• Chris

Campingtråden längtar efter våren !

Medlem2. Grattis till nya vagnen. Kan tänka mig att det är jobbigt att vänta på den.

Så nu efter våran resa till Aruba har vi ( läs mest jag) börjat planera för sommarens husvagnstripp och även för nästa vinter då vi ska ha våran vagn uppe i fjällen. Ev. skall vi 1 vecka upptill fjällen redan i vinter också. Håller på och kollar om det finns lediga platser och när. Är ju alldeles för länge sen man var ute med vagnen nu.

Till sommaren skall vi till Finland och hälsa på mina föräldrar, dit åker vi med färjan från Stockholm till Åbo och påvägen hem kommer vi att köra runt via Haparanda. Sen kommer vi att campåa längs vägen ner. Vi har ännu bara hittat 2 st campingar som vi vet att vi vill besöka. En utanför Kalix och sen Byske havsbad.
    Vi ska ev. campa i närheten av Stockholm också för att ha lite sightseeing i våran huvudstad

Nästa vinter lutar det mot att vi ska försöka få plats i Säfsen.

Sen har vi börjat planera på lite "ombyggnader" i vagnen. Vi ska ha flera hyllor i 2 av garderoberna. Fixa mera förvaring + handdukstork i toan. Lite mera mysbelysning. Nytt tv stativ så man även kan kolla tv i förtältet. Plus en del andra småsaker.

• Chris
    libero skrev 2010-01-24 21:21:36 följande:
    Blir det något Öland för er i år?
    Nej det blir Finland för besök hos mina föräldrar och sen åker vi via Haparanda och campar oss ner genom Sverige mot Göteborg. Så det blir inget tid över för Öland iår....men vi ska absolut dit igen.....
  • Chris

Just nu håller jag på och "brottas" med värmen i våran vagn. Vi testade den förra veckan för att se att allt e OK innan vi skall till fjällen senare i vinter. OCh då visar det sig att den inte blir varm +22gr inne om det är minusgrader ute. Alltså då man kör på 2kW som är det man kan köra på om det är 10A säkring i stolpen ( som det är på nästan alla campingar).

Våran gamla vagn klarade av att hålla +22gr även ner mot -20gr ute. Vi har ju köpt en Kabe för att kunna vintercampa och måste man stöda med gasol redan vi -2gr så anser jag inte att det är en "vintervagn".

Blir att höra med Alde och Kabe idag och se vad dom säger

• Chris

jmmm:
    Känns som jag har testat och kollat allt. Varioventerna (båda) står på min. Jag mätt så jag får ström till pannan os.v.

Jag har kollat med Safari som har en likadan vagn och dom klarade ifjol iaf ner till -13gr utan att behöva stödköra. Men dom hade också haft något värmeproblem med sin då den var ny...ev. har vi samma problem.

Har pratat med min serviceverklstad och dom kunde inte hjälpa mig vidare. Så dom skulle kontakat Kabe...så det väntar jag på nu att höra vad dom säger. Skall även testa mera i helgen då det ska bli kallare.

• Chris
    jmmm skrev 2010-01-28 15:41:10 följande:
    chir: ja de låter ju skumt, vet bara att folk haft variovent på max o då inte fått full värme, därav min fråga har du provat vad som händer på 3kw?
    Jag har jaft upp frågan på husvagnsforum så jag har fått massa tips. Så varioventer var uppe, lika så att kolla effektvakten. Även mätt så jag har hyfsat med spänning in till vagnen.

Har ej ännu testat på 3kW men det blir väl nu i helgen då jag skall testa mera. Med gasol är det inga problem. Även testat att köra på både 12V cirkulationspumpen och på 230V c.pumpen.
  • Chris

Ja det var väl lite det som var vitsen att testa innan vi åkte upp.

Vi garanti, problemet är att nu då jag ringt 2 Kabe återförsäljare så säger dom att det ska vara så...och jag köper inte riktigt det så därför vill jag ha lite info från andra med liknade vagnar och så får jag ju försöka kolla upp sjlv om jag hittar nåt fel.

Jag väntar fortfaramde på svar från Kabe om dom vet om något som har strulat med dessa modeller.

• Chris

Det värmeproblöm jag brottas med nu är att hålla vagnen varm vid så kall ute temp som möjligt med 2kW elpatron...kör jag på 3kW eller gasol så är det ju inga problem.

Att jag vill köra på 2kW beror ju på attt det är det som oftast går att köra på då campingarna har 10A. Så testet är ju egentligen inför nästa säsong då våran vagn skall stå uppe i fjällen och vi vill kunna starta värmen via fjällkopplingen

• Chris

Den vi har kollat på så har blandat 10A och 13A. Nu kan det ju vara så att dom ska bygga ut alla till13A till nästa år men det kan man ju inte vara säker på. Vilket betyder att vi kan få 10A. Och där kan man inte uppgradera. Men det finns nog många där man kan göra det. T.ex. Tandådalen där kan man uppgradera till 16A mot en kostnad.

Vad jag har hört så har Öninge väldigt modernt elsystem och det är ju kanon om man kan välja så sent som då man kommer

• Chris

jmmm:
    Ja dom är båda väldigt trevliga...nu har jag ju mest träffat/pratat med Claes. Bl.a. så kom Claes till butiken på en lördag ( dom har normalt stängt lördagar) för att det passade oss bättre att hämta våran nya vagn på en lördag. Vi fick hans mobilnr så vi kunde ringa då vi var en bit ifrån så åkte han till affären....

Claes har nu också tagit tag i vårt värmeproblem och försöker kolla upp vad problemet kan bero på. Alde påstår att dom värden jag har mätt upp på pannan är OK....om det nu stämmer så tyder det ju på att något är fel i vagnen, typ läckage vid fönster eller taklucka.

Så nu väntar vi på besked från Claes vad nästa steg blir...

• Chris

Nu har vi bokat 1 vecka på Saxnäs camping, Öland till sommaren. Ifjol då vi var där såg vi ut en plats som vi ville ha...men det var tydligen eftertraktad för den var preliminärbokad men jag lyckades få den ändå det är en lite större tomt med havsutsikt och kvällssol och VA.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !