra barn badade i havet.

Nu ska jag fortsätta att njuta här i förtältet med kaffe och bullar! Kaffe Solig
  • Wilowa
    marremask skrev 2010-07-11 05:59:33 följande:
    Idag är man uppe tidigt, kan inte sov när det är så varmt. Dessutom är det svårt att sova när man bara längtar iväg nu för idag rullar vi söderut . Börjar med 2 nätter på strandstuvikens camping i Nyköping.

Nästan allt är packat, ska bara ta de sista frysvarorna och hänga på cyklarna sen kopplar vi på. Om bara min chauffis skulle kunna vakna .

Tolta: hur gick det med det mobila bredbandet?
    Vi valde det som man bara betalar 29 kronor per dag för, men nu surfar jag på en av Telias surfzoner gratis...det fungerar utmärkt på båda alternativen.
  • Wilowa
    mrseriksson skrev 2010-07-10 22:22:21 följande:
    tolta: vart står ni då...?

Gekås...varberg...kolmården... står på våran lista...campingar tack..behöver inte ligga granne med platserna ..
    Ullard har väl en egen camping som man kan stå på, men hur det är med lediga platser vet jag inte. Vad det gäller platser här i Vargberg så kan jag tänka mig att det kan vara svårt att få en plats. Det är första gången vi är hit så jag känner bara till just den här campingen (och knappt det heller eftersom vi kom igår ) Därför är det svårt att ge några direkta tips, ni får ringa runt och höra er för.
  • Wilowa
    nericia77 skrev 2010-07-10 23:12:47 följande:
    haha ja det e helt otroligt va hjälpsamma folk är, de bara dyker upp sådär. härligt!

hur gamla e dina barn? vi ska till smögen senare i sommar, men funderlurar på vart vi ska campa för på solviks camping (där har jag varit många ggr under mina barndomsår) där är det ju klippor o min son vill inte ens bada direkt annars. så e lite kluven om klippor är någon ide att åka till med en 2 åring?
    Jag har en pojke som fyller nio senare i år och en flicka som precis fyllt sex. Igår var första gången som de badade i havet, så jag kan inte ge någre direkta råd. Fast det skadar väl inte att testa att låta honom testa havet.
  • Wilowa
    medlem2 skrev 2010-07-12 22:52:00 följande:
    Vi befinner oss i Trelleborg och campar ihop med Jmmm m familj. Imorgon blir det ett studiebesök på hennes jobb ;)

Camping vid Ullared, då är det helt klart deras egna camping att rekomendera, lycka till!
    Det låter som ett "farligt" studiebesök.

Brukar det vara lungt på Ullareds camping? Min man vill att vi bor där sista natten så att han slipper följa med in i varuhuset. Fast jag tycker att fdet känns fel när det är så nära dit härifrån Varberg och sedan så långt hem. Jag åker hellre en bit hemåt på lördag så det blir mer uppdelat restid för barnen. Fast vi har lovat dem en ny Sune-ljudbok, så det kommer nog att bli en lugnare hemfärd än vad resan hit var. Har ni barn i 4-99 år och inte hittat Sune-ljudböckerna så kan jag verkligen rekommendera dem! Fast öronproppar till chauffören kan också vara bra. Speciellt om denne har svårt för alla pinsamheter som Rudolf och gänget hittar på.
  • Wilowa

Vårt kylskåp fortsätter att bråka med oss. I natt hade vi nästan 14 grader i det, men då var det väldigt varmt här i natt visserligen. Fast det ska ju ändå klara det och speciellt som vi kör det på gasol nu. Det ska bli riktigt intressant att se vad de kommer fram till på husvagnsfirman nästa vecka! Min man har pratat med de förra ägarna och de kunde ha glass i frysen när de körde kylskåpet på el...det kan vi bara glömma för jag kollade frysen när vi stod på säsongsplatsen och då höll den en temp på -14 grader. Det är skönt att veta att kylskåpet betydligt bättre än nu, för det bevisar ju att något faktiskt är fel. Vi har fått order av ägaren till husvagnsfirman vi köpte vagnen på att vi ska höra av oss nästa vecka oavsett hur det går den här veckan. Skönt att han tar vårt problem på allvar.

Hittade den här när jag kollade runt lite...
    http://www.campingsverige.se/Gas-kyla-varme/Haall-koll-paa-kylskaapet-i-sommarvarmen.html

Idag regnar det så idag blir det nog ensväng till ullared....till barnen och makens stora glädje

• Wilowa
    Chris skrev 2010-07-14 07:09:52 följande:
    Angående kylskåp så har vi alltid en termometer i det så man kan ha koll på tempen. Sedan har jag monterat en fläkt i friskluftsintaget för att kunna få bättre luftgenomströmning/kylnig då det är varmt ute.  Vi märkte också att nu då satt igång kylskåpet innan vi skall åka och vi inte använder det normalt( alltså öppnar och stänger hela tiden) så håller det väldigt kallt...det har varit runt +4-5gr nu även fast vi haft +30gr ute på dagarna. Men då man campar och öppnar och stänger så blir det väldigt snabbt varmt. Jag testade med en digital termoter med givaren placerad längst in i kylskåpet och en vanligt "öppning" för att ta ut lite saker för matlagning så hann tempen stiga med ca 4gr. Så ett husvagnskylskåp är betydligt känsligare än ett vanligt hemma kylskåp för värme och att öppna och stänga.

Nu har vi börjat packa inför vår långresa. På fredagmorgon bär det av, 4 veckors semester i vagnen och det lär väl bli minst 300mil längs dom finska och svenska vägarna. Skall bli skönt att komma iväg.
    Detta med fläkt har varit uppe till diskussion på husvagnsfirman, men de sa att de inte monterat in någon sådan på 20 år...om det är sant eller inte vet jag inte. Jag tror dock att det är något som är fel på det vi har och det ska kollas upp ordentligt innan jag accepterar en fläkt som lösning. Vi hade ju problem redan helgen före midsommar och då var det ju inte alls lika varmt som nu. Då körde vi visserligen på el och nu på gasol. Förra ägarna kunde som sagt ha glass i frysen utan att den smälte då de körde på el och det kan vi glömma! Enligt förra ägarna så var det varmt ut då med...eftersom de hade glass i den.
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !